grisell
Jag har en fikusplanta och ett (litet) olivträd. Dessa bör väl stå kallt och ljust under vintern. Jag har ingen möjlighet till kall förvaring, men däremot goda möjligheter till tillskottsbelysning.
Min fråga: Kan man inte "lura" dem genom att låta dem stå ute tills det blir riktigt kallt och sedan ta in dem lite i taget så att de så att säga har fått sin "vinter"?

Jag kan reglera belysningen men knappast temperaturen.
kerstin z5-6
Mina står rätt varmt hela vintern - ofta + 15-18 -pga tropiska växter där ,som inte klarar för låga temp-Har du bara ljus i 16 tim / dygn fixar de tempen bra
Alexander-VG-zon3
ficus carica - fikon - kan du ha ute tills det blir frost och sen ha den +15c och extra ljuse

oliv - ska ha frost på hösten för att blomam bra den övervintar du i 0c +5c . i högre temp än +10c mår den inte bra här i sverige
grisell
Jag förstår det, men jag har att välja mellan utomhus och inomhus. Kan inte reglera temperaturen, bara ljuset. Frågan gällde om jag kan ha dem ute tills det blir frost och sedan lura dem att det är vår och ta in dem.
kerstin z5-6
Svaret är att oliv går utmärkt att ha inne i varmare temp -huruvida de får oliver eller mår jättebra -beror väl p¨å...
Har de varit ute i lite frostigt väder så vilar de väl då .. men tillskottsljus -ger inga vårkänslor hos oliver .. de vaknar vid sådan förvaring till- blink.gif först -när de tidigt på våren får komma ut igen ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon