Citrona
Jag komposterar mitt "gröna" hushållsavfall, dock inga animaliska matrester. Det blir en hel del i alla fall. Förut kastade jag alla äggskal krossade i komposten, men jag tycker det ser så skräpigt ut sen när man täcker rabatterna med kompostjorden. Så numera sparar jag mina äggskal i min mormors gamla mortel, och mal ner dem till ett pulver ungefär som strösocker i kornstorlek. Detta pulver har jag sen med jämna mellanrum ner i komposten. Kajsa, du skrev att du ger dina rosor äggskal, hur gör du då? Kan jag strö ut mina malda äggskal direkt runt rosorna, och hur mycket i så fall? Klematisarna gillar väl också kalk? Det blir ganska stora mängder "äggskalsmjöl" - för någon vecka sedan hade jag ut c:a 5 dl i komposten och blandade runt.
Kajsa
Det blir ju betydligt mindre äggskal mot bananskalen, men har jag bakat ellet annat tar jag skalen och gräver ner dom som dom är vid rosen, brukar välja ut till mina älsklingsrosor då rose.gif Skalen förmultnar så sakta, åratal har jag sett om jag grävt upp någon ros ibland, inte behöver man mala ner dom det blir för jobbigt i längden, låt naturen ta hand om det. Jag matkomosterar men det mesta av det gräver vi ner i grönsakslandet och ibland tar jag ut en skottkärra jord därifrån om det fattas till rosorna.
kerstin z5-6
Inan kalken i äggskalen frigörs tar det tid .. om du inte äter 17 ägg per dag är det helt ok att ösa på dem crazy.gif
Ewa L
Några som väldigt gärna vill ha äggskal så är det julrosor!!

Sedan jag började mulla ner ett och annat skal så har de snabbt blivit mycket större och blomvilligare! tummenupp.gif
Kajsa
Bra tips Ewa, det där ska jag skriva upp, mina julrosor blommar inte ihjöl sig direkt thanks.gif
svennis
Hej! Håller mig till detta FORUMET
Har nu en tunna med lock och öppen botten som jag började fylla idag
med banan och äggskal. Skall väl då få lika fina rosor som ni.
Tror det passar mig. Skall ta dit lite daggmaskar också.
svennis
noranettan
Kul att se dig här Svennis! rolleyes.gif Anette
svennis
Hej Anette!
Jobbar hårt med pimpinellerna.
Tack för alla fina jag fått av dig.
svennis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon