Hej!
Jag har pelargoner planterade i blomsterlådor på altanen, hur ska jag göra om jag vill behålla dem över vintern? Plantera om i krukor och ta in i huset? Tål dom den värmen eller ska de hellre stå mörkt och svalt i källaren och hur ofta ska de i så fall vattnas?
//Mollis
Eva i Skåne
09-10-2007, 08:55
Det finns många trådar om pelargonövervintring om du bläddrar runt lite här på forumet, men lite kort kan jag berätta att du kan välja vilken variant som passar dig bäst.
Har du plats i dina fönster kan de stå där över vintern. Har du ett rum som är lite svalare än de andra är det bra, men inte nödvändigt. Det finns de som kan fortsätta blomma hela vintern, men många blir nog lite trista. Vattna mindre och ingen gödning. Det handlar mest om att hålla liv i dem fram till febr-mars eller så när du ska börja sköta dem med omsorg igen.
Dom kan även stå i ett frostfritt garage eller källare, men då behöver de någon belysning (lysrör t ex) några timmar om dagen.
En tumregel ang vattning:
Så många grader som förvaringsplatsen håller, så många gånger behöver dom vatten under vintern.
Lycka till
Tack Eva! Då får dom bo inne i ett av de svalare rummen.
//Mollis
Zoyas matte
09-10-2007, 20:26
CITAT (Eva i Skåne @ 09-10-2007, 09:55)

En tumregel ang vattning:
Så många grader som förvaringsplatsen håller, så många gånger behöver dom vatten under vintern.
Lycka till
Åh, det var en jättebra regel. Tack!
Jag gissar att den vattenskvätten inte ska vara så stor!!??
Eva i Skåne
09-10-2007, 20:59
Nej, det ska inte vara särskilt mycket vatten heller.
Oj, enligt den regeln skulle jag vattna mina ~10 ggr/vinter. Jag vattnar max 2!!
De övervintrar i ett rum utan värme på övervåningen. Stort söderfönster men mer än 10°C går det aldrig upp i. Tror faktiskt inte jag någonsin har förlorat en enda pellis.
Dock skall jag för första gången pröva att övervintra hängpelargoner (köpta från Odla i våras). De blev så fina, så jag vill gärna behålla dem. Skall pröva med lite sticklingar först innan de åker upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.