Full version: Sticklingar
Tesa
Jag har fått en ny passion i livet...att ta sticklingar!! På ALLT!! Överallt! Jämt! Och det lyckas för det mesta...
Jösses vad jag ska föröka mina växter nästa år..perenner är ju jättelätt..buskar också..inte behöver man hålla på att fröså och dela heller...man bara knipsar en topp utan blommor och sätter i jord, täcker med plast och håller fuktigt under ett par veckor..VIPS!! En ny planta!! Tänk att det var så lätt... giggle.gif
lissa
Hmm, tror säkert att det är roligt när man lyckas....men när man inte lyckas angry.gif
tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Ewa L
Oj, är det så lätt? Vad väntar jag på?? Ut och rädda vad som räddas kan! -fear-.gif

Skall framförallt försöka med några av mina favvis-anueller.
Tosan
Samma här, har tagit sticklingar av allt möjligt i sommar. Började med en olvonkvist som fått stå i växthuset hela sommarn. Bladen vissnade fort men själva kvisten har varit grön så den har fått stå kvar. När jag tömde växthuset så hade jag tänkt kasta den, men kollade för säkerhets skull och där fanns 2 yttepytterötter, så det var ju bara att plantera om den. Sen har jag tagit massor med rossticklingar, men jag tror snittrosorna kommer att blomma innan de får rötter, flera av dem har stått sen början av juli, mår bra och växer,men inga rötter.
Surfina och million bells tog jag sticklingar av innan frosten, får se hur det går... smile.gif
Men det är ju ett billigt nöje!

Ett tips är att använda genomskinliga plastmuggar som krukor så ser man rötterna. Med hål i botten naturligtvis.
noranettan
Jag älskar också att sticka (växter naughty.gif ) Jag började med att öva precis som ni beskriver och nu har jag det faktiskt som en bisyssla!! Rosor förstås. Men för privat bruk så blir det massor av olika buskar och prenner med "knä"/nod. Det är så himla lätt. Fast med rosor tar jag årsskott som får stå svalt i vatten några dagar, klipper sedan mellan varje bladpar sprayar med vatten och så får de också ligga svalt ett par dar. Sen sticker jag i såjord. För rosor är rotningstemperaturen bäst ~20-25 C°. Det betyder att rotningen är bäst maj-augusti. Jag har aldrig lyckats med vintersticklingar - det bästa jag uppnått är med rosor inlindade i mossa som förvarades svalt men frostfritt. Då fick jag kallus till våren, men jag lyckades aldrig få till rotning innan de kollapsade. rolleyes.gif Anette
*Ulrica*
Detta låter ju otroligt intressant! Jag provade med lavendel i somras och jag
lyckades faktiskt med ca. 80% av sticklingarna! cool.gif

Orkar någon komma med ännu mer detaljerade beskrivningar av tillvägagångssätt
eller tipsa om någon bra bok där man i detalj kan läsa om hur man ska göra? När är
det "rätt" tid tillexempel?

Jag har bland annat en underbar ädelsyren som jag skulle vilja föröka med sticklingar.
MariaS
Här har jag samlat en massa information om växter. Dels genom utbildning, en del genom vetgirighet och några via böcker. Kanske ngn vill komplettera?[attachment=8310:vedartade.doc]
JAg har också samlat en hel del perenner, men har dåligt på lökar och krukväxter. Men man måste ju prova...
*Ulrica*
Wow, Maria! Tack! Vad betyder "B.period" och "B.typ"
Tesa
Lite sticklingsförökning i allmänhet...
Vedartade sticklingar , vintersticklingar tas under viloperioden. Man tar främst av ettårstillväxten. Lättrotade arter kan man ta 2-årig ved på också. De får absolut inte ha börjat bryta i knopparna eftersom det är där det ska bildas rötter i stället för blad. Beroende på hur långt det är emellan noderna så tar man 10-20 cm ( ibland mer)långa sticklingar, 4 noder kan vara ganska så lagom...man stoppar ned större delen av sticklingen i väldränerad jord så fort tjälen släppt på våren, bara nån cm behöver sticka upp ovan jord..
Sen ser man bara till att det inte torkar i jorden och så väntar man...Att de bryter blad innebär INTE att de tagit sig eftersom det finns tillräckligt med näring och vatten i sticklingen för att det ska kunna hända ändå...När man ser att de börjar växa kan man försiktigt se efter om det bildats rötter.

Örtartade sticklingar tas bäst i juni då det är bäst ljusförhållanden och växterna är i god tillväxt, ordentligt saftspända och innehåller tillräckligt mycket stärkelse. De ska vara styva men inte vedaktiga. Man tar bara toppen (kanske 5 cm) av ett skott som inte blommar på den växt man vill föröka och klipper strax under en nod och sticker ned i sandblandad jord. Rötterna kommer att bildas vid noden under jord.
Nu är det viktigaste att det inte kan avdunsta fukt från bladen. Stora blad kan man ta bort några eller skära av på hälften. Täck sticklingen med mjölkvit plast för att det inte ska bli för varmt. Det ska vara tätt. Kontrollera ibland, plocka bort ruttnande växtdelar och spraya med vatten om det verkar torrt. Efter två, tre veckor kan man försktigt kontrollera om det bildats rötter...då behöver de inte täckas längre utan behandlas som vanliga fröplantor.
Man kan prova sig fram lite...en del, särskilt vedartade växter förökas ofta bäst med klacksticklingar...andra med vad som helst nästan..
MariaS
CITAT (*Ulrica* @ 10-10-2007, 12:46) *
Wow, Maria! Tack! Vad betyder "B.period" och "B.typ"

Beskärningsperiod och beskärningstyp whistling.gif
Tillägg: Häck buske träd är angivna cc-mått.
*Ulrica*
CITAT (Tesa @ 10-10-2007, 13:18) *
Vedartade sticklingar , vintersticklingar tas under viloperioden. ...man stoppar ned större delen av sticklingen i väldränerad jord så fort tjälen släppt på våren
Okej, nu behöver jag exakta detaljer... blush.gif Tar man sticklingarna samtidigt som de ska i jorden, alltså så fort tjälen släpper eller tar man dem innan och isf. vad gör man med dem under tiden? Ska de sitta i jorden, i marken utomhus eller kan man sätta dem i krukor i typ växthus?

Tack, Maria! Har du en sån fin lista för perenner också? naughty.gif
Tesa
Man kan ta sticklingar tidigare men då måste de förvaras så de inte torkar ut...t.ex nedgrävda i snön eller i plastpåse i kylskåpet..ungefär som man gör med ympris..
Vintersticklingar sätter man i jorden utomhus...
Wilmer
Jag upptäckte just i dag att jag tillslut lyckats rota en citronträds kvist! Visst är det härligt när man lyckas. Men sedan ska de få plats också..

Wilma
KURT
Boktips:

Förökning av trädgårdens alla växter av Ingela Jagne.

Växtförökning av Steven Bradley (det finns en ny upplaga av den nu)
Sailor Pluto
Japp, då vet jag vad jag ska göra i vår då biggrin.gif ! Måste se till att fixa några extra timmar på dygnet tills dess...

PS Ingela Jagnes bok är väldigt bra, den borde nog alla äga ett exemplar av.
Jan Lindgren
Hej!
En trevlig bok med goda ideer är: Peter Thompson "Creative Propagation"
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon