|
sanakan
09-10-2007, 16:56
Jag har använt "Adobe Acrobat Reader" för att läsa PDF-dokument (till exempel på olika sidor på nätet). Denna räknas ju som någon sorts standard och är den som många använder, trots att den är onödigt komplicerad och prestandakrävande! Jag störde mig på hur extremt lång tid den tog på sig att ladda, om man klickade på en PDF-länk i till exempel Mozilla Firefox. Jag hittade en mycket bättre läsare, Foxit Reader, som jag vill rekommendera: http://www.foxitsoftware.com/pdf/rd_intro.phpNu kommer PDF-dokumenten upp på en sekund! Och om man använder Open Office Writer (ett gratis program som är lika bra som Word) får man en praktisk "export as PDF"-funktion för varje dokument man skriver. Bara ett tips alltså  Jag har avinstallerat allt vad Adobe-produkter heter, förutom Photoshop som jag behöver och är van vid.
Foxit är jättebra. Körde länge Acrobat Reader 5 eftersom den inte var sådär SUPER-seg som senare versioner kunde bli. Dock, vid utskrift kan ibland Foxit strula. Eller, har gjort för mig iaf. Formateringen blev inte exakt likadan som i Acrobat - men ändå bra. Använder Opera 9.5 alpha med Foxit. Ett nöje att öppna pdf-dokument numera. Vrooom
sanakan
09-10-2007, 18:53
Ja, kul att någon håller med! Man fick alltid vänta på pdf-flikarna man hade öppnat förut innan man kunde se något och Firefox blev segt under tiden.
Siv i Bollnäs
31-10-2007, 17:25
Roligt att det finns fler som inte är så toppenförtjusta i Acrobat Reader! Jag har länge tyckt utomordentligt illa om det programmet som i mitt tycke är otroligt segt, långsamt och omständligt. Om man ska göra något i det är det fruktansvärt svårarbetat för att inte säga rent motsträvigt - faktiskt väldigt otidsenligt. Men ska man ta emot sig tillsända bilagor i form av exv. annonser och andra saker så måste man ju ha något som matchar det folk gjort dessa jobb i? Finns det något sätt att kringgå Acrobat Reader så vore jag glad - helst ett program som inte kostar så mycket. Så man slipper öppna bilagorna i detta dumma program. Om man ska vara tvungen att hämta information på Internet via PDF-filer, hur gör man då? Finns det bra gratisprogram??? Siv
Programmet Sanakan tipsar om är jättebra. Det är gratis och ersätter Acrobat Reader i de allra flesta fall, och det går att ställa in språket till svenska. Det kan dock vara bra att ha kvar även Acrobat Reader på datorn, ifall en del dokument (i undantagsfall) inte öppnas korrekt. Då högerklickar man filen och väljer "öppna med Acrobat Reader". Jag använder Foxit för att läsa dokument, Acrobat Reader ibland när jag skriver ut. http://www.foxitsoftware.com/pdf/rd_intro.phphttp://downloads.foxitsoftware.com/foxitre...der22_setup.exe
anna_rispan
01-11-2007, 09:40
Jag har en undran.
Om man får ett dokumenten i ett program man inte har och då öpnar det blir det väl en massa konstiga tecken och textens layout försvinner? Har jag rätt? Eller det kanske inte ens går att öppna?
Kan man köra dokumentet genom acrobat för att kunna öppna det sedan??
CITAT (anna_rispan @ 01-11-2007, 10:40)  Jag har en undran.
Om man får ett dokumenten i ett program man inte har och då öpnar det blir det väl en massa konstiga tecken och textens layout försvinner? Har jag rätt? Eller det kanske inte ens går att öppna?
Kan man köra dokumentet genom acrobat för att kunna öppna det sedan?? Om det är text dokument som är skapade i ett program som du inte har så kan du i vissa fall importera dem i det ordbehandlingsprogram som du har. Annars kan du prova att konvertera dokumentet till ett annat format, denna sida är mycket bra: http://media-convert.com/
Siv i Bollnäs
01-11-2007, 16:40
Bra tips man har fått här tycker jag! Jag har varit inne på Internet och tittat på de här rekommenderade programmen, men det jag undrar över är om man verkligen klarar sig med standardversionen av Foxit? Ibland behöver man göra ändringar eller rentav rätta stavfel och annat i tillsända annonser och liknande, och det går väl inte med gratisprogrammet??? Betr. Media-Convert så behöver man tydligen inte installera något i sin egen dator utan skicka informationen direkt till dom. Men hur går det egentligen till? Jag har tryckt ut den svenska versionen av vad som stod på skärmen, men fattar inte riktigt hur själva omvandlingen går till - var ska man skriva in önskat ut-format t ex? Eller räknar dom ut själva vad som passar? Dom vet ju inte vad jag har? In-formatet verkar det ju som dom skulle kunna känna av automatiskt. Med hopp om fortsatt tålamod från skribenterna här på forumet! Siv
CITAT (Siv i Bollnäs @ 01-11-2007, 17:40)  Bra tips man har fått här tycker jag! Jag har varit inne på Internet och tittat på de här rekommenderade programmen, men det jag undrar över är om man verkligen klarar sig med standardversionen av Foxit? Ibland behöver man göra ändringar eller rentav rätta stavfel och annat i tillsända annonser och liknande, och det går väl inte med gratisprogrammet??? Betr. Media-Convert så behöver man tydligen inte installera något i sin egen dator utan skicka informationen direkt till dom. Men hur går det egentligen till? Jag har tryckt ut den svenska versionen av vad som stod på skärmen, men fattar inte riktigt hur själva omvandlingen går till - var ska man skriva in önskat ut-format t ex? Eller räknar dom ut själva vad som passar? Dom vet ju inte vad jag har? In-formatet verkar det ju som dom skulle kunna känna av automatiskt. Med hopp om fortsatt tålamod från skribenterna här på forumet! Siv  Du laddar upp en fil, från filändelsen (t ex .pdf) kommer media-convert att gissa vad det är för format på din fil. Sedan kommer den längre ner på sidan att visa vilka format du kan konvertera det formatet till. Ex: .pdf kan konverteras till .txt, .rtf, .ps, .swf .flv (flash video t ex från YouTube) kan konverteras till .wmv, .avi, .mov och en massa andra format. Konverteringen kommer inte alltid att fungera problemfritt, man kan ju t ex skapa .pdf dokument på många olika sätt. Texten i ett .pdf dokument kan antingen bestå an fonter, eller av grafik osv. Vill man inte konverter på nätet, så finns det många sätt att göra det på den lokala datorn, men det blir lite mera komplicerat.
anna_rispan
02-11-2007, 14:05
CITAT (KURT @ 01-11-2007, 10:18)  Om det är text dokument som är skapade i ett program som du inte har så kan du i vissa fall importera dem i det ordbehandlingsprogram som du har. Annars kan du prova att konvertera dokumentet till ett annat format, denna sida är mycket bra: http://media-convert.com/Eh, okej! Hur importerar man? Ska vidarebefordra denna info samt länk till den det berör.
Siv i Bollnäs
02-11-2007, 14:05
"Bra tips man har fått här tycker jag! Jag har varit inne på Internet och tittat på de här rekommenderade programmen, men det jag undrar över är om man verkligen klarar sig med standardversionen av Foxit? Ibland behöver man göra ändringar eller rentav rätta stavfel och annat i tillsända annonser och liknande, och det går väl inte med gratisprogrammet???"
OK Kurt! Jag upprepar den första frågan i mitt inlägg, hoppas nån vet svaret på den! Hälsningar Siv
CITAT (anna_rispan @ 02-11-2007, 15:05)  Eh, okej! Hur importerar man?
Ska vidarebefordra denna info samt länk till den det berör. I Microsoft Word & Open Office Writer väljer man bara Fil - Öppna så ser man vilka format det kan öppna. I andra program kan det finnas en specifik import funktion.
anna_rispan
02-11-2007, 14:38
Okej. Den som har problem hara bara wordpad. Kan den personen lösa det problemet då?
