Full version: Gunnels Gröna
Alba
I dag är det dags för Gunnels Gröna kl. 20.00 på SVT 2

Jag ser fram emot en ny omgång med Gunnel.
Irene_L
Jaaaa det gör jag också!!! yahoo.gif
Betty
yahoo.gif och jag med!
CamillaL
Tack för påminnelsen! Kanske ska sätta larm på telefonen så jag inte glömmer igen
Eva i Höga
Åh, äntligen! Som jag har längtat!
renate
Tack för påminnelse,de ska jag titta på...........................ÄNTLIGEN!
estet
Yes! Jobbar ikväll, men med likasinnade trädgårdintresserade så vi kommer nog att se, om det är lugnt den tiden.
skogstroll
Otroligt, äntligen! Söderläge är ju bra trist.... whist.gif
Inger R
Tack för påminnelsen, jag har satt videon på inspelning eftersom jag skall på möte med trädgårdsamatörerna i kväll. Gunnels Gröna blir något att längta hem till :=).
Viveka
Tack gode gud att Gunnel är tillbaka!

För mig ska ett trädgårdsprogram handla primärt om växter, inte om trendiga design-idéer.
TV 4's så kallade trädgårdsprogram var rena bottennappet, jag brukade tycka så synd om de arma ägarna, som var tvungna att se glada ut åt eländet, när designergänget hade haft lekstuga på deras tomt. Söderläge är något bättre, men fortfarande för mycket anläggning och för lite växter.

Dagens modetrend i trädgårdsdesign tycks vara att hårdgöra så mycket av tomten som möjligt. Och de senaste svenska trädgårdsprogrammen har mera varit som kloner av Äntligen hemma. Inget ont om det programmet i och för sig, men det räcker med ett Äntligen hemma.

Jag vill se reportage om olika sorters växter och deras betingelser, tips för olika typer av terräng, jordmån och ljusbetingelser, men framför allt inspiration från vackra, uppvuxna trädgårdar och parker, gärna från England eller Danmark - inte en handbok om 'Hur man anlägger - (eller förstör) - en villaträdgård på en vecka'.
Erika i Sandviken
Jag skulle vilja se ett trädgårdsprogram där man gång för gång tar upp olika blommor/växter ex första avsnittet Rosor,sen Funkior,sen Dahlior,sen barrväxter, sen Azaleor/Rhod olikn,sen kanske tulpaner,sen kanske några olika buskar/prydnadsträd,Clematis/Kaprifol osv osv.....och i varje program berättar man allt från hur man väljer ut lämplig planta till alla olika sorter som finns inom typ rosor,hur dom vill ha det (jord,läge,vinterhärdig osv),hur man planterar den typ jord och läge,ev olika uppspaljeringar.Och att programledaren verkligen kan sin sak och att varje program har sitt "proffs" inbjudet .
Söderläge var ju för det mesta rena skämtet.

Men TV4 tar ju emot förslag så om vi alla skriver och önskar till tittarombudsmannen så kanske det kommer till nästa år.
Piccante
CITAT (Viveka @ 10-10-2007, 15:37) *
Tack gode gud att Gunnel är tillbaka!

För mig ska ett trädgårdsprogram handla primärt om växter, inte om trendiga design-idéer.
TV 4's så kallade trädgårdsprogram var rena bottennappet, jag brukade tycka så synd om de arma ägarna, som var tvungna att se glada ut åt eländet, när designergänget hade haft lekstuga på deras tomt. Söderläge är något bättre, men fortfarande för mycket anläggning och för lite växter.

Dagens modetrend i trädgårdsdesign tycks vara att hårdgöra så mycket av tomten som möjligt. Och de senaste svenska trädgårdsprogrammen har mera varit som kloner av Äntligen hemma. Inget ont om det programmet i och för sig, men det räcker med ett Äntligen hemma.

Jag vill se reportage om olika sorters växter och deras betingelser, tips för olika typer av terräng, jordmån och ljusbetingelser, men framför allt inspiration från vackra, uppvuxna trädgårdar och parker, gärna från England eller Danmark - inte en handbok om 'Hur man anlägger - (eller förstör) - en villaträdgård på en vecka'.

Kunde inte sagt det bättre själv! I de avsnitt jag har sett av söderläge så har de alltid lyckats hitta ett hysteriskt fult hus som de har gjort ännu konstigare genom att bygga ett plank framför eller göra en jätteterass eller något. Jag vill se på trädgårdsprogram för att lära mig om växter inte se en byggarbetsplats varje gång.
renate
Ingen dålig ide att skicka en gemensam önskelista till tv4 ombudsmann om ett riktigt trädgårdsprogram som handlar om växter och trädgård,inte dessa tröttsamma designerprogrammen som ingen vill se,jag tittade inte ens för de visar något liknande på BBCprime.
Söderläge tittade jag lite på,men de lösningar passade inte mig,bara en massa plank och sten.Nu är Gunnel tillbaker,i kväll handlade det om Celsea Flower show och en svensk dam som bodde i London.Nja Chelsea Flower Show var ja i mai så bättre kan du Gunnel.
Krolliljan
Gunnels Gröna g.gif

Jag får väl se ett program till innan jag uttalar mig.

Inte ropade jag jippi efter detta första inte. no.gif
cato
Måste erkänna att jag blev besviken på Gunnel i kväll.
Mej gav inte programmet någon kick.
Vad gjorde hon i den privata trädgården, som vi bara fick se grinden på. visserligen både från in- och utsidan.
Söderläge tar priset om hon inte skärper sig och kommer med några bättre program.
aldo
Men programmen är ju inte som innan ...det visste vi ju eller hur rose.gif

I åtta nya program besöker Gunnel Carlson trädgårdsmänniskor i hela Sverige, ja faktiskt utomlands också.

Och det var ju det hon gjorde .
Krolliljan
g.gif
cato
Ja vist kan det vara intressant med trädgårdsmäniskor, men vi tittare vill väl få ut lite mera. Det här gav ingenting.
Växterna som nämndes var möjligen härdiga i England, men knappast i Sverige.
Gossen Ruda
Det kommer det kommer, växtzonerna flyttar sig norrut 1 meter i timmen.
Erika i Sandviken
Kan vi inte knåpa ihop ett brev till Tittarombudsmannen då? Helt enkelt önska det program vi vill se.

Jag tycker alltid man får se för lite om olika sorter inom varje blomma,för dom som har en nyfunnet intresse i trädgård och växter är det ju en jungel med allt.Ta bara rosor, säger du ros till en som inte sysslat med dom så tänker dom på dom rosa rosorn i parken (Hansa) ,men hur många av dem vet att dom finns i allvärldens färger,valörer och gud vet vad...När jag visar mina vänner ex Nostalgi,Claude Monet,Papageno osv då har dom ju aldrig sett något liknande och vill naturligtvis genast ha.
Jane, Skarpö
Ååååh, jag som sällan ser på TV hade sett fram emot detta, men lyckades missa programmet likt förbaskat. Någon som vet om det går i repris, och i så fall när?
Undrar
/Jane, Skarpö
Gossen Ruda
Visst går det i repris. Kolla länken nedan.

Gunnels gröna
ÅsaE
Jag tycker att programmet var trevlig avkoppling. Även om jag ju blir svårt avundsjuk på allt som INTE går att odla här och kommentarer om en grön trädgård året runt. Det är skönt med ett program som är avkopplande och trevligt att titta på - utan en massa snabba klipp hit och dit och stressig musik. Jag har stora fröhoppningar på nästa veckas program. Då skulle det ju vara om magnolior!!! Det blir förhoppningsvis något att sitta och drägla över. biggrin.gif

ÅsaE
KURT
CITAT (renate @ 10-10-2007, 20:41) *
Ingen dålig ide att skicka en gemensam önskelista till tv4 ombudsmann om ett riktigt trädgårdsprogram som handlar om växter och trädgård,inte dessa tröttsamma designerprogrammen som ingen vill se,jag tittade inte ens för de visar något liknande på BBCprime.
Söderläge tittade jag lite på,men de lösningar passade inte mig,bara en massa plank och sten.Nu är Gunnel tillbaker,i kväll handlade det om Celsea Flower show och en svensk dam som bodde i London.Nja Chelsea Flower Show var ja i mai så bättre kan du Gunnel.

TV4 gör de program som ger mest sponsorer, därför kommer de ALDRIG att visa några program som är fokuserade på växter! Design säljer mycket mera och de kan få många fler sponsorer,.
Tullia
Jag tycker att både Gunnels gröna och Söderläge är ok. Skulle ju helst vilja komponera mina egna inrednings- och trädgårdsprogram. wink.gif De flesta är ju ganska trista och enformiga.

Det trista är ju att det ska vara billigt och snabbt att producera, och dra så så många slötittare som möjligt. Om man får in en del produktplaceringar så är det också bra. Och allt i slit- och slänganda.

Men racka inte ner på design! Design handlar om att det både ska vara snyggt och funktionellt. Vem har något emot det??? Jag tror att många har missuppfattat ordet design... dunno.gif

Jag tror att det är alltför få som har nördat in sig på vissa sorters växter för att det ska gå att göra ett (/flera???) program för dem. Någorlunda brett måste det vara.

Men jag tror verkligen inte att det behöver vara så ytligt som det lätt blir.

Själv skulle jag gärna vilja ha ett bättre trädgårdsdesignprogram. Helst ska det vara mer fokus på de som äger trädgården. Man kan följa dem och deras önskningar och beslutsvåndor under en längre tid. Sedan kan de ha _hjälp_ av en expert - men inte någon som presenterar en färdig lösning bara. Sedan ska det vara mycket mera om varför välja den eller de växterna på grund av jordmån, växtzon, skugga o s v. Plus uppföljning - varför gick det si och så.

estet
Såg programmet på nätet just, det var väl trevligt, precis i Gunnels anda. tummenupp.gif
Österläge
CITAT (ÅsaE @ 11-10-2007, 09:57) *
Jag har stora fröhoppningar på nästa veckas program.

Fröhoppningar... giggle.gif Ja det är ju passande! Är det när man hoppar till av glädje varje gång man hittar nya frön kanske? whist.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon