SaraMay
Hej!
Jag har tagit över en gammal bergsmansgård utanför Falun och är väldigt intresserad över hur trädgården egentligen såg ut!! Skulle bli glad om någon har någon idé!
Mina farföräldrar flyttade till gården i början av 50talet och har inte odlat mer än lite potatis på gården. Men på baksidan av huset har jag nu hittat resterna av en trädgård under den överbevuxna platsen. Upphöjningar i marken visar en stjärna, två cirklar, trianglar mm. Vad kan man ha odlat här?? Trädgården ligger på norrsidan av huset, väldigt utsatt läge med en äng ner mot en sjö. Skulle tippa på att trädgården är från sekelskiftet eller tidigare, huset tror jag är från 1800-1850.
På västsidan av huset finns en syrén häck samt en syrénberså, kan syrén häcken gått hela vägen runt huset på vallen?
Skulle vilja ha en köksträdgård här, kan det vara en bra idé?

finns mer bilder i mitt album på hur det ser ut nu..
(huset är 14meter långt)

gamla trädgården
Wilmer
Hej!

Vad kul och spännande för dig! Men tyvärr har jag ingen aning. Vill bara gratta till utmaningen och vad kul du kommer ha sick.gif

Wilma
kerstin z5-6
Läget är väl inte det bästa för köksträdgård -om det är norr ? Hur mycket sol får du in där ? tim / dag

Annars finns ju de kära torpväxterna som var inne " under sekelskiftet -och som tål både läge o zon -Löjtnandshjärta , akleja ,riddarsporre, stormhatt, mfl
Christina i Taxinge~
Men vilken fantastisk utmaning du fått! biggrin.gif
Jag har ingen aning om hur "trädgården såg ut", men jag googlade lite och fann en låååång artikel om Stabergs Bergsmansgård utanför Falun(?).
Där står bl a om barockträdgården som finns där.
Apropå de speciella former du hittat i trädgården kan det kanske tänkas att det sett likadant ut där du bor....jag menar med en barockträdgård.
Du skulle ju nästan behöva tala med museifolk eller liknande.....om du vill återskapa trädgården?
Vilket kulturarv!
Kan bara önska LYCKA TILL!

Stabergs Bergsmansgård

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon