*Ulrica*
blush.gif Ja, jag vet att det finns hur många trådar som helst om pelargoner men jag får inte sitta så länge vid datorn (ont i axel/skuldra) och jag hittar inte svaret på just mina frågor... så var snälla och ha tålamod! wub.gif

Köpte mina livs första pelargoner i våras (jodå, det är sant, 36 år gammal!). Två sticklingar (en Deacon Moonlight och rosenknoppsp. Apple Blossom). De har vuxit och vuxit och jag har klippt och gjort massor av nya sticklingar. Nu har några blad börjat bli gula och ramla av.

Jag har tänkt ställa ned dem i källaren under lysrör. Men de växer ju fortfarande!? Fråga 1 är alltså:
1. Växer eller vilar pelargoner på vintern?
2. OM de växer, ska jag fortsätta beskära, plantera om etc. dem eller vänta med det och göra en större beskärning till våren?
3. När ska jag ställa ned dem och när ska de sen åter upp i värmen?

Överallt jag läser står det olika om övervintring, från att beskära hårt, packa ner dem mörkt och svalt utan kruka till att de behöver massor av ljus och tom. kan blomma vintertid....
4. Finns det något rätt eller fel? Eller är det så att allt funkar när det gäller övervintring?

Mina senaste sticklingar tog jag i september och de har börjat växa rejält redan.
5. Ska sticklingarna övervintras på samma sätt som plantorna?
6. Jag har nyligen fått några nya sticklingar (Lord Bute wub.gif ) och de har inte hunnit rota sig, ska jag vänta med att ställa ned dem i källaren tills de har börjat växa?

Jag tror att det var alla frågor som jag har just nu. Hoppas ni orkar svara på dessa nybörjarfrågor. shy.gif
Margith
1. I källaren under lysrör kommer de förmodligen att fortsätta växa, om du inte har väldigt svalt där. Men de växer mycket mindre under vintern.
2. Jag väntar till våren med omplantering och beskärning. Därmed inte sagt att dina kommer att dö, om du inte gör som jag smile.gif
3. När du har ledsnat på dem/behöver platsen till nåt annat/de slutar blomma och ser allmänt fula ut, då ställer man bort dem. In i värmen igen i februari-mars, ungefär, när solen börjar värma igen.
4. Nej, det finns inget rätt eller fel. Vilka möjligheter man har styr. De mesta brukar gå bra.
5 o 6. Höststicklingar vinterförvarar jag alltid inne, 20-25 grader, under lysrör.

Så här tycker jag/gör jag. Men skulle du välja att göra precis tvärsom, kommer det förmodligen att gå precis lika bra ändå.
Pelargoner är tåliga saker....
Eva i Höga
Om det är rätt eller fel vet jag inte men så här gör jag: När det blir för kallt för dem att vara ute ställer jag in dem i min glasveranda. Där får de stå till de ser lite ledsna ut, då tar jag in dem och plockar bort alla blommor. Jag ställer alla med krukorna i stora papplådor i ett svalt förråd, ingen belysning men lite dagsljus. Där får de stå till februari då jag tar fram och ansar dem och börjar vattna lite. När de börjat växa riktigt planterar jag om och sedan åker de ut i verandan och så småningom i trädgården. Detta har funktat för mig i alla år.
Sticklingarna som jag tar på hösten får stå inne i bostaden under vintern.
Lycka till med dina pellisar!
Anki på Öland
Och jag har inget ställe att förvara dom på, så när hösten kommer ställer jag in dom i fönster och på hyllor med extraljus i form av skrivbordslampor med små lysrör. Många blommar till långt inpå vintern. Dom flesta brukar klara sig ganska bra. Sticklingar står i köksfönstret med dagsljus från ena hållet och lysrör från andra.
Så du hör, det mesta funkar! smile.gif
Anki
*Ulrica*
thanks.gif jättesnälla är ni! och snabba!! blomma.gif

Otrolig... Pelargoner verkar ju vara rena mirakelplantan... och så fiiiiina! wub.gif

De jag tycker är finast har enfärgade blad, dubbla eller halvdubbla, enfärgade blommor som är vita, ljus-mellanrosa eller vinröda. Jag älskar rosen(knopps)pelargoner!

Tips på bra sida på nätet där man lättöverskådligt kan se bilder? Inte Svenska pelargonsällskapet, som snålt nog bara visar bilder för betalande medlemmar... mad.gif smart sätt att hindra nybörjare att bli nyfikna... no.gif
Irene_L
Jag övervintrar mina inne i rumstemperatur på fönsterbrädan och bredvid på ett bord. De får inget extraljus så dom blir lite rangliga och tappar bladen men överlever...det gör dom. Sen på våren klipper jag bort det som blivit fult och snart har jag då fina pelargoner igen! tummenupp.gif
Margith
CITAT (*Ulrica* @ 10-10-2007, 13:14) *
thanks.gif jättesnälla är ni! och snabba!! blomma.gif

Otrolig... Pelargoner verkar ju vara rena mirakelplantan... och så fiiiiina! wub.gif

De jag tycker är finast har enfärgade blad, dubbla eller halvdubbla, enfärgade blommor som är vita, ljus-mellanrosa eller vinröda. Jag älskar rosen(knopps)pelargoner!

Tips på bra sida på nätet där man lättöverskådligt kan se bilder? Inte Svenska pelargonsällskapet, som snålt nog bara visar bilder för betalande medlemmar... mad.gif smart sätt att hindra nybörjare att bli nyfikna... no.gif

Jag rekommenderar nog iaf Sv Pelargonsällskapet tongue.gif
Välj Länkar i vänstra spalten, så får du upp massor med tips på bra sidor.
aldo
Jag håller med Margith....kolla under Länkar på PS .

Mina övervintrar på verandan under vintern i c:a + 10 C med extraljus .

Mina höststicklingar växer till sig i inneväxthuset och glad blir man när det blommar för fullt i Januari whist.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon