|
Full version: Fröså daglilja
ingrid fuxwall
10-10-2007, 19:40
I våras köpte jag en blå daglilja, inte stor men blå var den och idag upptäckte jag att det fanns en frökapsel och fröna togs om hand och nu undrar jag hur dessa ska behandlas för att jag ska få fler blå daglilja.
ingrid
Vad jag förstått är det tydligen bara att så som vanligt frampå vårkanten. Men du ska inte vara säker på att den blir blå. Tog en frökapsel jag åxå från en jag tror är vinröd, hoppas på en ny spännande färg Vill du vara säker på att få en likadan så kan du dela den. Den får rötter ungefär som ampelliljorna efter ett par år.
ingrid fuxwall
10-10-2007, 19:56
CITAT (Tosan @ 10-10-2007, 20:50)  Vad jag förstått är det tydligen bara att så som vanligt frampå vårkanten. Men du ska inte vara säker på att den blir blå. Tog en frökapsel jag åxå från en jag tror är vinröd, hoppas på en ny spännande färg Vill du vara säker på att få en likadan så kan du dela den. Den får rötter ungefär som ampelliljorna efter ett par år. Även om den stått helt bortom alla andra dagliljor?
tänkte fel, finns det någon blå? mvh inger
Efter vad jag förstått är många av dem hybrider och kan ju då likna den ene eller andre föräldern mer. Men en del får exakta kopior på sina frösådder, andra inte. Bara att testa och se vad det blir.
ingrid fuxwall
10-10-2007, 20:07
CITAT (igl @ 10-10-2007, 20:58)  det tar nog en 5-6 innan du får en blombar planta. mvh inger Vad menar du med 5-6? ingrid
Lotta i Gbg
10-10-2007, 20:10
Är du säker på att det är en daglilja? Det finns inga blå dagliljor så det verkar som om det är något annat. Har du någon bild så kanske du kan få svar här.
ingrid fuxwall
10-10-2007, 20:19
Foto har jag kanske, men det tar ett tag att leta reda på det. Blomman köptes på en STA försäljning i Henån, Orust och säljaren påstod att det var en blå daglilja och tog bra betalt, men vad vet jag??
Anette på Boäng
10-10-2007, 21:12
Hej. Det finns dagliljor som är mer eller mindre blå, eller violetta kanske är mer riktigt att säga. Du kan spara fröet i kylen om det är moget (skall vara brun-svart). Se till att det inte är så fuktigt att det möglar bara. Sedan när du passerat nyår kan du lägga fröet i blöt så det sväller upp och sedan väntar du tills det visar en lite förgrodd (vit liten knopp som tittar ut). Jag brukar ha fröet i kylskåpet även efter blötläggningen, är det inte alltför kallt, 5-8 grader så där, så kommer det att gro. Sedan när jag ser att fröet vaknat sätter jag det i vanlig såjord ca 1 cm djupt. Ge plantan sedan ordentligt med ljus så har du en ganska stor planta att sätta ut fram i april-maj. Låt frösådden gärna stå ute i dagsljuset på dagarna redan innan du planterar ut plantan. Jag har lyckats få fram en blommande planta på bara 10,5 månad i år (se mitt fotoalbum), men som regel tar det 2-3 år. Lycka till!
Lotta i Gbg
10-10-2007, 21:29
Men Anette, blå är väl ändå tveksamt att kalla dem även om en del har blått i namnet. Det kanske är en Blue Sheen, den är inte helt ovanlig här på Västkusten. Kommer du ihåg hur den såg ut Ingrid? [attachment=8324:Hemeroca...lueSheen.jpg]
Anette på Boäng
10-10-2007, 22:05
Lotta i Gbg
10-10-2007, 22:31
Du ger dig inte Anette:-))) Eftersom jag är en irismänniska och där är verkligen en del blommor blå, så blir det märkligt för mig att kalla detta blått. Fast jag kan hålla med om att 'Southern Blues' såg blå ut i mitten. Fast det är nog inte den som Ingrid har köpt;-) Ska bli kul att höra om hon tycker Blue Sheen är lik.
Anette på Boäng
11-10-2007, 08:15
Hej Lotta, nej jag är en envis själ, det vet ni  Jag har inte själv sett någon blå daglilja ännu, man skall ta bilderna med en rejäl nypa salt tror jag. Men jag kan ju inte påstå att det inte finns blå dagliljor heller. Får väl köpa hem någon av de blåare sorterna när de blivit lite billigare
ingrid fuxwall
11-10-2007, 20:29
CITAT (LottaG @ 10-10-2007, 22:29)  Men Anette, blå är väl ändå tveksamt att kalla dem även om en del har blått i namnet. Det kanske är en Blue Sheen, den är inte helt ovanlig här på Västkusten. Kommer du ihåg hur den såg ut Ingrid? [attachment=8324:Hemeroca...lueSheen.jpg] Så såg den inte ut - måste gå igenom alla tusentals bilder och visa min fina blå växt
Anette på Boäng
15-10-2007, 22:35
Tala om blå dagliljor, titta på Lambertsons introduktioner för 2008 http://www.artgallerygardens.com/galleries/2008_intros.htm
KarinSKARA
16-10-2007, 09:23
CITAT (Anette på Boäng @ 15-10-2007, 23:35)  Tala om blå dagliljor, titta på Lambertsons introduktioner för 2008 http://www.artgallerygardens.com/galleries/2008_intros.htmDU missade att titta på priset!!!  Helknäppt. Sedan kommer cert, frakt, tull, moms, + + + NEJ TACK säger jag. Karin i Marum Ps. Inte är det så många blå heller på min dator, mer ljuslila.
Anette på Boäng
16-10-2007, 13:00
Nej jag missade inte att titta på priset........jag har inte tänkt köpa heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|