|
Idag gick det upp för mig att det börjar bli klart, allt klurande och grävande är klart, 14 nya rosor har fått sin plats, lökarna och dillpionen från Botanicus + allium/liljor också nergrävda, komposten är klar, bara löven är kvar nu alltid samma vemod, blir ni också lite deppiga, i år har det verkligen varit höstlikt på en ggn. Jo, jag ska ju gräva grönsakslandet och binda upp lite rosor inför vintern.  Wild Edric, älsklingsrosen blommar än.
noranettan
08-10-2007, 14:45
Vad du är duktig Kajsa!!! Maken och jag klämde ner ~150 lök igår och lika många i förrgår. Igår var jag och hämtade den allra ljuvaste inventeringsros i Kungsör och den och några fler hitterosor är krukade och väntar på transport till Fredriksdal. Mina egna rosor som väntar på plantering har jag inte haft tid med. Dels väntar jag på ett gäng gallicor från Peter Beales och dels har jag inte klurat ut var jag ska ha mina nya gallicor öht. Men jag antar att du var välplanerad och bara körde på. Här är det snurrigt som vanligt. (kikade i kuvösen i mitt växthus idag-krukade några små sticklingar - då såg jag en Summer Wine som jag tror du skulle vara intresserad av - färgen stämmer - vi får ta det till våren)  Anette
Anette du har ju 10 ggr mer rosor än mig och fem ggr så stor trädgård  så du har ju lite mer att pyssla med. Vad var det för ljuvlig ros du hittat i Kungsör, en gallica kan man tro, vad annars smälter ditt hjärta av ? Summer Wine, vad är nu det för ros ? Inte kommer vi in i Roslistan heller. Vill jag säkert ha. Fick inte Quadra och Souvenir de Philémon Cochet av Rosenposten i höst, det var trist Quadra kanske Flora Linnea har i vår ????
noranettan
08-10-2007, 16:21
Summer Wine är en Kordesros. Jag fick den från Trädgårdsföreningen (Rosariet) för några år sedan. I år har jag stuckit den, men eftersom den är en skyddad ros kan jag inte sälja den, men byta eller ge bort till trädgårdsvänner/rosenvänner går ju bra. Det är en orange klätterros som ser ut ~Aïca , långa ögonfransar men orange. Typ.... Nej, den här ljuva hitterosen är förmodligen en bourbonros. Fast jag är lite osäker för den blommar bara en gång. Doftar himmelskt, rosa. Mmmmmmmm. Vad tråkigt det är när rosor man längtar efter och väntar på inte finns med i sändningen. Hoppas du hittar dom någon annanstans.  Anette
Låter härligt med en orange klätterros Har i höst fått tre rotäkta rosor från Svennis, Aglaia, Wrams Gunnarstorp och Mme Sancy de Parabére klarar dessa sig hos dig, ja du bor ju lite kallare ??? Ska dessa täckas tro när dom börjar dra på höjden ?
noranettan
08-10-2007, 17:05
Jag kan inte tänka mig annat Kajsa, än att de ska gå alldeles utmärkt hos dig, med samma behandling som du har med alla dina andra rosor. Aglaia är ju en fin multifloraros. Min Wrams Gunnarstorp blir rätt emlig.....men det är ju en bourbonros som inte gillar min lätta sandjord. Madammen har jag inte. Jag försökte hitta en bild på Summer Wine, men det är omöjligt. Jag har sorterat mina bilder i sommar på ett nytt sätt och det var inte bra. Går efter datum, tidigare har jag lagt rosorna för sig, och det ska jag väl fortsätta med nästa sommar, det här är hopplöst.  Anette
Hur kan jag får min namnlösa ros identifierat?kanske att dela ut rotskott? Jag råkade gräver upp ett rotskott som nu ligger jordslagen i den uppgrävda näverrabatten.Någon som vill ha den? Ros utan namn.JPG
Blomstersmurfen
09-10-2007, 04:28
Jag dööööööööööör! En orange klätterros med ögonfransar av Aicha-typ!!! Bilder!!! Jag vill se bilder!!! Please!!! Jag är plötsligt helt galen i ögonfransar!!!  Jag har en klätterros, Sahara, som blommar fortfarande (ny för i år). Hon är läcker men lite mer åt det gula hållet och ögonfranslös.
