Full version: amaryllis panik
malin72
jo jag har ju haft amaryllisar som stått mörk för att vara vissna tills jag skulle börja driva upp dom!!dom är alltså inte nyplanterade utan står som dom gjort hela sommaren ...men nu då i torr jord och inget vatten....
så ser jag nu att den ena börjar göra nya blad -cry-.gif men den ska ju "sova" inte skjuta nytt...vad gör jag nu??
dom kommer väl inte få den kraften att bilda blommor nu i år crying.gif
Lady Hamilton
trostar.gif Lugn Malin Den som börjat skjuta nya blad kan du plantera om och ge lite vatten Nu är lämplig tid att låta Amaryllisar komm ut från vilan Så gör jag varje år (som jag skrivit om tidigare) och har du tur så blommar din Amaryllis lagom till Jul santa.gif
malin72
CITAT (Lady Hamilton @ 11-10-2007, 11:57) *
trostar.gif Lugn Malin Den som börjat skjuta nya blad kan du plantera om och ge lite vatten Nu är lämplig tid att låta Amaryllisar komm ut från vilan Så gör jag varje år (som jag skrivit om tidigare) och har du tur så blommar din Amaryllis lagom till Jul santa.gif

men ladyn har den verkligen vilat klart...den vissnade och sen tog det ju bara ett par veckor dunno.gif
Lady Hamilton
Om den HAR vilat klart eller ej kan inte jag svara på Men har den börjat skjuta nytt så tycker jag att du skall låta den få växa Att "stoppa" tillväxten mot Amaryllisens vilja skapar bara problem. Men har du fler kan du ju slänga in dem i kylskåpet och låta dem fortsätta vila där

Mina Amaryllisar brukar vila kallt/svalt (helt nervissnade o torra) från slutet av Augusti tills mitten av Oktober ca 6-8veckor
malin72
g.gif ja det är nåt att tänka på....måste komma ihåg det till nästa år whist.gif det är ju mitt första år med att spara lökarna thanks.gif
therese.kvist
Hur gör jag med en som stått framme hela tiden då och har en massa gröna blad?

Ska den in och sova nu i mörkret eller?
netaave
Mina har vilat sen dom slutade blomma i vintras, 2 har börjat visa bladspetsar, dom andra syns inget på.
Vad gör jag nu?
Lady Hamilton
Jag tror att det är dax att "väcka" dem Plantera om i ny jord vattna 1gg placera varmt och vänta på att blomknoppen visar sig. Då ställer du dem ljust och börjar vattna.
netaave
CITAT (Lady Hamilton @ 20-10-2007, 22:45) *
Jag tror att det är dax att "väcka" dem Plantera om i ny jord vattna 1gg placera varmt och vänta på att blomknoppen visar sig. Då ställer du dem ljust och börjar vattna.

Ska dom stå mörkt efter omplantering alltså? Brukar plantera nya lökar och ställa dom framme från början, har aldrig sparat förut, trodde ja sku göra lika nu
Bassam
Hej
Jag tycker att om amaryllis vakna ska du om plantera dem, det är inte bra att försöka villa de igen.
Lycka till
H.Bassam
Lady Hamilton
Ja jag brukar ställa dem mörkt och varmt (pannrummet) tills knoppen visar sig (varmt för att "sätta fart" på tillväxten) Men brukar du placera din ljust på en gång och det blivit bra resultat, kan du naturligtvis gör likadant med dessa
netaave
CITAT (Lady Hamilton @ 21-10-2007, 11:32) *
Ja jag brukar ställa dem mörkt och varmt (pannrummet) tills knoppen visar sig (varmt för att "sätta fart" på tillväxten) Men brukar du placera din ljust på en gång och det blivit bra resultat, kan du naturligtvis gör likadant med dessa

Ja iaf med nya lökar, har ju aldrig lyckats spara och få omblomning förut kanske för att jag int gött dom, tycker dom blir så risiga och skrymmande med blad på.
Har heller inget varmt och mörkt utrymme, har fönster överallt i källaren också.
Gillan
Nu har jag suttit och letat efter lite Amaryllisinformation eftersom jag aldrig lyckats med att få nån att blomma om blush.gif

Och då hittade jag den här tråden som jag tycker verkar riktigt matnyttig yes.gif
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...mp;hl=Amaryllis
Siv i Bollnäs
Jag får instämma med Bassam och Lady Hamilton! Amaryllisen har tydligen visat hur den vill ha det, och det är dumt att försöka tvinga den till nåt annat! Råkar den blomma till jul så gör den det, annars blir det någon annan gång! Jag har bara en Amaryllis och den blommar varje år - dock inte till jul! Utan på vårkanten, och det är vad jag hört, dess naturliga blomningstid egentligen. Amaryllisar som är till försäljning har behandlats så att dom ska blomma till jul.
Hälsningar Siv biggrin.gif
Lady Hamilton
De som är ytterligare intresserad kan köpa senaste numret av Allers Trädgård tummenupp.gif där beskriva hur man kan göra för att få Amaryllisarna att blomma om lagom till jul. Så har jag behandlat mina Amaryllisar i fler år med lyckat resultat
Det finns även en del trådar bak i tiden för den som vill använda sig av sök funktionen här på forumet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon