|
Österläge
09-10-2007, 11:15
Jag har en lite kaprifol som jag tog som stickling för ett år sen. Den har blommat med flera blommor i sommar, jättefint!  Nu undrar jag hur jag ska göra inför vintern? Den är ca 40 cm hög med två stjälkar och står i en kruka (12 cm hög, diameter ca 16 cm), bör jag sätta den i en större kruka för att minska frysrisken? Antar att jag ska sluta vattna nu så den inte fryser, eller? Kaprifol vissnar väl på vintern? Hur väl behöver jag skydda den mot frost, hur känslig är kaprifol? Tacksam för alla tips!
Hej Jag tycker att kaprifol som andra vinter grön de behöver vattna bra nu och behöver ljummig vatten när blir temperatur minus och om du kan hitta vinterväv för att rolla över de blir bra. Lycka till
Jag har flera kaprifol (men planterade i jorden). Jag tycker det är en mycket tålig växt som jag misshandlar regelbundet.  När de blir risiga så kapar jag dem 20 cm över marken. Busken fäller sina blad på hösten men på våren grönskar de torra grenarna igen. Inget pjosk här inte.
Alexander-VG-zon3
09-10-2007, 18:47
det är en lövfällande klätter/buske växt . som klarar vintern utan hjälp . gräv bara ner den i marken med krukan om och ska du ha den i kruka ta upp den igen på våren .
kerstin z5-6
09-10-2007, 19:41
Fast du kanske inte har nån rabatt ?? I så fall isolera krukan med gamla mattor o liknande
Österläge
09-10-2007, 20:01
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-10-2007, 20:41)  Fast du kanske inte har nån rabatt ?? I så fall isolera krukan med gamla mattor o liknande Jo, jag har faktiskt en rabatt, finns nog en del plats kvar som inte är perenner på... Kan jag gräva ner den i sin plastkruka alltså? Är det enklare än att lägga mattor eller väv runt?
ingrid fuxwall
09-10-2007, 20:05
Vet inte hur du ska göra men själv har jag grävt ner en massa plastkrukor för att testa om innehållet överlever - hoppas kan man ju och vi båda kan ju hoppas att någon expert svarar dig.
ingrid
Alexander-VG-zon3
09-10-2007, 20:18
CITAT (uteplatsen @ 09-10-2007, 21:01)  Jo, jag har faktiskt en rabatt, finns nog en del plats kvar som inte är perenner på... Kan jag gräva ner den i sin plastkruka alltså? Är det enklare än att lägga mattor eller väv runt? du bor i så pass mild zon att den kommer klara sig i kruka ovan mark utan större problem , gräv ner den i marken så ska få se att den klara sig fint fint .
Österläge
09-10-2007, 20:59
CITAT (flaxss @ 09-10-2007, 21:18)  du bor i så pass mild zon att den kommer klara sig i kruka ovan mark utan större problem , gräv ner den i marken så ska få se att den klara sig fint fint . Ok, jag testar det! Är det det bästa att göra med andra känsligare växter oxå, som rosmarin?
Rosmarin behöver en mer skyddad plats, uder ett tak t.ex. + krukisolering. Däremot är kaprifolen härdig upp till zon 6. (Vildkaprifolen) Den vanligaste kaprifolen är härdig till zon 3 utan problem. Bara genom att gräva ner krukan, gör att kaprifolen klarar en vargavinter i dina trakter mått mätt.
Österläge
10-10-2007, 11:55
CITAT (MariaS @ 09-10-2007, 22:51)  Rosmarin behöver en mer skyddad plats, uder ett tak t.ex. + krukisolering. Däremot är kaprifolen härdig upp till zon 6. (Vildkaprifolen) Den vanligaste kaprifolen är härdig till zon 3 utan problem. Bara genom att gräva ner krukan, gör att kaprifolen klarar en vargavinter i dina trakter mått mätt. Okidoki, då vet jag. Jag tror det är en blomsterkaprifol jag har, efter att ha slagit i böcker, men den är ju oxå härdig till zon 4 har jag för mig. Tack för alla svar!  Vad skulle jag göra utan er på odla...
Alexander-VG-zon3
10-10-2007, 12:09
CITAT (uteplatsen @ 09-10-2007, 21:59)  Ok, jag testar det! Är det det bästa att göra med andra känsligare växter oxå, som rosmarin? rosmarin är inte så vidare känslig den är härdig till -17c . det den är känslig för är blöt jord på vintern och vinter vindar . ska du ha den ute så planteras den i söderläge med sand jord där du virar in plantan i grön vinterväv om det går under -12c . jag har 3 med lyckad framgång på friland . skyddar 2 och en utan skydd min äldsta har klart -15c utan skydd .
Österläge
16-10-2007, 10:01
Flaxx - grön vinterväv, är det samma som vinterfilt? Går juteväv lika bra eller är vinterväv bättre? Jag ringde närmaste Plantagen o de verkade inte ha just vinterväv, funderar på om något av de andra går lika bra...
Alexander-VG-zon3
16-10-2007, 10:13
CITAT (uteplatsen @ 16-10-2007, 11:01)  Flaxx - grön vinterväv, är det samma som vinterfilt? Går juteväv lika bra eller är vinterväv bättre? Jag ringde närmaste Plantagen o de verkade inte ha just vinterväv, funderar på om något av de andra går lika bra... plantagen säljer inte det , det är detta du ska köpa http://tradgardsgrossen.com/shop/catalog/p...68cc0c417c5a55dhar sett två tillverkare som säljer dom bland annat då bröderna nelson . juteväv är inte lika bra , det skyddar inte mot kyla utan bara mot sol . andra alternativ är fiberduk eller lager med handukar och lakan eller gamla kläder . typ för frö sådda palmer som står ute om vinter sätter jag över en tjock vante , dom sover gott där i vanten medan det är en svensk vinter utanför . är man lite uppfinnings rik och har gamla kläder så skyddar vinter jackor och mössor,vantar jätte bra . här säljer dom även juteväv http://tradgardsgrossen.com/shop/catalog/p...68cc0c417c5a55ddu ser skillnaden , juteväv skuggar skyddar inte mo kyla / grön vinterväv skyddar mot kyla men skuggar inte
Österläge
16-10-2007, 10:20
Tack! Jag ringde Plantagen nu igen o de har vinterväv i Tagene, Göteborg. Hon sa att de har den vita vinterväven som enligt henne är tjockare än den gröna, o även fiberduk. Då borde det funka, eller? För min del kunde jag gärna sätta gamla kläder på växterna men jag tror att för min käre make skulle det vara droppen som fick bägaren att rinna över...  Han tycker redan är jag är lite knäpp!
Österläge
16-10-2007, 14:42
Nu har jag köpt vinterfilt på Plantagen, det var samma märke som grön vinterväv, Br Nelson. Det står att den skyddar mot stark kyla o stark sol så jag hoppas det funkar bra! Ska testa den så fort det slutar regna o blir kallt igen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|