CITAT (anna_rispan @ 02-11-2007, 15:38)  Okej. Den som har problem hara bara wordpad. Kan den personen lösa det problemet då? Vad är det för format på dokumentet som skall läsas? Man kan ju t ex ladda ner ett fritt program från Microsoft som man kan läsa Word dokument i (man kan inte editera dem).
anna_rispan
02-11-2007, 14:58
CITAT (KURT @ 02-11-2007, 14:53)  Vad är det för format på dokumentet som skall läsas? Man kan ju t ex ladda ner ett fritt program från Microsoft som man kan läsa Word dokument i (man kan inte editera dem). Jag tippar på att det är word som skickas flitigast. Ska tipsa om det där! Tack så mycket! Kurt: jag hittar nog inte rätt på deras hemsida? vad ska jag leta efter??
anna_rispan
02-11-2007, 15:05
jag tro jag hittade ändå. Wordwiever?
CITAT (anna_rispan @ 02-11-2007, 16:05)  jag tro jag hittade ändå. Wordwiever? Ja, men annars kan man ju också installera det fria Open Office, som både kan öppna Word dokument, kan editera dem och t ex konvertera dem till .pdf. Dessutom jobbar naturligtvis Open Office i OpenDocument format, som är en internationell standard ISO/IEC 26300:2006.
anna_rispan
11-11-2007, 17:59
Hjälp!
Jag har mailat en pdf-fil. Mottagaren skriver att den inte går att öppna. O så kommer det upp en ruta där det står kontakta systemadministratör? Vad kan det vara??
CITAT (anna_rispan @ 11-11-2007, 18:59)  Hjälp!
Jag har mailat en pdf-fil. Mottagaren skriver att den inte går att öppna. O så kommer det upp en ruta där det står kontakta systemadministratör? Vad kan det vara?? Det kan vara nästan vad om helst! Det kan vara fel på filen, den kan vara kodad så att man måste ha rätt kod för att öppna den. Mottagarens PDF-läsare kan ha något fel. Mottagaren kanske inte har någon PDF-läsare.
anna_rispan
11-11-2007, 18:15
CITAT (KURT @ 11-11-2007, 18:05)  Det kan vara nästan vad om helst! Det kan vara fel på filen, den kan vara kodad så att man måste ha rätt kod för att öppna den. Mottagarens PDF-läsare kan ha något fel. Mottagaren kanske inte har någon PDF-läsare. hmm, okej. kan man utesluta det där med koder om andra kan öppna exakt samma pdf-fil?
CITAT (anna_rispan @ 11-11-2007, 19:15)  hmm, okej. kan man utesluta det där med koder om andra kan öppna exakt samma pdf-fil? Är det bara en som har problem att öppna den så beror det ju troligen på någon problem på programvaran hos den personen ja.
Har laddat hem och installerat Foxit Reader. Men hur gör jag för att den ska ställas in för att bli min standardläsare av pdf-filer? Adobe Acrobat Reader är fortfarande det program som pdf-filerna öppnas i automatiskt (och jag vill ha kvar det programmet också). Är inte så vass på datorer....
anna_rispan
13-11-2007, 07:51
CITAT (KURT @ 12-11-2007, 06:25)  Är det bara en som har problem att öppna den så beror det ju troligen på någon problem på programvaran hos den personen ja. tack för ditt svar. det verkade inte som att det fungerade för mottagaren att "följa instruktionerna för adobe reader". Personen tänkte att kanske var datorn för gammal. jaja, det finns ju snigelpost också. men synd är det.
CITAT (Castea @ 12-11-2007, 10:04)  Har laddat hem och installerat Foxit Reader. Men hur gör jag för att den ska ställas in för att bli min standardläsare av pdf-filer? Adobe Acrobat Reader är fortfarande det program som pdf-filerna öppnas i automatiskt (och jag vill ha kvar det programmet också). Är inte så vass på datorer....  markera filen (i utforskaren) / högerklicka /välj program (finns det inte i listan kan du använda bläddra knappen för att hitta det) /kryssa i använd alltid det här programmet för att öppna filen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|