Full version: Bananskal?
ZaraP
Hallåhallå!
Läste nånstans om bananskal som gödning... wink.gif
Kan ni berätta lite om det, låter lite konstigt må jag säga.. vad
i bananskalet är bra för rosor? Kan man gräva ner skal vid
sidan av rosbusken bara? Ska man göra de nu? Själv har jag hundar
så nästan all gödsel är svår för dom att låta bli men bananskal
tror jag de låter vara.... yes.gif
Citrona
Hela bananer går också bra att mata rosorna med 000.gif
Visst låter det helknasigt, det tyckte jag också först, men många har sen berättat att de brukar ge bananskal eller hela bananer till sina rosor. Jag har kastat massor av bananskal runt mina den här sommaren, och de är jättefina! Jag tror att det är mycket kalium i bananerna, och att det är det som gör susen. Jag har petat ner mina skal och bananer lite ytligt bara.
ZaraP
Märkligt... först var det fiskrens och sen bananer... vad kommer sen?? giggle.gif
Men tack för ditt svar! Ska absolut testa! Kan man göra det så här års eller bättre
till våren?
EvaMJ
Jag tror du kan göra det när som helst. Det är ju inte gödning som främjar tillväxt så det går säkert bra när som helst. Tänkte just att jag borde be mina kollegor på jobbet att spara bananskalen från fruktkorgarna. Men då tror de väl att jag inte är riktigt klok :-) fast det kan jag ju tvivla på själv också när det kommer till rosorna.
kerstin z5-6
Banan bla innehåller mkt kalium - det är mums för rosor
Kajsa
Det där tipset med bananskalen kommer från Svenska Rosensällskapets hemsida, dom lär innehålla magnesium, kalcium, fosfor som stärker rosen, ger mer blommor och dom lär övervintra bättre. Jag tar med mig bananskal hem från jobbet, så nitisk är jag.
När jag planterar nya rosor har jag några i botten och så petar jag ner vid rosorna från vår till höst. Tar också vara på alla äggskal till rosorna, utmärkt och gratis.
Tosan
Men alltså, bananskal luktar ju apa om de får ligga bara en liten stund i papperskorg, luktar det inte illa i rabatterna åxå?
kerstin z5-6
Du gräver ju ner dem .... angel_not.gif
Tosan
Jo, men ändå, tycker det borde lukta sophink om hela rabatten tongue.gif
Kajsa
Det luktar inte något, aldrig märkt, du myllar ner skalen, hundar och katter gillar inte bananskal så dom får ligga ifred, man behöver inte gräva ner så djupt. Matkomposterar så jag vet hur mat kan dofta ibland i komposten.
Tosan
CITAT (Kajsa @ 09-10-2007, 14:29) *
Det luktar inte något, aldrig märkt, du myllar ner skalen, hundar och katter gillar inte bananskal så dom får ligga ifred, man behöver inte gräva ner så djupt. Matkomposterar så jag vet hur mat kan dofta ibland i komposten.

Jo, det var ju lixom det jag tänkte på, den där ruttna doften av mat... sick.gif
Men då får jag väl testa med bananskalen då å se vad som händer
Digger
Är inte bananer besprutade så att det finns en massa kemikalier på skalen? Törs man ha sånt i sin trädgård? Kanske kan man tvätta skalet först innan man skalar bananen?

Kajsa
Jo dom är besprutade om man inte väljer ekologiska bananer, men det där får man väl strunta i om rosorna mår bra och dom ska man ju inte äta, annars skulle skalen hamnat i min matkompost och sedan i grönsakslandet då är ju detta bättre.
ZaraP
Åki, bananskal å äggskal.... a0a.gif Det verkar som om ni
lägger på lite då och då? ingen risk för nån slags överdosering?
Guuud vad man frågar... men ni e ju så snälla å svarar å
svarar.... yes.gif smiley_small_hug.gif
kerstin z5-6
Nej inte när det gäller Bananer o äggskal smile.gif Har man själv kaliumbrist kan man ju äta upp bananen först smile.gif två flugor smile.gif
ZaraP
Oki thanks.gif
Magdis
Nu går jag till kompostpåsen och plockar upp mitt senaste bananskal. biggrin.gif
Killensomvillhagrönafingrar
Bad frugan samla bananskal till mina rosor men har insett att vi nog äter på tok för mycket bananer för de jag har, blev 1/3 hink med skal på 1 vecka.
Vi gör banan,hallon och mjölk milkshake till barnen varje morgon.
Får väl ta mig i kragen och tömma komposten och flytta den till rätt ställe till sist så det blir av att man använder den.
Funderar på att använda mig av en annan metod faktiskt för att få det att gå lättare.
Jag tar en 25 liters tunna i plast med plastlock.
Sågar av botten
Sätter ner den i en pallkrage
Fyller på och när den är full drar jag upp hela tunnan så att komposten ligger kvar.
Flyttar den till nästa krage osv

Off topic
På helgerna gör jag frukost, snacka om mycke jobb
2 bananers shake till barnen inkl mjölk
2 bananers shake till mig och frugan inkl sojamjölk
Kaffe
Rostat glutenfritt bröd
Grova mackor
Hönökaka
Musli (vanlig till barnen, GI till mig glutenfri till frugan)
Yougurt (fet till barnan, lätt till mig och laktosfri till frugan)
Sedan kommer alla påläggen
Och en massa disk sweatingbullets.gif
Nybörjar-Linda
Oj, vilken pretantiös frukost bravo.gif nu får jag dåligt samvete. Här ska bli banansmoothies till ungarna till mellis i eftermiddag. Och bananskal till rosorna giggle.gif Har påbörjat en samling för skalen i kylskåpet...
Magdis
Klipper ni sönder skalen i småbitar eller gräver ni ner dem hela?
Mariann
Man ska ALLTID göra det lätt för sig flirting.gif . Gräv ner de lite lätt de HELA bananskalen!
Mia, zon 3
Jag brukar ganska ofta köra direktkompostering i rabatterna... Allt som inte drar till sig odjur brukar jag peta ned - lökblast, kaffe-/tesump, allt uttjänt från vaser och krukor inomhus osv. Vet inte om man kan dra det längre - t.ex. kål, sallad och potatisskal luktar ju inte illa, men kanske kan dra till sig en och annan råtta ändå...? confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon