Söttok06
08-10-2007, 11:13
Är det mot ogräs? Jag har ju odlinglott och funderar på att lägga takpapp mot grannens lott. Annars får jag ju in hennes och hans ogräs i min jordplätt. Är det bra om jag spärrar kanterna med takpapp nu när jag ändå gräver upp jorden runt om. Grannen har massor av kvickrot m m på sin jord som gränsar till min.
Var köper man takpapp, på Bauhaus eller?
Ja det är för att hindra rotogräs att komma in i planteringen som man sätter takpapp som spärr. Det finns att köpa på t.ex. Bauhaus,Ö&B, Jula, Coop Bygg, ByggMax - och ja vilken bygghandel som helst.
Söttok06
08-10-2007, 12:24
Tack! Men hur långt ner ska man sätta pappen och ska den liksom vikas ner under jorden en bit. Hur breda remsor ska man skära eller klippa? Brukar det gå med vanlig sax?
ca 50 cm blir lagom brett för en del rotogräs går ganska djupt. Jag skär med kniv men det går säkert bra med en rejäl sax med, prova.
Passa på att lägga ner remsorna om du ändå ska gräva om jorden mot grannen. Ställ dem bara på högkant, som en vägg, och bara precis så att de inte syns över jordytan. De behöver inte vikas på något sätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.