|
Har planterat ett ekollon i en blomkruka.Nu undrar jag måste fröna ha en frysperiod före de gror eller kan krukan stå svalt inomhus?Någon som vet?V.H.Kira
De ekollon som jag har lyckats med, har planterats i kruka som sedan har fått frysa ute om vintern. Ollonet gror inte förrän ekarna sätter löv heller. Det är alltså beroende av temperatur och antal ljustimmar/dygn. Tyvärr är det tålamod som gäller här
Alltså så betyder det att jag får vänta till våren.Tackar för svaret.
Hej jag jobbar med barn. En höstdag 2004 eller 2005 var vi på "utedag" Hade saft och smörgåsar med oss. Barnen lekte, sedan kom det några av småtjerna och fråga om vi hade någon påse som de kude plocka ekollen i. Beg. smörgåspåsarna fylldes snabbt och glatt med höstfuktiga ekollon. När vi kom in hade vi bråttom till nästa grupp, ekollonpåserna blev inlagda i ett rum. Bortglömda tills vi nästa gång skulle träffa den gruppen, dvs exakt en vecka senare. Vi tänkte att barnen skulle ha fritt skapande, göra konstverk av ekollen.
Ja, vi hade inte ens öppnat påsarna! Det blev inga konstverk, vi satte ner de grodda och ogrodda ekollen i jord. Det blev små plantor som vi försökte dela ut till barnen vid avslutningen i mitten av maj! Inte alla förälder var villiga att sätta en dm hög ekplanta i sin trädgård! ( Ek menar du ek, ek ett sådant där stort ekträd???????? Är plantan en Ek????????? var de vanliga kommentarena)
När vi var där i torsdags med en liknande grupp så var ekollen bruna och ihåliga, vi tog bara med oss några till vår utställning.
Ps ekollen låg i vanlig rumstemeratur och stod sedan i vårt fönster också i rumstemeratur. De grodde under hela vintern, de första tittade fram bara någon vecka efter de kom i jorden! Kommer inte ihåg om det varit någon frost natt innan de blev plockade.
Trädet (ZonV)
10-10-2007, 20:33
Ekollon behöver komma i fuktig jord så fort de mognar på hösten. Om man sparar dem och sår dem nästa vår dör de. Stoppa nr ekollonen i jord eller sand i marken eller i en kruka som ni ställer på någon skyddad plats så att den blir snötäckt i vinter. Eller stoppa dem i potatiskällaren så du kan ge dem en tidig vår... Nästa vår kommer det upp en planta från alla friska ollon. Har ni flera kan ni ju pröva att ha en kruka inomhus och se om det går. Jag har fått upp "inomhus" ekar.
Tackar för era svar !Ni ska få veta hur det gick ........hoppas verkligen att de gror.
KarinSKARA
12-10-2007, 15:06
CITAT (kira @ 11-10-2007, 19:09)  Tackar för era svar !Ni ska få veta hur det gick ........hoppas verkligen att de gror.  Om du inte får något babyträd, kan du maila mig till våren. Här finns massor med babyekar i mina Rohodderabatter. Drar och sliter upp flera hundra varje vår. Karin i Marum
Huggorm
13-10-2007, 09:54
Är det någon som har erfarenhet av att plantera frön från andra ädellövträd då? Ekar har jag redan hundratals, men det finns ett par andra träd jag skulle vilja ha fler av. Främst lind, alm och ask. Är det någon som har fått dessa att gro, och är det något särskillt man skall tänka på?
Jag har babyaskar, de bara dök upp i en rabatt i fjol och har vuxit i kruka sedan dess. Jag kan dela med mig mot att du står för portot Huggorm? Mvh Fenja
Huggorm
13-10-2007, 14:36
Går det verkligen att skicka levande småplantor med posten då, tål dom verkligen det?
Oh ja!! Jag postar en herrans massa växter varje år!  Mvh Fenja
Huggorm
13-10-2007, 21:37
I såna fall tar jag mycket gärna emot dom  kan du inte maila över ditt kontonummer och hur mycket det kostar bara, så skickar jag över pengar på en gång kalle_birgersson@hotmail.com
Mailar dig i morgon när jag vägt den och kollat vad den kan kosta att skicka. Mvh Fenja
Huggorm
14-10-2007, 14:43
Utmärkt, men jag reser bort till på torsdag, vi får vänta ett par dagar
Jag har drivit upp kastanj också. Kul att prova!
Wilma
Anders Roslagen
17-10-2007, 11:02
CITAT (Huggorm @ 13-10-2007, 10:54)  Är det någon som har erfarenhet av att plantera frön från andra ädellövträd då? Ekar har jag redan hundratals, men det finns ett par andra träd jag skulle vilja ha fler av. Främst lind, alm och ask. Är det någon som har fått dessa att gro, och är det något särskillt man skall tänka på? Jag har sått mycket. Det är inte svårt alls, lite tålamod är allt. Ask är alltså lättgrodd, även mannaask. Lind gror hyfsat om man sår grunt på hösten. En del av fröna tar ytterligare en vinter på sig för att gro. Vanliga parklinden är dock en steril hybrid, den vilda skogslinden ska det vara. Almfrö sås precis när de börjar falla av träden, för fröna torka kommer många inte att gro eller så tar det flera år. Skogslönn, sykomor, bok och körsbär är andra ädla lövträd som går lätt att så. Vildinsamlade frön tycker jag är bättre, för då vet man att de kommer från livskraftiga träd - de har klarat att konkurrera och är anpassade till nordligt klimat. Mycket av det som vi kan köpa i plantskolorna kommer däremot från centraleuropa.
Huggorm
18-10-2007, 13:46
CITAT (Anders Roslagen @ 17-10-2007, 12:02)  Lind gror hyfsat om man sår grunt på hösten. En del av fröna tar ytterligare en vinter på sig för att gro. Vanliga parklinden är dock en steril hybrid, den vilda skogslinden ska det vara.
Almfrö sås precis när de börjar falla av träden, för fröna torka kommer många inte att gro eller så tar det flera år.
Skogslönn, sykomor, bok och körsbär är andra ädla lövträd som går lätt att så.
Vildinsamlade frön tycker jag är bättre, för då vet man att de kommer från livskraftiga träd - de har klarat att konkurrera och är anpassade till nordligt klimat. Mycket av det som vi kan köpa i plantskolorna kommer däremot från centraleuropa. Kul att fler intresserar sig för att plantera träd! Hur är det med lindens "bär", tål dom inte heller att torka? Jag har ett gäng liggande i bilen, som jag inte fått planterat ännu, och dom har legat där i två veckor nu. Dom är nog kruttorra. Kanske bättre att åka iväg och plocka nya? Synd att almens frön inte tål torka, jag plockade ett flera nävar i Borgholms fästning i våras, också torra. Dom är utspridda sedan länge nu, men någon kanske tar sig ändå då, om några år. När släpper almen sina frön annars, det borde väll vara för sent nu? Samma med körsbären, dom missade jag för dom är så tidiga. Bok är lätt, jag har en mindre bokskog bara någon kilometer från torpet, så det är bara att hämta så många småplantor som man behöver, även om fåglarna planterar mängder åt mig. Dom överlever ändå inte inne mellan de vuxna träden. Och skogslönn skall vi inte tala om, dom verkar ha en extrem grobarhet, ännu bättre än ekarna. Sykomor skall jag också försöka få tag på, det borde vara läge nu. Snart har jag förvandlat hela tomten till ädellövskog! Snart
Anders Roslagen
18-10-2007, 22:27
Jo, lindfröna tål nog att torka, åtminstone mer än alm. Alm faller ner hastigt så de är nog anpassade att hamna i jord rätt omgående, lindfröna hänger kvar längre. Läste i din presentation att du gallrar bort granar, det låter bra! Lind är normalt sett borta ur vår tids skogar trots att det har varit dominant i förhistoriska tider. Perioder som har haft samma klimat som nu. Tamboskap äter gärna upp lind såpass att den utrotas.
Jag har sått mycket. Inte för att min tomt är extremt stor men för att jag har en liten ägarandel i nära mark som ingen annan bryr sig om. Där har jag gallrat fram ek, ask, lönn, körsbär och ask och den enda vilda lind som finns där. Tall och gran har dominerat för det betades hårt av tamboskap, från 1600-tal till 1970. Naturen har inte på 37 år hunnit anpassa sig färdigt förstås, men man ser att de ädla lövträden är på väg tillbaka. Och så kan jag ju hjälpa till lite...
Huggorm
19-10-2007, 18:34
Ja, faktum är att ädellövträden inte är så ömtåliga som man kan tro. Så länge dom inte blir helt beskuggade så klarar dom konkurensen förvånadsvärt bra. Sedan är det förstås en fördel om jorden är god och lagom fuktig, men särskillt eken verkar klara de sämsta förhållanden. Det enda som är riktigt förödande är granplantering, det dräper allt annat liv.
Ja, lind är nog det inhemska lövträd som är mest sällsynt i naturen nu, åtminstone i mina hemtrakter. Har hittat några enstaka, men det är inte ofta. De häftigaste råkade faktiskt vara i en fårhage, men det är bara stora träd och inga små. Förutom att djuren tycker om dom, så verkar dom ha svårt att sprida sig på egen hand.
Anders Roslagen
19-10-2007, 21:09
CITAT (Huggorm @ 19-10-2007, 19:34)  Ja, lind är nog det inhemska lövträd som är mest sällsynt i naturen nu, åtminstone i mina hemtrakter. Har hittat några enstaka, men det är inte ofta. De häftigaste råkade faktiskt vara i en fårhage, men det är bara stora träd och inga små. Förutom att djuren tycker om dom, så verkar dom ha svårt att sprida sig på egen hand. Nog har lindarna svårt att sprida sig. Det brukar stå i böcker att det är pga för kallt klimat. Det har jag även läst på brittiska sidor. Engelsk text om spridningen av lindMen det tror jag inte på. Jag har testat att så frön från ett träd i en kall och utsatt norrsluttning efter en kall sommar och de grodde bra! De gror liksom idegran bäst på skuggiga ställen med fukt, aldrig i gräs vad jag känner till. Och det är möjligt att de är gynnade av en speciell mykorrhiza i jorden som försvunnit när lindarna tidigare försvunnit. Och som ytterligare börda på lindarna är att de smakar så gott för allehanda betande djur.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|