zoegasbönan
08-10-2007, 21:30
Är det någon som vet vilket som är bäst, klippa ner blommor och blad eller låta bli?
Blommorna har gjort sitt.. Var fina så länge det varade.
Hälsningar från Skåne
Alltså...Vadå...ska du inte skörda skockorna?
zoegasbönan
09-10-2007, 12:46
Jo såklart, men tänkt inte äta alla på en gång..
Mina jordärtskockor har aldrig blommat, men jag klipper inte ner dem. Det händer att de bryts av blåsten (de är ca 2,5 m höga), annars låter jag dem vara. Jag skördar efterhand hela hösten. Men det funkar säkert att klippa ner dem också!
Jag klipper heller aldrig ner mina, jag låter dem vara och skördar efter hand fram till mars ungefär.
låt blasten visna ner så går näringen ner i skockorna sen kan du ta bort den om du abosut vill.
zoegasbönan
10-10-2007, 18:24
Tusen Tack!
P.S Har för mig att mina heter Bianca och är en blommande sort. Ser ut som små solrosor och är jätefina.
Hej har aldrig klippt ner mina skockor. Som någon skrev näringen går ner och man öppnar inte upp för svamp och annat otyg.
Det är bara Bianca som blommar i (Mellan) Sverige. Någon berättade att andra sorter är kortdagsväxter. (Dvs behöver fler mörka timmar per dygn för att börja att sätta igång blommningsanlagen)
tingeling04
29-11-2008, 17:17
Hej
Det är så att för att slippa att plantorna blåser omull under vintern och rötterna vänds upp, kan man klippa ner skockorna till ca en halv meter över jorden efter de har vissnat ner.
Vad jag vet är det bara den gamla sorten Bianca som blommar.
Hälsningar Petra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.