noranettan
09-10-2007, 08:47
Ja, vem faller inte för ögonfransar!! Jag sökte på Kordes men fick upp Rosenposten, så den finns faktiskt till salu där. Bra va? Ska se om jag kan klura ut länkningen. http://www.rosenposten.dk/roser.asp?vis=12...07+09:29:26_864/Anette
Gör ett försök här Summer WineJättefin, Anette, tänker på rosen Sekel. Jag köpte Kordes Aloha i våras, orange klätterrros, men fick inte en blomma och den växte klent behöver lite tid, ska göda den lite bättre nästa vår, dom där rosorna passar perfekt ihop med Linnaeus.
Mariann
09-10-2007, 13:54
Får se om denna länk funkar... UNDERBARA FRANSAR! Hhmmm det är farligt att besöka detta rosforum  denna hamnar klart på önskelistan
Underbar som en färgad Jacqueline du Pré  habegäret går itopp.
Mariann
09-10-2007, 20:39
 Jacqueline du Pré Undra om man kan sätta de ihop? Det måste nog testas.... iaf funderas över....
[quote name='Mariann' date='09-10-2007, 14:54' post='680554'] Får se om denna länk funkar... UNDERBARA FRANSAR! Hhmmm det är farligt att besöka detta rosforum  denna hamnar klart på önskelistan Jösses, så vacker. Sa ni att den finns på Rosenposten. Måste genast dit och titta. Ska ju ändå ha en JdP också :-)
Blomstersmurfen
10-10-2007, 04:18
noranettan
10-10-2007, 07:51
He, he, he! Oj vad det är härligt att dra ner fler människor i rosträsket! Man är ju rädd för att bli själv där (fast det är nog inget problem) I min familj är det maken som gillar oranga rosor. Vi har just nu en orange klätterros (fast den är fortfarande efter två år en rabattros) som heter Leaping Salmon (om jag minns rätt....) som blommar för fullt. Kolla på min hemsida www.rosengardenibergslagen.se och klicka på rosor - kanadensiska.  Anette
Mariann
10-10-2007, 07:59
jaa i rosträsket har man befunnit sig i 20 år snart sedan jag fick tag i min första Cedergrens katalog  . Vill nog inte upp därifrån heller... tyvärr har ju min begränsning varit plats  men den har blivit bättre sedan vi nu flyttat
 Vilket härligt träsk ...rosträsket... Finns däri jag med, men har inte alls så många sorter som ni storodlare har  ( vi har nyligen fått större tomt)  Vilka underbara rosor ni visar, tack för all info och alla de underbara sorter ni visar här. Många ... många blir favoriter, men när man är novis i träsket är man ju lite osäker på om man klarar av dem. De är stora personligheter alla och har så olika krav. Min lilla rosodling består just nu av Ghislaine de Feligonde, Schneewittchen, Bonica och 4 till i rosa som jag inte fick namnet på. Håller tummarna att de klarar vintern så kanske jag kan bidra med några bilder jag med. ** Läste i AoT .. att man ska plocka bort kvarsittande gröna blad på rosorna då de avger vatten vid sol o milt väder och rosens rötter kan då inte ta upp nytt vatten ur den frysna jorden...kan då torka ut stod. det. Är detta något ni proffs gör varje höst/vinter eller?
Nej, hu så jobbigt, dom får allt ramla av själva under höst/vinter, det är väl någon journalist utan trädgård som skrivit det där. Azola, vi drar gärna ner dig djupare i rosträsket under vintern
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|