emmapemma
Jag har massor med jord i mina växthus-hinkar, som kommer att bli en rejäl hög. Hur skulle jag kunna göra för att återanvända jorden (så slipper jag köpa så himla mycket jord nästa säsong)?

Jag tänkte starta upp en hushållskompost nu (om det funkar trots att det är så sent på säsongen), så om ett par säsonger har jag bra kompost att gödsla med.

Jag har ett par funderingar på jordgrejen själv:

1. Lägga jorden i en trädgårdskompost, tillsammans med diverse avfall från trädgården.
2. Lägga jorden i en egen kompost/hög. Sedan blanda med trädgård samt hushållskompost.

Men vad händer t.ex. med spinn-., eller gråmögel eller vad det är för annan mögel på ex. ärtplantor, och tomatplantor, när jag återanvänder jorden? Jag misstänker att jag kan ha annat jox på växthusväxterna också, typ trips eller något.

Jag har en ganska liten trädgård, så jag måste kompostera jord, trädgårds- samt hushållsavfall effektivt (alltså, jag kan inte ha en jordhög liggande någonstans.). Jag har en mullbänk/mullbank (trä-kompost) som jag ska ha till hushållsavfallet, och tänkte fixa en likadan för trädgårdsavfallet/hinkjorden.

Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

/Emma
Eva i Västerås
Trädgårdskompost eller egen hög, båda går bra.
Mellanlagra på grönsakslandet? Kan vara bra sätt när du får rejält med kompost att fylla på med.
Jag använder hinkjorden för att ge grönsakslandet struktur, hinkarna får ren kompost, halvmultnad trädgårds- och välmultnad köks-.
Både gurkor, tomater och paprika gillar grov, ganska färsk kompost.
Nu håller jag fortfarande på bygga upp komposteriet i min nya trädgård, så jag fyller på med mycket hästgödsel (dottern rider, och där får jag ta hur mycket jag vill). Det är dock vansinnigt med ogräsfrön i hästgödsel!
evely
Använd jorden som täckmaterial i hushållskomposten.
Jag ser inget hinder att använda båda komposterna som blandade trädgårds och hushållskompost. Nu kan jag ju inte din kompostbehållare whistling.gif Blandar du allt i båda komposterna så får du en slutprodukt som är mer koncentrerad än en ren trädgårdskompost och mindre koncentrerad än en ren hushållskompost. Det gör du ju beroende på vad som är mest praktiskt!
emmapemma
Tack för svaren!

Nu är det ju så då va, att jag egentligen bara har en hushållskompost, som ej är monterad. Dessutom har jag massvis med trädgårdsavfall, som, om jag skulle fylla hushållskomposten, förmodligen skulle ta all volym...

Isåfall skulle jag ha trädgårdsavfallet i en binge nära hushållkomposten, och successivt använda det till täckmaterial. Men jag hade för mig att man inte skulle lägga jord i komposten (hushålls). Varför har jag ingen aning om.

Dessutom misstänker jag att det börjar bli för kallt för att starta en kompost. Vad tror ni?
Eva i Västerås
Det går väl trögt i början, men jag skulle starta ändå. Så fort det är +grader inne i komposten så händer det alltid något. Och det är det när det går över sådär -15, -10 utanför, om du har en isolerad kompost.

Sen är det visst bra att blanda med jord, för du får med jordbakterier och andra filurer och det fungerar som strö och hindrar därmed lukt.

Jag har bara en liten hushållskompost, som dessutom fylls upp med strö från marsvinsburen, så jag praktiserar täckodling så mycket jag kan och lägger just nu allt höstavfall på grönsaklanden (pallkragar). Till våren ska jag ha en krage till, och då lägger jag allt det grova i botten på den. Sen får jag börja med mina rabatter. Det blir nog rätt mycket kopost innan jag är klar. Om jag måste ha en binge till, så får jag väl skaffa en. Då blir det nog en öppen av 4 trallplattor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon