laluna
Har tänkt hur länge som helst nu att jag skulle plocka in mina blommor som skall övervintra inne men har inte fått tummen ur! Inatt kom frosten hit och ängeln ser väldigt väldigt ledsen ut -cry-.gif den står i mitt vardagsrum nu med slokande blad. Tror ni det finns någon chans att den återhämtar sig eller är den redo för soptippen nu??

MVH Karolina
Alexander-VG-zon3
den lever . ställ den ute eller i vinterförvaring . ta bort bladen . mina brukar jag låta frysa ner på hösten . denna natt fick jag första frost lika dant som brukarhända änglana får sladdriga blad men stammen är fult frisk .
laluna
Tack snälla för snabbt svar! Min stam verkar oxå ok det är bladen som ser ut som fryst sallad typ smile.gif Passar på att slänga in en fråga vad är bäst att förvara den? Har några olika alternativ 1 matkällaren kallt och mörkt håller mellan 5-10 grader på vintern eller 2 i vanliga källaren lite varmare typ 15 grader med fönster ljus. Eller 3 uppe hos oss i normal värme ca 20 grader?
Alexander-VG-zon3
ute - soligt ta in vid frost

eller

i vintervila - svalt 5c +10c och torrt
MariaS
CITAT (laluna @ 09-10-2007, 18:40) *
Tack snälla för snabbt svar! Min stam verkar oxå ok det är bladen som ser ut som fryst sallad typ smile.gif Passar på att slänga in en fråga vad är bäst att förvara den? Har några olika alternativ 1 matkällaren kallt och mörkt håller mellan 5-10 grader på vintern eller 2 i vanliga källaren lite varmare typ 15 grader med fönster ljus. Eller 3 uppe hos oss i normal värme ca 20 grader?

Vid alternativ 1 bör du hålla ängeln torrt. Kanske ngt vatten i månaden.
Alternativ 2 bör du nog ha extra tillskottsbelysning.
Alternativ 3 bör du definitivt ha extra belysning och lika mycke vatten och gödning som på sommaren. Men eftersom den har frusit, är det inte så stor mening med detta alternativet just nu. Det är bättre att den får vila lite och komma igen lite senare istället.
Wetter
Hej !!!
Det är ingen fara med din trumpet den kommer i gen. Du kan ha din änglatrumpet i din vanliga källare. Se till att den inte torkar ut i april kan du börja vattna med gödning. Så får du se om den blommar fint sen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon