Petrab
Då min svärmor flyttar från sitt radhus har jag fått en massa perenna växter däribland en sparris. Svärmor har haft den i sin rabatt och har själv aldrig skördat av den utan har alltid låtit den växa upp för att den är så vacker.

Jag vill ha sparrisen i en bänk men hur ska jag utforma den?
Hur mycket sand vill de ha i jorden?
Kan jag gödsla med hästdynga nu i höst eller bör jag vänta?
När jag klippte ned den för att kunna frakta hem den fick jag klippa av ca 15 grova "grenar" med sekatören kan jag dela den så att jag får flera mindre plantor eller ska jag sätta ned hela klumpen på ett ställe så får den sprida sig själv i bänken?

Hundra frågor men annars lär man sig aldrig och förblir ovetandes så hoppas ni orkar ta er tid en liten stund smile.gif

/Petra
MariaS
Jag har gjort bänkar i vanlig råspont, som jag fodrat med kraftig fiberduk och sedan fyllt med vanlig planteringsjord. I en låda/bänk har jag naturligtvis sparris och det går aldeles förträffligt.
Petrab
Jo jag tänkte använda mig av "restbrädor" vi har liggandes men hur hög ska bänken vara och hur stor?
MariaS
Jag har byggt fyra brädor högt och 45 cm djupt och lämplig längd...
stjärnflickan
Sparrisjorden måste bestå till hälften av sand! Den tål ingen stående vatten.
Vi hade några vandaler på vår kolonilott, de slog sönder vattenposten med basebollklubba -> stor vattenfontän precis bredvid min lott hela natten -> 9 av 10 sparrisplantor dog... sad.gif även jag hade hälften sand, men sisådär 40 cm djupt är det helt ren blålera...
I år fick jag hela tre (3) sparrisar...

Och själva planteringsgropen måste vara ganska stor, var man gör en liten kulle i mitten och sprider rötterna som en spindel över hela kullen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon