Full version: Äpple vs sembra
MAM-2-3
Hej på er alla kloka.

Jag (vi) har under sommaren som gått köpt hus och blivit med trädgård. En gammal dröm som äntligen gått i uppfyllelse! På tomten finns bla annat ett 'tonårigt' äppelträd (max 20 år) och en stor sembratall ( 30 år?) som står alldeles för nära varandra. Äpplets krona är klart deformerad pga tallen.

Övriga fakta att ta häsyn till:
*Äppelträdet har röta och gav iår endast lite frukt. Kronan behöver ganska mycket beskärning då den är tät och 'ensidig'.
*Sembratallen lutar ganska kraftigt mot grannens parkering. I nuläget står den ännu stadigt men den måste ju helt klart tas bort i god tid innan det blir uppenbar risk att den skall falla över grannens bil.
*Det finns två gamla vackra äppelträn på tomten + ett nyplanterat samt en annan sembratall som är lika stor som den som lutar.

Min första plan var att spara äppelträdet, men sedan märkte jag att det har röta och undrar nu om det vore bättre att byta ut det mot ett friskt träd (körsbär eller plommon) och då låta sembratallen stå kvar några år tills det trädet behöver utrymme... eller hur är oddsen för att mitt träd skall utvecklas väl trots att det har röta?

Hur skulle du välja?
Cilla
Man måste se bilder för att kunna svara seriöst på detta. Att träd har ett och annat rötställe säger inte mycket om dess vitalitet och möjliga framtid. Fota hela trädet från lite olika håll och de ställen som du beskriver som röta så kan du få fler tips.

Ibland kan träd som står nära varandra ge extra karaktär åt dem när de slåss, anpassar sig, krumbuktar, lutar och snirklar fram grenar i ljuset. Ibland skapar det riskträd eller förfulade träd. Att träd står nära varandra i en trädgård behöver inte innebära att något av dem blir bättre om man tar bort det ena. Ganska ofta om de fått stå tätt en tid handlar det om att ta bort bägge eller behålla båda. Där det inte brutit ut grenar på lite äldre ved kommer inte nya grenar, så det är i den framtida kronan som mer symmetri kommer.

Hannele
Som Cilla säger, kan träd mycket väl samsas.
Cembratall kan man stamma upp, om man tycker den tar för mycket plats.

Exempel på uppstammade stora träd: nån cypress och formklippt körsbär:

[attachment=8291:7020prunus.JPG]
Cilla
Det där är säkert bästa varianten, dvs att stamma upp som Hannele skriver. Kolla hur grova grenarna är på cembratallen som för att lämna mer plats åt äpplet skulle behöva tas bort. Om det känns lite hugget som stucket i vilket träd som ska bort så kan man ju kanske ta att det blir stora snitt och därmed kortare livslängd på tallen.
MAM-2-3
Tack för era svar!

Jag såg dem först nu då jag varit med dottern på sjukhus ett tag...

Uppstammning kunde ju vara en ide... men nja... man borde nog stamma väldigt högt då. (Känns inte som min grej...)

Jag ska försöka fixa bilder under dagen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon