Full version: Sista Dahliabuketten?
Inger R
Det sista jag gjorde innan jag gick in från trädgården i kväll var att plocka en bukett dahlior, förmodligen den sista, för nu är termometern nere på endast +3,8 och det känns i luften som om det skall bli frost i natt.
[attachment=8289:dahlia.jpg]

/Inger R
Kajsa

Det är alltid lika vemodigt gräva upp sina dahlior och alltid är dom som vackrast.
renate
Så fin dina dalior fortfarande är Kajsa,mina har fruset i natt men de hade blommat över,bara några enstaka kvar inte så fina att tar in.Så jag klippte ner mina idag,ska gräver upp de senare.
Kajsa
Detta är en bild från -05 men jag har dessa dahlior på samma ställe år efter år, nu 25 år. Dom får vara kvar även om jag haft lust byta ut dom mot rosor ibland, men det får nog vara kvar så här, dahlior är ju så pampiga och friska.
renate
Jag hade bara röda i år,fick de av en kompis,nästa år ska jag frösår igen,har inget frö än.De röda ger jag bort,eller tar till loppis om de överlever.
Jag kan ja lämnar de i jorden,då är problemet löst.
Mariann
Japp idag grävdes dom upp, men de har varit vackra i år även om det regnat mkt! kan inga namn men om någaon kan det så berätta gärna thanks.gif
[attachment=8305:Dahlia__1_.jpg]
[attachment=8306:dahlia__2_.jpg]

[attachment=8307:Dahlia__3_.jpg]
Dito Verde
Åh så fina bilder...allihopa... särskilt buketten är ljuvlig.

Jag står beredd nu att gräva upp mina men kan inte förmå mig förrän det är ett absolut måste. Tänk om det blir milt väder, och tänk om några knoppar hinner slå ut. Jag är lite ledsen över några som inte har blommat alls. Jag vill så gärna se dem. De är bara gröna.
Vad fattas dem tro? De står ihop med andra som blommar villigt, det borde alltså inte bero på jorden, såvida de inta är olika kräsna förstås.
Frön hittar jag inte heller. Det ser så lätt ut på de bilder som lagts in här (andra trådarna om dahlior) men inte när jag ska krafsa fram frön. Då ser det inte ut så.
Någon på västkusten som ska gå på föredrag i Kungälv nästa onsdag? Någon som vet hur man plockar fram frön ur dahlior? I såfall kan jag ta med några torra blomställningar och få en lektion.
Peggy
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon