Margaretha
Har en rosa näva som blivit väldig och som nu blommat i en och en halv månad. Blomningen håller på att avta och jag funderar på att ta häcksaxen och klippa ner den. Gjorde så med en blå, Johnsson's blue, men än har ingenting hänt som tyder på ny blomning. Jag läste i en trädgårdstidning att den skulle klippas ner för att blomma om, så jag är optimist.

Men gäller detta alla nävor som blommar på försommaren? wacko.gif
Sylvia
Jag kan inte säga om det gäller ALLA nävor. Men jag tror att din näva kan vara en spansknäva, G. endressii, eftersom den är just rosa, och den brukar svara med en ny blomning frampå hösten om man klipper bort de avblommade stjälkarna. Så pröva!
Margaretha
Nu är det gjort! Tack för att du hejade på mig så att jag fick lite mod! Det fanns redan lite nya blad allra längst ner och det tar jag som ett löfte. Ett löfte om en ny omgång blommor! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon