Full version: Amaryllis i ide
kalaskarin
Jag har haft min amaryllis (utan blommor) på balkongen en bra bit in på hösten. Plockade in den för några veckor sedan och slängde in den i en mörk garderob för att vissna ner.

Nu när jag tittade efter har alla de tidigare bladen vissnat och lossnar lätt. MEN det har kommit tre nya blad, fisbleka men starka och fina. Betyder detta att den "börjat om" redan och vill ut i ljuset igen, eller ska jag gömma undan den så att även dessa nya blad vissnar?

[attachment=8240:amaryllis.JPG]

Nån som vet? smile.gif

/karin

Lady Hamilton
Ta bort de "döda" bladen och ställ den ljust. Vattna bara lite tills du ser om/att knoppen kommer Din Amaryllis har definitivt "vaknat" och vill inte vila igen på ett tag giggle.gif
kalaskarin
Nämen där ser man, den stod ju undangömd i bara några veckor. Enligt trådarna här verkar det som att dom oftast vill vila i flera månader. Hahaaa, jag - en tidsresenär smile.gif

Tack /karin
kalaskarin
Förresten, hur gör jag sedan? Nu står löken i den gamla krukan med gammal jord runt. Behöver den omplanteras eller så?
Lady Hamilton
Ja ge den ny jord blush.gif det är den värd.
Sedan är det bara att hålla tummarna för att de blommar rätt tid santa.gif
Bassam
Hej
Jag tycker att du ska tillbaka den till mörk och svala platsför att hon måste vila annars ska blir svag.
Lycka till
kalaskarin
Hmmm, nu har jag fått två olika svar. Fler bud? unsure.gif
Sylvia
Nej du, den har tydligen vaknat och vill ut nu! Så ge den nu jord men håll den svalt och ljust tills den visar knoppen, då kan du ta in den.
kalaskarin
Hmmm (igen), ta in den? Den är ju redan inne ... Menar du till ett varmare rum? Jag bor i lägenhet så jag vet inte riktigt var jag ska ställa den svalt. Ute är det väl för kallt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon