mb_
Jag har nyligen flyttat till en lägenhet med stor balkong i västerläge. Den är uppskattningsvis 7 m lång, 2,5 m hög och 2 m bred. Har funderat på att glasa in halva och bygga om till växthus. För att kompensera för skugga och utebliven morgonsol hade jag tänkt montera timerstyrd lampa och imfravärme.

Vad tror ni om min plan? Jag behöver tips kring det mesta egentligen. Hur jag ska bygga och med vilka material. Hur anläggningen ska skötas. Vilka växter som passar osv.
Sylvia
Jag har själv ett enkelt växthus byggt av gamla fönsterpå balkongen, bara för att dra upp plantor på våren.
Men hade du tänkt detta som et extra rum, vinterbonad etc, så får du nog ta ett färdigt litet växthus med isolerglas. Sådana finns t.ex. hos Classicum. Kan beställas i nästan vilka mått som helst.
mb_
Egentligen skulle jag bara behöva två plexiglasskivor för att få ena halvan av balkongen inglasad. Den ena av dessa skivor, på kortsidan, skulle behöva en dörr och möjligen en fläkt. Tänkte att man skulle kunna spika en ram av trä och fästa allting i den så man slipper att borra i själva betongen.

Jag kanske borde ta bilder och bifoga för att visa hur det ser ut. Ska mäta upp avstånden ordentligt också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon