Lilla Birka
Om man köper en kruka mynta i butiken bland färska örtkryddor, är det någon idé att plantera om den och ha den ett tag till? Eller måste man använda den i stort sett omgående?
MariaS
Jag har planterat om och använt denna typ av örter med stor framgång. Särskilt om man kan ha en fönsterlampa med lite hyfsad belysning till.
Lilla Birka
Tack Maria, ja jag vet ju att det är egentligen bara att försöka så ser man om det går men det är alltid kul att höra om någon annan lyckats.
Ciczi
Mynta från butiken har jag inte testat i fönsterkarmen men väl basilika. Tog dessutom sticklingar på den bara för att jag ville se om det gick. Jo det gick. smile.gif

Men inte har jag något tilläggslyse i min fönsterkarm. De trivs lika bra för det. Fast det är ju ett västerfönster med sol tills den går ner.

Ciczi
MariaS
Belysningen kan ju vara en mysighetsfaktor också blush.gif
Lisbeth zon2
CITAT (Lilla Birka @ 09-10-2007, 17:55) *
Om man köper en kruka mynta i butiken bland färska örtkryddor, är det någon idé att plantera om den och ha den ett tag till? Eller måste man använda den i stort sett omgående?

Alla kryddor från mataffären har jag på våren planterat ute och haft glädje av dem hela sommaren.
Gurkan
Mynta = ogräs!!! biggrin.gif

Plantera den i en stor kruka med näringsrik jord så har du snart en hel famn full av mynta.
Lisbeth zon2
CITAT (Lilla Birka @ 09-10-2007, 16:55) *

Blev de tbra?
Lilla Birka
Använde rätt mycket av den, glömde sen vattna och den torkade. Väntar nu till våren biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon