Morbid
Hej alla!!

Jag har lite planer på att bygga ett terrarium för utomhusbruk.
Jag har tyvärr ingen koll på vad som blir bäst.. Plast av något slag eller glas.

Vad jag vill är ju att så mycket naturligt UV-ljus kommer in i terrariet, men att det ändå håller emot väder och vind.

Förslag på vad jag kan använda emottages tacksamt, liksom länkar till ev. produkter.

Euphorbia
På Dingle naturbruksgymnasium så håller dom bla rödörade vattensköldpaddor i hägn av korrigerad takplåt nedtryckt lodrät i marken i en cirkel, jag tror att det är ca 1-1,20 högt ungefär. Det håller ett bra mikro-klimat, och jag lovar det blir bra varmt innanför plåten, och det blåser obetydligt.
Tobbe Helin som är lärare på skolan har även haft sånna hägn i sin trädgård för landsköldpaddor och ödlor.
Jag vet inte hur aktuell hans hemsida är: http://www.serpentum.com/
Morbid
CITAT (Euphorbia @ 10-10-2007, 22:33) *
På Dingle naturbruksgymnasium så håller dom bla rödörade vattensköldpaddor i hägn av korrigerad takplåt nedtryckt lodrät i marken i en cirkel, jag tror att det är ca 1-1,20 högt ungefär. Det håller ett bra mikro-klimat, och jag lovar det blir bra varmt innanför plåten, och det blåser obetydligt.
Tobbe Helin som är lärare på skolan har även haft sånna hägn i sin trädgård för landsköldpaddor och ödlor.
Jag vet inte hur aktuell hans hemsida är: http://www.serpentum.com/

Jag känner mycket väl till Tobbe..

Fast jag ska ha Lövgrodor i mitt, så det måste vara helt tillslutet.

Behöver veta lite om det finns sådan bra plast som släpper igenom UV-strålar..

Kilmister
Jag har vid ett flertal tillfällen fått höra att plast släpper igenom
UV-ljus betydligt bättre än glas, som lär stoppa uppemot 80%.
Jag tycker det verkar lite märkligt, men jag har många gånger
likväl fått höra det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon