joz
behöver ca 25meter av någon tålig häck/buske. ska fungerar som insynskydd så den måste vara tät och ca 1-1½ m hög helst.
Fenja
Vilken växtzon bor du i, du skriver tålig häck? Vilket läge ska häcken stå i? Vad är det för jord? Ska det vara en vintergrön häck eller?
Mvh
Fenja
joz
CITAT (Fenja @ 08-10-2007, 21:15) *
Vilken växtzon bor du i, du skriver tålig häck? Vilket läge ska häcken stå i? Vad är det för jord? Ska det vara en vintergrön häck eller?
Mvh
Fenja

zon2, tålig (är inge vidare på växter). söderläge med mycket sol, sista ~5 metrerna kommer dock lite i skuggan.

den kommer den att stå i jorden som jag lagt ut min nya gräsmatta på, sen blir det ~8-10meter där jag måste fylla upp med jord av nåt slag (har inte byggt klart den biten än). sista biten är i sand,grus,sten eller liknade (blir nog till att gräva ur där).

helst ska den vara tät och vintergrön så att jag ser mindre av grannarna hela året om.
Cilla
Det låter som att marken här har grävts om? Om så är fallet (t ex om du byggt, haft maskiner i området, grävt och lagt ut massor) - satsa på de mest tåliga häckväxterna som t ex måbär, spirea (bukettspirea t ex). Det är visserligen lite slöseri i din zon, men dessa tål att sättas också i schaktade marker och de kan antingen växa fritt eller formklippas, och man kan beskära lite hur som helst och de tål det ändå. Mer friväxande som är tåligt, om marken är schaktad, är den taggiga och höstvackra berberisen.

Ingen av dem är vintergröna men de är tåliga och täta också på vintern. Alla vintergröna växter kräver mer av förarbete och bevattning de första åren för att bli bra. Även idegran, tuja mm (som dessutom också blilr bättre om de hålls lite högre än 1 m).
joz
CITAT (Cilla @ 09-10-2007, 01:39) *
Det låter som att marken här har grävts om? Om så är fallet (t ex om du byggt, haft maskiner i området, grävt och lagt ut massor) - satsa på de mest tåliga häckväxterna som t ex måbär, spirea (bukettspirea t ex). Det är visserligen lite slöseri i din zon, men dessa tål att sättas också i schaktade marker och de kan antingen växa fritt eller formklippas, och man kan beskära lite hur som helst och de tål det ändå. Mer friväxande som är tåligt, om marken är schaktad, är den taggiga och höstvackra berberisen.

Ingen av dem är vintergröna men de är tåliga och täta också på vintern. Alla vintergröna växter kräver mer av förarbete och bevattning de första åren för att bli bra. Även idegran, tuja mm (som dessutom också blilr bättre om de hålls lite högre än 1 m).

många rekomenderar ju liguster, skulle inte den kunna funka ? förarbete skulle man ju kunna klara av om man får reda på hur det ska göras smile.gif
Lisaloppan
Hej!
Det känns som jag har gjort precis som du. Vi byggde mur i en slänt på 30m. sen fyllde vi tillbaka endel av grävmassorna och blandade med med vanlig matgjord. Jag skickade efter 100 plantor (93 st gick åt) av vintergrön Liguster från en plantskola i Skåne. Jag planterade dom i slutet på april. Efter två veckor började buskarna bli gröna och de är jättefina nu. Jag ska klippa ner dom i vår. (Det finns ju olika teorier om när de ska klippas men jag känner att jag litar på de råd jag fått från trädgårdshandlaren.) Jag vattnade väl ca 1 gång i veckan, lite mer i början. Jag bor i zon 4, häcken står i sydost läge med endel vind. Jag är jättenöjd.
Hälsningar Caroline
joz
CITAT (carolinearonsson @ 15-10-2007, 12:07) *
Hej!
Det känns som jag har gjort precis som du. Vi byggde mur i en slänt på 30m. sen fyllde vi tillbaka endel av grävmassorna och blandade med med vanlig matgjord. Jag skickade efter 100 plantor (93 st gick åt) av vintergrön Liguster från en plantskola i Skåne. Jag planterade dom i slutet på april. Efter två veckor började buskarna bli gröna och de är jättefina nu. Jag ska klippa ner dom i vår. (Det finns ju olika teorier om när de ska klippas men jag känner att jag litar på de råd jag fått från trädgårdshandlaren.) Jag vattnade väl ca 1 gång i veckan, lite mer i början. Jag bor i zon 4, häcken står i sydost läge med endel vind. Jag är jättenöjd.
Hälsningar Caroline

ska dra igång med planteringen nu i vår, hoppas det kommer funka lika bra med liguster här smile.gif
joz
om man ska plantera en ligusterhäck. hur djupt bör man gräva då. vad är minimum mått man kan plantera dom på ?
finns det några bra standard mått man kan gå efter ?

hur långt mellanrum klarar den av att växa över, har ett par stenar och vill inte gärna ha ett hål i häcken där.

edit:bumpar lite igen. börjar bli orolig över att stenarna kommer att va för stora. 45-55cm klarar ligustern att växa "över" det ?

ingen som har koll på det här ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon