Jane, Skarpö
Jag har ett 8-årigt plommonträd av sorten Victoria som gav rekordskörd i år, och frukterna var nästan inte angripna alls. Trots att jag har gallrat löpande och vi har nästan hunnit tröttna på att äta plommon blev det ändå mycket kvar. En del frukter drabbades av mjuk mögel och ramlade av men rätt många plommon fick en annan sorts röta, eventuellt monilia, och hägde kvar på trädet, ofta fastklistrade vid en gren eller löv.
Jag har plockat av frukten samt tagit bort allt som låg på marken och slängt allting på en öppen kompost vi har i ett skuggigt hörn i trädgården men har nu börjat fundera om det inte var dumt att göra så. Kommer komposten att bli oanvändbar nu pga. alla mögelsporer? Är det bättre att jag stoppar ner alla plommonrester i soppåsar och slänger dem i soptunnan? Hjälper det om jag beskär trädet ganska hårt nu? Tacksam för svar!
/Jane, Skarpö
KURT
Kolla att det verkligen är mögel som anriper ytan, så att det inte möglet beror på angrepp av plommonveckare eller plommonstekel. Jag tror inte att det är något problem att lägga dem i komposten. Det finns ändå så väldigt gott om svampsporer i luften, så det har nog ingen betydelse. Men det är ju bra att ta bort angripna frukter från trädet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon