Full version: broccolifråga
Panter
Jag odlade broccoli i år, men det blev aldring några riktiga blomknoppar att skörda.Jag planterade fröna tidigt i våras under odlingsduk. Det enda som växte fram på plantorn var väldigt glesa blomklasar, som inte ens var lönt att skörda. Fröna var köpta för att sås. Kan någon tipsa mig om vad som blivit fel.
katah
Jag vill också veta!
jag provade ett år broccoli med ungefär samma resultat som du, men vill gärna prova ev. nästa sommar igen!

Så berätta snälla ni hur man får stora fina broccoli-buketter???
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns flera saker som kan orsaka dålig blombildning.

1. Näringsbrist, kålväxter är ganska näringskrävande och vill gärna växa på lerjordar. Stallgödsel som grävs ner på våren + gräsklipp som läggs runt plantorna (ej upp mot växterna) under sommaren brukar ge den näring som behövs + gräsklippet håller kvar fukten. Håll avstånden mellan plantorna, kål vill inte konkurrera, de vill ha en bit ifrån sin granne.

2. Utsätt inte småplantorna för kalla nätter vänta då hellre någon/några veckor med utplanteringen.

3. Ha växtföljd och finns det rapsfält i närheten ha tättslutande fiberduk över odlingen hela tiden, kålgallmyggan är ett problem i många områden där det finns rapsfält och de kan orsaka dålig eller utebliven blomning hos broccoli och blomkål (den övervintrar i jorden därför är det riktigt viktigt med växtföljd).
buffy
Då bör det vara kålgallmyggan som har drabbat mig de 2 ggr jag har försökt odla broccoli. Kan man se något annat tecken på angrepp på plantorna annat än att de bildar mycket glest med knoppar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon