|
Jaha.... Tillbaka från underbar båtsemester...men under tiden har myrorna invaderat! Hela köket kröp!!! Tydligen hade vi glömt något smaskigt framme. Jag har skurat och avlägsnat varenda ätbar smula i hela köket, men inte hjälper det. Medan jag tvättar och donar håller de sig undan, bara för att krypa fram igen och fortsätta sina bestyr helt obekymrat så fort jag går ur köket! Jag har strött ut malen kanel, som jag tror någon här rekommenderade och vill väl helst undvika starkare gifter då jag har småbarn. Kan någon hjälpa mig med ett gott råd snabbt? Det är mycket små svarta myror... Hälsningar Sanna
Hasse_h
21-07-2003, 14:48
Myrdosor fungerade utmärkt när vi fick svartmyror i dotterns sovrum. Myran kryper in och tar med sig det smaskiga giftet hem till larverna i boet. Giftet ligger inuti plastdosan så barnen kommer inte åt det. Jag fick dosorna "gratis" från Anticimex eftersom jag har en skadedjursförsäkring i min villahemförsäkring. Annars kostar de väl i butik ca 100:- för ett par stycken.
Betti Bo
21-07-2003, 17:10
Vi sågade ner ett gamalt uselt äppelträd idag, i där i bodde en vansinnigt massa hästmyror Men... jag har höns som jag visade dit och slurp å smask så var alla uppätna. Men du vill kanske inte ha höns i köket, eller så har du inte ens höns, så det var inget vidare bra tips antar jag.
Jag ställde ut vanliga 33 cl läskflaskor med saft i. Myrorna gick ditlockade kunde sedan ej klättra u flaskan.
Men när det var som värst tog jag dammsugaren o sög upp myror.
Det känndes först obehagligt med gick över.
Har också haft dammsugarrace! Vi har med framgång provat myrdosor + kanel, curry och vitpeppar runt golvlisterna. Jo, även såpa har jag hällt ut försiktigt och smetat ut där de har visat sig, med en sån där disksvamp. Till sist gav de sig och vi VANN! Nu luktar det curry varje gång vi dammsuger... för vi dammsög bort kryddorna när de inte behövdes.
CITAT (Betti Bo @ 21-07-2003, 18:10) Vi sågade ner ett gamalt uselt äppelträd idag, i där i bodde en vansinnigt massa hästmyror Men... jag har höns som jag visade dit och slurp å smask så var alla uppätna. Men du vill kanske inte ha höns i köket, eller så har du inte ens höns, så det var inget vidare bra tips antar jag. Hästmyror är nog mera uppskattade än svartmyror av hönsen. Hästmyror är också mycket populär mat för björnar på våren när de kommer ut ur idet.
Tack för alla svar!!! Ska gå och köpa lite höns idag.... Nä, först curry, cayenne och dylikt sedan blir det nog i alla fall myrdosor. Inser då att min signatur nedan nog inte riktigt passar in på mina mordiska avsikter med myrorna...well, well..."principer och skorpor är till för att brytas" får bli min nya signatur! Hälsningar Sanna
Myrdosorna brukar innehålla borax (borsyra) + något gott åt myran, Myran tar med sig det hem till boet. Man kan göra sig egen myrdosa, recept från tidningen "Vår bostad": "Tips mot myror Barbro Staffansdotter från Lund berättar i ett brev hur man får myror att flytta. Hon skriver: ”Köp en påse (250 g) borsyrepulver/Borax. Blanda borsyran med lika mycket strösocker i en glasburk med skruvlock. Slå flera hål i locket med en grov spik och lägg burken på sidan i närheten av myrboet eller där myrorna går. Myrorna kryper in i burken genom hålen och hämtar sockerkornen, som de matar larverna med. Dessa utvecklas inte, de dör eller blir sterila. Och myrorna ger snart upp och flyttar. Stackmyrorna vid vår stuga vid Myrvägen(!) i Älvsjö monterade ner hela sin 1,5 meter höga myrstack och flyttade den långt in i Älvsjöskogen. Så snart vi upptäckt ett påbörjat myrbo har vi lagt en boraxburk intill, och myrorna har flyttat. Vi har med framgång provat det både mot myror inomhus och i gräsmattan.”" http://www.varbostad.se/vab/2000/Natur/VB6...77/VB67477.htmlKommentar: Man behöver väl kanske inte blanda ihop riktigt så stora mängder borax, det räcker nog med några matskedar till att börja med.
Jag hade ju svartmyror som byggde bo i mina orkideer inomhus i våras. Provade allt från kanel till d dära dosorna. (min dammsugare luktar kanel, inte curry;) till sist gav jag upp då myrorna bara hittade nya vägar o strödde ut myrr. då försvann d!! Nu är alla krukor på verandan fulla av myror istället men bättre det än inomhus. Jag har en urna jag brukar flytta på o d behövs inte många timmar för att d ska hinna samla tusentals små vita ägg o lägga i stora högar under krukorna. Hällde faktiskt myrr i en av blomlådorna, bara för o se. Men där bor d fortfarande, konstigt not
vihemma
23-07-2003, 12:40
Hej En snabb fråga: Vart köper man borsyrepulver/Borax?
CITAT (vihemma @ 23-07-2003, 13:40) Hej En snabb fråga: Vart köper man borsyrepulver/Borax?  Apoteket KAN ha (ev inte i pulverform utan som lösning Borsyra (ögontvättlösning)), är den mycket utspädd så är det ju inget bra alternativ. Färgaffärer bör också kunna ha , borax används också som fotokemikalie och vid svetsning.
Hej!
Hittade följande på Kemikalieinspektionens hemsida. Kanske något att fundera på innan man börjar blanda själv....
Bekämpningsmedel som innehåller bor
Kemikalieinspektionen har vid beslut om godkännande av bekämpningsmedel under hösten 2001 klassificerat ämnena bor och borsyra som reproduktionstoxiska, kategori 2.
Det innebär att ett bekämpningsmedel som innehåller minst 0,5 % borsyra eller borax och som klassificeras och märks enligt beslutet om godkännande får följande märkning: § Giftig (T) § Kan ge nedsatt fortplantningsförmåga (R 60) § Kan ge fosterskador (R 61) Inom EU pågår för närvarande en diskussion om hur bor och borsyra ska klassificeras. Så länge Kemikalieinspektionens ställningstagande inte motsägs av klassificeringsbeslut på gemenskapsnivå kommer inspektionen inte att godkänna bekämpningsmedel som innehåller minst 0,5 % borsyra eller borax i behörighetsklass 3, d.v.s. för konsumentanvändning.
Anna
CITAT (Anna C @ 24-07-2003, 13:23) Hej!
Hittade följande på Kemikalieinspektionens hemsida. Kanske något att fundera på innan man börjar blanda själv....
Bekämpningsmedel som innehåller bor
Kemikalieinspektionen har vid beslut om godkännande av bekämpningsmedel under hösten 2001 klassificerat ämnena bor och borsyra som reproduktionstoxiska, kategori 2.
Det innebär att ett bekämpningsmedel som innehåller minst 0,5 % borsyra eller borax och som klassificeras och märks enligt beslutet om godkännande får följande märkning: § Giftig (T) § Kan ge nedsatt fortplantningsförmåga (R 60) § Kan ge fosterskador (R 61) Inom EU pågår för närvarande en diskussion om hur bor och borsyra ska klassificeras. Så länge Kemikalieinspektionens ställningstagande inte motsägs av klassificeringsbeslut på gemenskapsnivå kommer inspektionen inte att godkänna bekämpningsmedel som innehåller minst 0,5 % borsyra eller borax i behörighetsklass 3, d.v.s. för konsumentanvändning.
Anna Används i hudkrämer (för emulgering) och i tvättmedel (som blekmedel), får nog anses vara tämligen ofarligt: http://www.shenet.se/ravaror/borax.htmlhttp://school.chem.umu.se/Experiment/showE...xp.php?expId=84
Hej!
Shenet, som Kurt länkar till, har intressant information under rubrikerna Hudreaktion och Giftighet.
Ämnen som används i kosmetiska och hygieniska produkter kan vara farliga för hälsan även om de inte är förbjudna. För borsyra, borater och tetraborater (t ex borax) finns särskilda begränsningar av koncentrationen i sådana produkter och de får inte användas till barn under 3 år och de flesta produkterna med de här ämnena måste förses med särskild varningstext.
Kvicksilver, som man ju tror är förbjudet i det mesta, kan t ex finnas som konserveringsmedel i vissa mascaror.
De enda kemiska produkter som faktiskt måste vara godkända av en myndighet innan de får säljas är just bekämpningsmedel. Om man ska använda en kemisk produkt som inte är godkänd som bekämpningsmedel (t ex en produkt som man själv blandar till) så får man bara göra det om det är uppenbart att användningen inte medför risker för människors hälsa eller miljön.
Anna
Helen i Skåne
25-07-2003, 07:36
Nog måste det väl ändå vara smidigast med dosorna?! De skyddar ju småbarn och det tar bara ett par dagar så är myrinvasionen borta. Man slipper kluddet med att blanda själv och köpa ingredienser som antaggligen kostar lika mycket sosm dosorna. Plus att man slipper strö ut pulver...med tanke på småbarn och husdjur. Om man nu inte vill köpa dosor och blanda själv för att sedan fylla dosorna med det man blandat...
vihemma
28-07-2003, 11:55
Tack Kurt för det snabba svaret...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|