Full version: bubblig gräsmatta
Ulla-Maija
Hej allihopa!

Jag har blivit med ett gammalt hus med lika trädgård. Trädgården är säkert planterad på 50-talet med massor med snöbollsbuskar som är 2 meter höga runt hela tomten och massor med gamla vinbärsbuskar. Hur jag ska rensa detta, återkommer jag om till våren. Men nu det mest akuta. Sorkarna och mullvadarna har fått härja vilt länge så förutom deras bruna högar så är hela gräsmattan väldigt ojämn så man håller på och stukar vristerna varje gång man klipper gräset. Ska vi behöva göra om hela gräsmattan eller kan man på något sätt trycka till ojämnheterna med någonting??? Det är ett jättearbete om man skulle gå och fylla i alla ojämnheterna för hand. Detta kanske är också någonting vi ska göra till våren.

Tacksam för svar!
Ulla-Maija
MariaS
Om ni har möjlighet, så försök att jordfräsa hela gräsmattan nu i höst, jämna till och så. Fröna gror snabbt till våren och ni har en jämn och fin gräsmatta ganska snart. Sork och mullvad flyr snabbt fältet när marken är bearbetad. Den fungerar dåligt att gräva gångar i då giggle.gif . Tyvärr finns det ingen annan bättre lösning på problemet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon