aramisw
Hejsan!

Min mamma berättade precis för mig att hon tänker rensa ut ett rum i ladan och använda till vinterförvaring av växter. Hon har införskaffat ett element och tänker försöka hålla temperaturen kring +5 grader ungefär.

Nu funderar hon kring hur mycket ljus hon kommer behöva. Det finns endast ett litet fönster på ena väggen och rummet är ca 2 x 3 meter, så det är lite dunkelt därinne under vinter halvåret. Frågan är alltså om det kommer behövas någon extra ljuskälla? Hur många lux/lumen/watt skulle behövas extra om det nu skulle behövas någon artificiell ljuskälla?

Växterna hon tänker förvara är framförallt:
Fikonträd
Pelagornier
Blomsterlökar

PS! Jag visste inte riktigt i vilket forum jag skulle posta denna fråga, så jag tänkte att det passade bäst här. Hoppas att jag inte gjorde fel smile.gif. DS!
Åsa, mälardalen zon 2
Inget ljus behövs, det kan vara helt svart. Fikon är lövfällande och utan blad kan de inte fotosyntesa. Pelargoner brukar också fungera bra utan ljus jag har pelargoner och fuchsior mörkt och kallt i förrådet under vintern. Även blomsterlökar/knölar klarar sig utan ljus ifall de är i vila och inte har blad.

Viktig sak att komma ihåg: vid vinterförvaring ganska kallt och mörkt är att växterna bör hållas ganska torra, vanligaste sättet att ta död på växter under vinterförvaring är att man vattnar ihjäl dem.
aramisw
Tack så hemskt mycket för hjälpen! Mamma blev rätt glad över att hon slapp köpa lampor biggrin.gif.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon