Lilla Birka
10-10-2007, 12:03
Den här fick jag i födelsedagspresent för två år sedan. Nu blommar den om för andra gången, tydligen en lättskött variant. Vacker är den i alla fall!
Felicia
10-10-2007, 12:22
Jätte-fin
Vet du vad sorten heter?
Lilla Birka
10-10-2007, 12:37
CITAT (Felicia @ 10-10-2007, 13:22)

Jätte-fin
Vet du vad sorten heter?
Har glömt det, men kanske kan jag hitta den i min orkidébok...
Felicia
10-10-2007, 12:53
Det var så fint med det mörkare längst in! Jag har en liknande Orkidé men utan det där mörkare skiktet. Jag brukar spara "lapparna" med sortnamnet som sitter i krukan men sen lyckas jag alltid förlägga dom nånstans, måste skärpa mig
Skulle gärna vilja ha en knall-röd Orkidé, såg en sådan en gång men då blev jag lite snål, ångrar mig nu..
Biggan_
10-10-2007, 13:06
CITAT (Felicia @ 10-10-2007, 13:22)

Jätte-fin
Vet du vad sorten heter?
Dendrobium phalaenopsis, snygg!
Jag har en likadån,köpt hos Petab i augusti,den blommar än och det kommer en ny blomstjälk vid sidan av stammen.Den har lite annorlunda blad än mina 2 andra brudorchideerna.Jag tycker om färgen.
Lilla Birka
10-10-2007, 14:10
Jag har tittat i min orkidébok och den bör heta Dendrobium Florida Twist enligt den men när man slår upp på nätet så liknar den inte alls Florida Twist. Vem ska man lita på??? Den ser i alla fall inte ut som en brudorkidé för bladverket är inte som de vanliga phalaenopsis. Den här är en monopodial som ständigt växer till på höjden. Min bok heter Orkidéer, är utgiven av ICA-förlaget av Susanna Rosén, Anna Skoog& Peter Göttfert
Biggan_
10-10-2007, 14:25
Det är alltså ingen brudorkidé, utan en Dendrobium phalaenopsis.
På skylten står bara Dendrobium, enligt min information tillhör den brudorchideerna,även om den har ett helt annat växtsätt,men jag är ingen expert på orchideer.
Det är inte viktigt för mig,jag är ingen samlare.
Lilla Birka
11-10-2007, 12:57
Jag såg en liknande hos Willys idag, men inte lika fylliga blommor. Något ljusare färg också. De kallade den för Phalaenopsis och brudorkidé men förlåt mig, jag tror inte på Willys växtkunskaper.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.