Full version: Dammfrågor
Hasse_h
I min långsiktiga trädgårdsplanering ingår en relativt stor damm som kanske får ta mellan 15-25 m² av gräsmattan i anspråk. Dammen kanske blir drygt 1 meter som djupast.

Nu har jag märkt vid diverse planteringar jag gjort i vår och sommar att jag har ganska högt grundvatten på tomten, speciellt under våren och när det regnat kraftigt några dagar. Då kan jag hitta vatten på vissa ställen redan på 50 cm djup. Antar att detta beror på att berget ligger ganska högt, vilket man kan se på andra ställen både innanför och utanför tomten.

Så mina frågor:

1. Hur påverkar grundvattennivån dammen och mitt arbete, både under planering, konstruktion och när den väl är färdigbyggd?
2. Bör/måste jag dränera marken runtomkring?
3. Tomten sluttar en aning (ca 0.2m/2m) på den aktuella platsen. Vilka praktiska problem kan jag tänkas råka ut för pga detta? (Förutom att det bli en himla massa jord, lera och sand måste bort....)
4. Eller är hela projektet en omöjlighet pga markvattnet och lutningen på tomten?
5. Är det någon som har haft liknande problem och hur löste ni detta iså fall?
6. Är det någon som har bilder, egna eller länkar till webplatser, där man byggt dammar på sluttande tomter?
7. Bräddavlopp, är det vanligt att man använder det i dammar av den här storleken?

Tacksam för svar.
Hasse_h
En fråga till:

8. Hur djupt bör jag gräva för att fiskar ska kunna överleva vintertid? Jag bor på kanten till småländska höglandet i zon 4-5

Ursäkta min okunskap... rolleyes.gif
Virgo
halloj,

Kan inte svara på alla frågor, men om du tänker ha gummiduk, så bör det finnas ordentligt med dränering under och runt dammen.
Annars är risken stor om det regnar mycket att vattnet trycker upp gummiduken underifrån.

Lutningen är nog inget större problem. Jorden som grävs upp lägger du på den låga sidan och förankrar så den inte åker iväg när dammen fylls.

1,5 meters djup brukar rekomenders om man ska ha fisk i dammen året runt. Men koi tål inte så värst låga temperaturer.
Hasse_h
Tack för svaret!
Ja, rejäl dränering blir väl ett måste. Singel och dräneringsrör antar jag måste till? Misstänker att berggrunden ligger på kanske 2-3 meters djup och med all ogenomsläpplig lera ovanpå så jag bör väl leda bort vattnet från dammområdet?

Förankra jorden... är helt novis på detta. Hur gör man det?

Jag kommer med säkerhet inte ha koi i dammen. Det blir sannolikt vanlig guldfisk. Blir svaret detsamma då? 1.5 meter?
Virgo
Hej,

Du skriver att marken sluttar 0,2m/2m, det är ju inte så värst mycket. Så om dammen blir 4m så är nivåskillnaden ung. 4dm. Där måste du bygga upp med jord. Förankra med stora stenar utanför jorden eller med plank som sätts fast i nån form av armeringsjärn som slagits ner i marken.

Kul sida att läsa här .
Där hittas oxå fler bilder av Magdalenas damm.

Djupet på dammen om man vill ha fisk kvar över vintern beror ju på var i landet man bor. Zon V verkar vara rena köldhålan på vintern. Så fisken kanske bör tas in på vintern. Kan ju inte vara nåt problem för dig, du är ju akvarist och har väl några burkar i huset.
Hasse_h
Tack för länk och förtydliganden.

Tyvärr har jag inga lämpliga ytor för vinterförvaring av dammfisk. Har ingen källare eller motsvarande utrymme där de kan få gå under vintern. Det är ju knappast lämpligt att hålla dem i ett uppvärmt utrymme med kanske 20 grader i vattnet under hela vintern. Så en förutsättning är att fiskarna får vara ute året runt.

En djupgrävning på 1.5 meter är dock inte särskilt tilltalande. Fast djuphålan kanske inte behöver vara så stor? Skulle det räcka med någon kvadratmeter så kanske... de går ju ändå i dvala på vintern.

Andra tankar jag har är att eventuellt plantera ut subtropiska eller tropiska akvariefiskar sommartid. Det finns t.ex. många vildformer av ungfödare som går utmärkt att hålla i en damm ner till 10-12 grader. Dessa går ju utan problem hålla i uppvärmda lokaler på vintern.

Nåja, alltihopa är ännu bara tankar i huvudet så det hinner väl flyta mycket vatten under broarna s.a.s. innan det är dags att bli konkret.
kerstin z5-6
jag har både Koi och guldfiskar i akvarium inne hela vintern -inget probem alls -
De älsta är nog en 5-6 år nu, blir större o större smile.gif biggrin.gif
Hans i Mälardalen
jag har också positiva erfarenheter av det. Mina tre guldfiskar har pendlat ut och in i tre år och de mår prima.

MvH
Hasse_h
Ok, och ni har dem i normal rumstemperatur? Det skulle ju underlätta...
kerstin z5-6
javisst -både koi o guldfisk visar sig dessutuom vara väldigt tåliga för en akvarie amatör som mig ..
De får flytta via en hink till ett svalt akvarium på hösten -dvs relativt nypåfyllt -sedan står det i rumstemp hela vintern
På våren samma procedur -kylar vattnet i övergångshinken under nån timme med dammvatten ..klart .. laugh.gif
De äter hela vintern ,växer dock mest på sommaren -dammen är stor
Roligt att de blir så tama dessutom . smile.gif
Lycka till med dammbygget
Hasse_h
Ok. Fast jag tycker det borde påverka dem negativt på något sätt. Det är ju årstidsberoende fiskar där dvala är en del av livet. Antagligen förkortar det livet på dem när de inte får några månader i dvala. Men om de lever i 15 år istället för 20 kanske inte har någon större betydelse när det gäller guldfisk.

Dammbygget är bara på idéstadiet ännu. Det lär dröja några år innan det blir verklighet. Men nånstans måste man ju börja.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon