storfamiljen
Har gjort en stenmur ca 1m hög och 20m lång i en sluttning. På övre sidan är det fyllt med jod/sand till murens övre kant och sen kommer gräsmattan. Har kommit över ett par vildvinsrötter och tanken var nu att plantera vildvin på övre sidan som får klättra NEDÅT och sprida sina röda höstlöv över muren. Blev nu osäker på om den verkligen kan klättra nedåt med tyngdlagen då de flesta jag sett klättrat uppåt på murar/husfasader?

Ska jag istället plantera den nedanför muren där jordnivån är vid första stenen och låta den klättra UPPÅT? Vill helst inte det då den kommer att klättra ner mot grannen och det är även mest sten/sand där den skulle planteras.

"T"
tin@w
Men den borde väl gå att leda nedåt?
Cilla
Jag får inte bilden riktigt klar för mig om hur det ser ut på stället, men vildvin växer dit det finns mest ljus, och om det går att klättra uppåt gör den det. Annars växer den bara och grenarna faller nedåt.

Jag har satt vildvin på norrsidan av stora stenblock, som klättrar uppåt stenen på fisklina för att nå ljuset, och på krönet av stenen behöver de inget stöd alls. I ljuset växer de hej vild och grenarna faller ned, men fäster sig också gärna vid något om det finns.

Dra fiskelina dit du vill att den ska klättra, och sätt på norrsida/skuggsida så att den växer upp till ljuset. Sedan sköter den sig mer eller mindre själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon