catlady
Fick två vinrankor på min födelsedag; Riesling och Heimrod. Om Heimroden står det att den ska planteras på våren i kalkrik jord, och att den ska beskäras kraftigt nästan hela tiden. Någon som har erfarenhet? När jag googlar Riesling så får jag bara en massa vinsidor. Så jag tänkte att det kanske var någon här innen på forumet som har en (eller flera) och kan ge några bra tips?
Åsa, mälardalen zon 2
Himrod heter vindruva nr 1 det står ofta lite fel på etiketten i handeln, det är en grön kärnfri och söt druvsort som man äter som den är, härdig till zon 2-3. Himrod är en korsning så den har även en hel del labruska i sig (labruskor brukar gilla lite lägre pH) den brukar inte vara så kinkig med jorden så man brukar inte behöva hålla på och kalka om man har lite surare jord i trädgården. Jag har min i kallväxthus och där mognar druvorna runt slutet på augusti till september. Jag vinterbeskär den + sommarpincerar en 2-3ggr under sommaren annars skulle växthuset växa igen totalt. Vårplantering är det man brukar rekommendera för vinrankor så vill man inte chansa med höstplantering kan man förvara vinrankan i något kallt förråd el dyl ungefär som man förvarar fuchsior, har man en temp på nära noll brukar man inte behöva vattna speciellt mycket + vinrankor är lövfällande så är de i vila behöver de inget ljus.

Om det är sorkfritt i trädgården kan man även övervintra plantorna i en vintergrav.
catlady
Ok Himrod. Bra att veta! Ska ha min i växthuset också, men jag ska alltså helst inte övervintra den där nu innan den planterats i marken? Skulle jag kunna plantera den redan nu (bor i zon 1)? Sorkfritt in my dreams! Mina katter dödar minst en var varje dag... -fear-.gif Pincerar man på känn eller finns det regler att följa? Tack för svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon