grisell
07-10-2007, 23:49
Jag har antecknat mig på en 100 m2 odlingslott. Den verkar ha varit i träda ett par år. Jorden är porös, men vad ska jag göra? Är helt novis på det här med frilandsodling.
ja om det är gott om ogräs ränsa för glatta livet ju mer du tar bort nu destomindre till våren om den har legat i träda kan du kalka lite nu och gödsla till våren , men gräv om hela landet . kolla om du har perenna plantor ,om du inte vet vad det är låt det vara till våren och se vad som kommer upp ,fråga andra som finns i närheten om de vet något .sen kan du börja planera på papper vad du vill ha där till våren och om du ska ha perenna blommor eller frukt ,bär ja vad du önskar så lycka till och ge inte upp om det känns som mycke att göra det blir offtast jättebra när man är klar.
Det finns en serie informationsbroschyrer som heter "Lätt om odling". Nr.5 handlar om att planera kolonilotten.Den finns i fulltext på nätet. Koloniföreningarna i Stockholm brukar nog dela ut dem till medlemmarna.
Du kan sätta litet vitlök nu sent på hösten om du vill få något i jorden genast.
Lycka till !
Söttok06
10-10-2007, 10:57
Jag har också en lott på 117 kvm som jag fick i maj. Den hade också legat i träda i flera år, så den var täckt med ogräs förutom där det fanns växter som föregående hade planterat.
Är ingen expert men kan tala om hur jag har gjort efter rådfrågning på dett forum. Jag började med att gräva upp en bit samt rensade bort alla ogräsrötter. Där har jag hällt på ny jord samt kogödsel samt planterat lite perenna växter så att någon hörna ser bra ut. En del har jag tänkt ut till sittplats som jag ska fortsätta att gräva ur till våren, lägga markduk, fylla med makadam och singel.
Resten täcker jag med tjocka lager tidningar som kväver ogräset. Man kan lägga Täckbark över så att det inte ser så fult ut. Jag har bara lagt ut stenar så att tidningarna inte blåser i väg.
Till våren forsätter jag att gräva ur så mycket jag orkar och man kan planterara potatis. Det är jättebra mot ogräs har jag hört. Likaså kan man så Gröngödningsväxter för att förbättre jorden. Det finns färdiga fröpåsar med sådant att köpa. Jag sådde oljelin på den rensade jordsidan.
Men man måste tänka att det tar flera år att få i ordning en sådan lott om man inte tar hjälpa av flera starka personer som kan gräva som bara tusan. Mycket motion och frisk luft.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.