Barbro C
10-10-2007, 21:16
Hej alla.
Ny här på Odla...
Köpte vitlök att sätta idag, och nu undrar jag när man sätter den.
Läste någonstans att man ska vänta så länge som möjligt så att den inte börjar gro.
Men här hos mej är det ju kallt nu. Minus på nätterna och bara någon plus på dagtid.
Har en pallkrage med sandblandad jord, hade potatis där innan. Kan det passa tro ??
Barbro C
Du ska ju sätta dom innan det fryser till så det gäller väl att passa på innan det blir FÖR kallt.. Tror att det blir ganska lagom nu..
Jordtemperaturen ska vara 8 grader när man sätter vitlök. Är det varmare börjar den växa nu och det ska den ju inte förrän till våren!
Eva i Västerås
11-10-2007, 07:46
Skynda dig och stoppa ner dina vitlökar.
Så himla precis är det ändå inte. Dom hinner nog inte mer än rota sig lite nu, även om det skulle bli lite vamare en period.
Preussen
11-10-2007, 08:14
det beror helt och hållet på i vilken växtzon du odlar i. själv odlar jag i zon 1 och jag satte vitlök i december med bra resultat men själv siktar jag alltid på att få den i jorden i oktober.
Barbro C
11-10-2007, 13:03
Tack för svaren.
Bor i zon 6 ungefär och här är det snövarning på radion idag

Så jag petar ner dom nu !
Barbro C
therese.kvist
13-10-2007, 08:01
När ärvitlöken klar då?
Vår, sommar???
Preussen
13-10-2007, 08:56
2-4 veckan i juli. den går att även att skörda tidigare om man vill ha färskvitlök.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.