Salvia
Hej ,jag har en fråga som jag skulle vilja ha utredd. Om man "mulchar" löven på hösten ,tillför man då nån NÄRING till gräsmattan?
vi tvistar om detta på mitt jobb och jag anser att näringen har gått tillbaka till trädet innan det fäller löven. Det enda som återstår är kol. Som jordförbättring är sönderklippta löv utmärkt men inte i gräsmattan i tjocka lager.Vem har rätt och finns det nån undersökning/forskningsresultat som stöder endera teorien, som jag kan trycka ner i halsen på min chef ,alternativt äta upp själv?
MariaS
Visst har näringen gått tillbaka till trädet. Nu är det viktigast för trädet att rötterna har socker, så rötterna inte fryser. (Trädglykol wink.gif )
Löv är JÄTTEBRA som jordförbättrare och isoleringsmaterial för vissa växter (ex rosor) men inte som gödning. Men på komposten, tillsammans med allt annat trädgårdsavfall, ger löven en oslagbar mylla som uppblandad med sand är utmärkt till kruk och urnodling (utomhus, om man inte vill ha in krypen som följer med) El.ler som jordförbättrare i rabatterna. Men som ren gödning, krävs det gröna friska löv som Mulchas ner.
Eva i Västerås
Lövtäcke på gräset blir ofta för tätt, så det blir en kaka som det ruttnar under.

Lite löv gör inget. Där kan man ofta se lövstrutar som står rätt ner i jorden. Der är daggmaskarna som drar ner dom, så lite näring tycker dom ju att det finns.

Jag räfsar ihop lövet till rabatter och annan öppen jord över vintern. Till våren tar jag bort eller luckrar löven.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon