catlady
Nu hittade jag de små torkade sakerna under en annan kruka och bestämde mig för att skaka på krukan. Ur växten trillade 3 bajskorvar(?)! De är mörkgröna, helt ovala med avskurna ändar, knappt 1 cm långa och 1/2 cm breda. Genast trodde jag att det var möss, men deras bajs är mindre och utsträckt i ändarna, som frön typ. Och så brukar det finnas många fler, och på andra ställen... Jag har tittat igenom skafferiet som står precis bredvid den attackerade krukan, och hittar ingenting! Jag fattar ingenting! De enda ställen jag har hittat de torra varianterna är under två andra krukor i fönsterkarmarna. Är det någon mal, larv, ödla, groda, spindel exotisk grej? På en av mina fredskallor är det någon som tuggat i sig delar av två blad. Kan det vara samma djur? Snälla hjälp mig! Jag håller på att bli galen! confused.gif
catlady
Nu har jag tagit en bild och mätt en av bajsarna: 8 mm lång och 4 mm bred, helt jämn och mörkgrön. När de torkar krympar de till stenhårda svarta saker runt 2-3 mm.
[attachment=8320:IMG_1655.jpg]
Dito Verde
Kållarvernas bajs ser ut ungefär så som du beskriver. Kan det vara möjligt?
Peggy
catlady
Har ingen kål, men de kanske äter annat också? Då är det i alla fall antagligen någon sorts larv. Tack för svar! I was going crazy! wacko.gif Dör de efter ett tag eller förvandlas till något? Sprider de sig till andra krukväxter - måste jag bekämpa?
Lady Hamilton
Mitt förslag är att du tar ut plant(an)(orna) och kollar om du ser något i jorden eller runt rötterna confused.gif sedan planterar du i ny jord tummenupp.gif Hoppas att det gör att det blir ett slut på ditt mysterium
Alba
Fy så otäckt när man inte vet vad det är eller vad det ev. kommer att bli.

Prova att lägga frågan även under "Natur" så kanske någon kan komma med ett förslag.
Eva i Västerås
Men - kålmaskar är ju såpass stora (och så hungriga) att man brukar se dom.
Fast jag brukar alltsomoftast få kålmaskar på blomsterkrasse också. Dom går på den fastän det finns grönkål kvar.
Verkar konstigt.
catlady
Jag har försökt titta runt på växterna och i krukorna men har inte sett någonting. Oreganon var den första som hade dem. Det är också bara oreganon som varit utomhus, så något måste ha flyttat in med den... Nu har jag slängt både den och den senaste lilla krukväxten som jag skakade ut bajsarna ur. Får se om de teleporterar sig till någon annan kruka... Då blir det jag som tar i med hårdhandskarna! ninja.gif
Harvey
Jag hade fått med mig en grönsaksfly-larv in en gång, den levde och frodades, och innan jag hittade den var den gigantisk. Dom är knallgröna eller bruna, sitter ofta längstmed bladnerverna under bladen och är hemskt svåra att se. Skaka plantan och dra med handen längst med bladen så sår du se om någon trillar ner. Dom är inget att oroa sig för, har du fått med någon in är det nog högst en eller två.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon