Puella
En god vän tipsade om att helt enkelt ta upp pelagonerna ur krukorna, skaka av jorden och sedan lägga dem i en papplåda e dyl. Torrt och mörkt alltså. Svalt givetvis.
Nu prövar jag med några plantor men jag är rätt skeptisk. Hur ska det gå?
Har någon här på forumet gjort såhär?
lena:-)
Jag har knött ner mina pelargoner i blå plastbackar (champinjonlådor) klädda med fiberduk inuti. tagit bort krukorna och lite av jorden....tänker att jag kan vattna lite om de behövs i vinter..De skall stå i ett förråd med > +5 grader. Compact living för pelargonerna i vinter!
Anki V
CITAT (lena:-) @ 08-10-2007, 17:46) *
Jag har knött ner mina pelargoner i blå plastbackar (champinjonlådor) klädda med fiberduk inuti. tagit bort krukorna och lite av jorden....tänker att jag kan vattna lite om de behövs i vinter..De skall stå i ett förråd med > +5 grader. Compact living för pelargonerna i vinter!

Lysande ide´.

Jag satt just och funderade på ur jag skulle få in alla pelargonior i matkällaren……Det var trångt i fjol och i år finns det säkert ett tiotal fler.

Jag hade en fundering på om jag skulle ”knö ner” dom i fyrkantiga krukor men inga krukor alls är ju ännu mer platssparande. tummenupp.gif

/Anki

lena:-)
FÖr min del kan det inte bli värre än förra vintern..hälften dog..Av nån konstig anledning så har jag återigen lika många pelargoner igen och lika trångt om utrymme...
inglan
CITAT (Puella @ 08-10-2007, 17:39) *
En god vän tipsade om att helt enkelt ta upp pelagonerna ur krukorna, skaka av jorden och sedan lägga dem i en papplåda e dyl. Torrt och mörkt alltså. Svalt givetvis.

En tant jag känner gjorde så i flera år med lite olika resultat, pelargoner är överlevare men jag tänker som så att varför ska man göra det så svårt som möjligt för dem?
På mitt jobb har vi inga bra utrymmen utan jag ställer ner krukorna i lådor efter att klippt ner till hanterbar storlek. Sedan åker de in i ett mörkt förråd där det är vanlig rumstemperatur. Jag vattnar kanske varannan vecka, och tar fram och klipper ner i februari. Har funkat bra där, hemma har jag ljust och halvsval förvaring, ju mer värme ju mer vatten behövs.
Jag skulle nog låta de vara kvar i krukorna iaf, och lite vatten under vintern...

Lycka till hur du än gör!
Inglan smile.gif
Margith
CITAT (Puella @ 08-10-2007, 17:39) *

Jag har inte provat den här varianten, men jag är övertygad om att det kommer att fungera, under förutsättning att du kan hålla temperaturen någorlunda konstant vid ungefär +5 grader.
vickielof
Hej!

Vad tror ni är bäst för pelargonerna: Jätteljust i 18-19 grader eller kolsvart i ca 5 grader? Jag har bara dessa alternativ att välja på...
Margith
Jag säger: hugget som stucket smile.gif vickielof!
Men för mig innebär "jätteljust" lysrör, i massor!!!
Kajsa
Min erfarenhet är att alla inte tål samma behandling men bäst är nog ljust och svalt utrymme, i mörka garaget klarar sig en del men många dör av den långa tiden i jan/ feb. drar dom en sista suck. Numera tar jag skott av favoriterna i augusti och så får sticklingarna stå under en växtlampa, dom flesta mamma plantorna åker i komposten

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon