Maggan H
Hur vet jag vad som är härdigt här? Tender perennial, hardy periannial, vad betyder det? blink.gif
kerstin z5-6
tender perennial -är ofta klent härdigt annat än i z1 -men ge exempel på växt , så kanske svaret blir tydligare smile.gif
Alexander-VG-zon3
Tender perennial - ömtålig perenn dvs inte så härdig eller tropsik perenn klara ev lätt frost natt .

hardy periannial - härdig oftast i hela sverige
Maggan H
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-10-2007, 11:02) *
tender perennial -är ofta klent härdigt annat än i z1 -men ge exempel på växt , så kanske svaret blir tydligare smile.gif

Aha! Campanula Stella White står som tender.

CITAT (flaxss @ 08-10-2007, 11:03) *
Tender perennial - ömtålig perenn dvs inte så härdig eller tropsik perenn klara ev lätt frost natt .

hardy periannial - härdig oftast i hela sverige

Tack Linus, jag har sett en zonkarta över världen nånstans, har du koll på vilken sida den finns?
kerstin z5-6
Om vi menar samma så är Campanula Stella White den en namnsort av Campanula isophylla -?
det är en känslig perenn ..fa är den känslig för väta.Går ute i England samt z1-2 ev i Sverige MEN...
I zon 6 överlever plantorna om de står i sand i kallväxthus -28 de vintrar den var där ute -helt utan vatten eller annat skydd -medan de inte alls klarar sig ute i rabatt
kanske skulle testa den i grus .. hm ....smile.gif
Maggan H
Det låter bra tycker jag, jag bor i zon 1 så de ska väl klara sig ute här då. Ska nog testa den tror jag, väldigt snygg! Tack för hjälpen! tummenupp.gif
kerstin z5-6
På våren brukar dessa säljas som krukväxter -jag tror jag med ska testa en ute smile.gif
Anna NV Uppsala
Snart får vi skriva om zonkartorna alldeles. Sånt som inte klarar sig i blöta Skåne och Västkusten klarar sig utmärkt i gruset under snön hos Kerstin!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon