HeleneN
Har anlagt en större planteringsyta, 4x6 m, där jag ska plantera buskar och perenner. I bakkant finns idag en befintligt remsa syrener. Är det dumt att behålla dem, kommer de skjuta rotskott in i planteringen? Tidigare låg det stenplattor där planteringsytan finns nu, så då kunde de inte sprida sig.

Helene
Betty
Jag har tre stora syrener i bakkanten på en stor plantering men har inga problem med rotskott. Vet inte om olika syrener beter sig olika, jag har ungerska syrener och de håller sig där de ska, får inga rotskott alls nån av dem.
CGB
Det är väl mest S.vulgaris, den vanliga bondsyrenen som ger rotskott.
HeleneN
Är rätt säker på att det är bondsyrener, kanske bäst att ta bort dem direkt dåÅ
Krolliljan
Jag har bondsyrener mitt i rabatter och har inga problem med rotskott.
Du kan ju också prova se vad som händer om de står kvar. yes.gif
Margith
Vad olika erfarenhet vi kan ha av samma växt, förmodligen beroende på vilken zon vi odlar dem i g.gif
Jag har bott i hus i zon 5, 6 och 7. I alla de trädgårdarna har det funnits bondsyren och min erfarenhet är att värre elände till att skicka rotskott vet jag inte nono.gif
Och inte nog med att de skickar rotskott massor av meter bort, ge dem en chans så tar de över ALLT devil.gif
Rotskotten i gräsmattan är ju enkla att hålla nere med gräsklipparen, men de dyker upp i rabatter som ligger 5-6 meter bort ranting.gif
Gissa vad jag tycker om bondsyrener? crying.gif

Hade det varit min rabatt hade jag tagit bort dem!
Eller åtminstone grävt ner nån slags kant mellan dem och rabatten.
1 x 1 meters plåtar, nergrävda så att bara 2 cm syns ovan mark, kanske kan hålla eländena på plats?
Ja, OK, jag kanske överdriver lite grann, det kanske räcker med 0,5 meter djupt g.gif
HeleneN
Jag bor i zon två, och när jag tänker efter så stack det faktiskt upp en del skott mellan de gamla stenplattorna, så det vore nog bäst att ta bort dom.

Tack för era svar!
Cilla
Ja, erfarenheterna är verkligen olika. I zon 3 har jag med stor möda lyckats få syréner att skicka rotskott för att föröka och föryngra sig, men på många ställen går det trögt. Med mina erfarenheter skulle jag inte vara rädd att plantera i närheten. Jag tycker också det är lätt att spada upp ett och annat skott och flytta dem.

Men är man rädd för rotskott så kanske man gör bäst att flytta buskarna. (Varje planta är värd en hel del förresten, ofta är de bättre än de man köper i plantskolan.)
Ciczi
JAg har fyra syrener av den större modellen i min trädgård. Den ena skjuter rotskott till förbannelse som jag får ta bort en gång om året. En av syrenerna skjuter rotskott ibland. Men de två sista syrenerna skjuter inga rotskott alls. Alla är ungefär lika stora och planterade nåńgång på 60 talet.
Tänk så olika det kan vara i samma trädgård. confused.gif

Ciczi
Siv i Bollnäs
Jag bor i zon 5 och har både vita och lila bondsyrener - en hel gammal häck av de lila. Något värre till att bilda rotskott kan jag inte tänka mig! Vi tog ner en ful björkhäck mot vägen för några år sen och satte rotskott av lila bondsyren i dess ställe då de inte bryr sig om ifall det är kvarliggande rötter i jorden av något annat. Men jag undrar om det var så välbetänkt... Dock gränsar den nysatta lilla (än så länge) häcken till en gräsmatta på ena sidan och som sagts så håller ju gräsklipparen efter där. Men den stora gamla och väletablerade häcken inne på tomten är det värre med. En plattläggning för utemöbler kommer det upp små skott i varje år som man får försöka ta bort och det är ett stort arbete med att klippa och dra bort alla skott som poppar upp i slänten på andra sidan den stora häcken. Men visst är det ljuvligt när dom blommar på försommaren och vilken doft som sprids i hela trädgården! Skulle jag ha anlagt denna gamla trädgård s a s från början, så hade jag nog nöjt mig med att ha en eller ett par stora syrenbuskar mot en gräsmatta och inte i närheten av några rabatter o liknande. Mitt råd är att passa sig för var man sätter bondsyrener om man inte vill få stora problem på halsen så småningom!
Hälsningar Siv g.gif
Åsnan
Jag har säker plocket bort 1000 kvardratmeter syren när vi flyttade hit, en del 6 meter högt. Har nu lagt plastmatta + grus, som bärså. Klipper utanför minst 20 meter till nästa rabat. Men få ändå upp där skott då o då. Men syren är såååååååååååååååååååååååå vacker på våren, luktar så gott. Har en lite som jag toro siberiskt yren som inte alls ger skott.
Aqvakul
Syringa vulgaris skjuter gärna rotskott. Tror faktiskt odlingszon spelar mindre roll. Däremot så gynnas rotskottsbildandet kraftigt vid beskärning. Man kan ju alltid försöka skärma av rötterna med något beständigt material. Om syrenerna är fina och du tycker att de kan dra upp i höjden och de inte skuggar för mkt, så varför inte prova att låta dem stå kvar tillsvidare.
Mvh
Anders
Cilla
Inte heller jag har sett att zonen spelar roll för om bondsyrén skjuter rotskott eller inte, men jag har stött på fler som är missnöjda för att deras syrénhäckar och -buskage inte skjuter rotskott och därmed stammar upp sig och förlorar grönskan nedifrån än de som har problem med rotskott (som jag också stöter på, fast färre).

Jag drar heller inte slutsatsen att en syrén som beskärs eller kapas kommer att skjuta rotskott, för jag har sett lika många kapade syréner som inte ökar sin rotskottsbildning jämfört med innan den kapades. I teorin borde det alltid vara så att en beskuren eller kapad syrén skulle skjuta fler rotskott, men det verkar på mig som att det i praktiken spelar större roll med jordmånen och kanske också grundmaterialet.
Aqvakul
CITAT (Cilla @ 30-10-2007, 03:52) *
Inte heller jag har sett att zonen spelar roll för om bondsyrén skjuter rotskott eller inte, men jag har stött på fler som är missnöjda för att deras syrénhäckar och -buskage inte skjuter rotskott och därmed stammar upp sig och förlorar grönskan nedifrån än de som har problem med rotskott (som jag också stöter på, fast färre).

Jag drar heller inte slutsatsen att en syrén som beskärs eller kapas kommer att skjuta rotskott, för jag har sett lika många kapade syréner som inte ökar sin rotskottsbildning jämfört med innan den kapades. I teorin borde det alltid vara så att en beskuren eller kapad syrén skulle skjuta fler rotskott, men det verkar på mig som att det i praktiken spelar större roll med jordmånen och kanske också grundmaterialet.

Intressant med trädgårdentusiaster som sitter uppe i vargottan och diskuterar syrener. Det verkar rimligt att växter som knappt får vare sig vatten eller näring inte orkar så mycket. Min erfarenhet är dock från flera ställen att bondsyrener i god växt vid kraftig beskärning svarar med rejäl skottbildning, till stor del från rötterna. Dvs min slutsats är att om de har ordentliga rötter och står i en tillväxtvänlig miljö så blir det rotskott.
Mvh
Anders
Cilla
Japp, och det är därför som det sällan är en lösning att radikalbeskära syréner som inte rotskottar sig väl själva. Bättre göra en jordförbättring, vattna på våren och under torka och att ta några få av de äldsta stammarna nere vid marken.

Aqvakul
Ger mig för sakkunskapen. Fast är vi inte ganska överens egentligen!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon