|
Lars-Olof Arvids
11-10-2007, 14:39
Vad roligt! Guppyyngel ÄR verkligen söta.  Jag minns hur fantastiskt glad jag blev över mina första guppyyngel för snart 30 år sedan. Då kände jag verkligen att jag hade lyckats med mina fiskar. Och visst är det fortfarande ett under varje gång fiskarna får yngel. Just nu går en mycket rund guppyhona i ett eget akvarium hos mig, kanske har hon fått yngel när jag kommer hem i kväll. Har du något eget litet akvarium att ha ynglen i? Det är alltid det bästa om du vill vara säker på att de ska klara sig. Annars kan säkert åtminstone några klara sig om du har gott om täta växter. De du fick av mig är utmärkta för ändamålet. Lycka till! Olle
Sailor Pluto
11-10-2007, 16:46
Tack för lyckönskningen ! Tyvärr så har jag inget annat akvarium att använda som yngelkar, men det är på gång! Hade faktiskt inte väntat mej att ha små fiskbebisar så snart... Det är säkert tack vare växterna dom har klarat sej, varje gång jag har tittat så har de varit bland bladen. Är imponerad över växtkraften hos allt det gröna förresten! Den hona som var på dem mest verkar ha lugnat ner sej nu, och har istället börjat busa i utblåset från pumpen . Förresten så ser hon också väldigt rund ut....
Hoppas att du har nöjet att få se små guppy-bebisar ikväll också, Olle !
Blomstertanten
11-10-2007, 22:01
Vänta bara tills du har fått den stora äran att se när de föds ! Man kan sitta hur länge som helst , väldigt fascinerande !
Nämen, vad kul med yngel!! Jag kom ihåg då jag höll på med akvarium, det blev både Guppy, Black Molly och Platy som jag födde upp. Jag hade inget speciellt yngelakvarium utan de höll hus i det stora akvariet med alla andra fiskarna. De yngel som klarade sig i skydd av växter och annat, de växte upp till livskraftiga fiskar. Jag gissar att du hade fler än 6 yngel från början.
Jeanette/västra götaland
12-10-2007, 08:25
Visst är det kul när de första kullarna med yngel kommer. Satt och tittade på mina fiskar i timtals i våras.
Skulle gärna vilja ha vanliga guppys men har Endlers (vildguppy) och dem vill jag inte blanda med vanliga.
ängsvädd
12-10-2007, 08:50
Jag kommer också ihåg känslan när jag fick guppyyngel för första gången. Hade rikligt med vattenväxter och ynglena gick med de vuxna. En liten bit natur i miniatyr. Visst blev säkert några yngel uppätna av de vuxna fiskarna, men så är det ju i naturen också. Ynglena växte upp till livskraftiga fiskar. Samtidigt fick de vuxna mycket bra mat i sig, fiskynglen.
Vänta bara tills den dan när ni ser de första små liven i damman (Om ni har ngn) Snacka om hönsmamma. Här går det då inte att fånga några yngel och stoppa i yngeldamm, utan man bygger stenrös, växtridåer och vad man nu kan för att hjälpa de små liven. För att inte tala om akvaristernas pulver som man gör plankton utav, för att göda de små liven. Suck, nu ligger dammen i dvala och bebisarna är mellan 3 och 7 cm stora. Att tiden ska gå så fort...
Sailor Pluto
12-10-2007, 22:04
Upp som en sol, ner som en jäkla pannkaka . Båda honorna fick faktiskt yngel igår, så det är sammanlagt 8-10 st (mycket roligt). Tyvärr så dog den ena vuxna hanen... Blev jättejätteledsen och rätt blöt i ansiktet. Kom upp i morse och såg att han simmade väldigt konstigt. Ett par timmar senare var han borta. Så jag är lite kluven idag!
Men du, han kanske dog av lycka över så många fina bebisar!
Jag var också jätteledsen i början, men jag har vant mig vid att de dör nu. Eller ja, kul är det ju inte men jag gråter inte längre...
Gläd dig åt de små ynglen!
Wilma
Lars-Olof Arvids
15-10-2007, 07:53
Det är inte roligt när fiskarna dör, men jag håller med Wilma om att du får glädja dig åt alla små ynglen istället.  Misstänker du att dina guppy är sjuka är det bra att tillsätta salt. Helst havssalt, men även "vanligt" går bra om det är utan jod och klumpmedel. Guppy och andra ungfödare mår bra av lite salt i vattnet, särskilt black molly blir mycket känsligare för sjukdomar om salt saknas. Däremot är salt inte så bra om man har mjukvattensfiskar som tetror och gurami. Min guppy går fortfarande i väntans tider, men kommer säkert att få yngel denna veckan. Olle
Nejdå, han åt nog inte av bebisarna I så fall har han lärt sig nu.... Wilma
Sailor Pluto
15-10-2007, 15:36
Helt klart är det något skumt i akvariumet . Den ena honan dog i går på samma sätt som den första, och idag såg jag att den sista honan har samma sak. Skillnaden är att hon är mycket piggare än vad de andra två har varit samt att hon äter. Vet faktiskt inte vad jag ska göra nu . Verkar inte vara nåt fel på vattnet (ph är som det har varit hela tiden, nitriten är på 0). Ska ändå lämna in ett prov på djuraffären. Det jag funderar mest på just nu är varför ynglen är helt opåverkade? Också förstås vad det är jag har ställt till med, för jag måste ha gjort något fel ... Men det enda jag kan komma på är att jag övermatade när bebisarna kom, innan det gick det skitbra!
Lars-Olof Arvids
15-10-2007, 16:20
Det behöver inte alls vara du som har gjort något fel! Kanske var dina guppy sjuka från början, även om det inte syntes då. Guppy är ju en mycket populär fisk som alltid går att sälja, vilket tyvärr ibland leder till att sönderavlade stammar säljs i zooaffärerna. Sådana kan vara mycket känsliga och svåra att hålla vid liv, medan guppy av bra kvalitet är precis så tåliga och lättskötta som böckerna beskriver guppy. Skillnaden är inte lätt att se, ens för ett tränat öga. Det är helt rätt att lämna ett vattenprov till affären, de kan säkert hjälpa dig. Men jag anser att en akvarieförening är säkrare (och roligare) att ta kontakt med när man har problem med akvariet. Där finns kunnigt folk som är genuint intresserade av sin hobby och inte har den som inkomstkälla. Jag tror att din närmaste förening finns i Fagersta, om du vill PM:ar jag gärna adress och telefonnummer till deras kontaktperson (tyvärr tycks ingen hemsida finnas). Som sagt, du behöver inte alls ha gjort något fel. Olle
Sailor Pluto
15-10-2007, 17:16
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 15-10-2007, 17:20)  Det behöver inte alls vara du som har gjort något fel! Kanske var dina guppy sjuka från början, även om det inte syntes då. Guppy är ju en mycket populär fisk som alltid går att sälja, vilket tyvärr ibland leder till att sönderavlade stammar säljs i zooaffärerna. Sådana kan vara mycket känsliga och svåra att hålla vid liv, medan guppy av bra kvalitet är precis så tåliga och lättskötta som böckerna beskriver guppy. Skillnaden är inte lätt att se, ens för ett tränat öga. Det är helt rätt att lämna ett vattenprov till affären, de kan säkert hjälpa dig. Men jag anser att en akvarieförening är säkrare (och roligare) att ta kontakt med när man har problem med akvariet. Där finns kunnigt folk som är genuint intresserade av sin hobby och inte har den som inkomstkälla. Jag tror att din närmaste förening finns i Fagersta, om du vill PM:ar jag gärna adress och telefonnummer till deras kontaktperson (tyvärr tycks ingen hemsida finnas). Som sagt, du behöver inte alls ha gjort något fel. Olle Ja, det stämmer att närmaste förening ligger där . Tar gärna emot kontaktuppgifter, kan vara bra att ha just nu känns det som! Eftersom det ligger så nära blir det ju extra bra. Tack för ditt inlägg också, känner mej en aning gladare nu och det behövdes . Ska ta ut hundarna nu och sedan mata fiskarna (speciellt de små är otroligt intresserade av maten ).
VAr försiktig med matandet. Det kan faktiskt vara så att fiskarna föräter sig. Ynglena hittar mikroskopisk föda, så de klarar sig i alla fall. Övermatning leder till nitritfällning, kvävefällning och sjukdomar. Matning varannan dag bör räcka till dina få fiskar.
Lars-Olof Arvids
16-10-2007, 07:40
Ja, det är lätt att övermata och få problem av det. Jag kom att tänka på att dina guppy kanske kommer från en annan akvariemiljö och har svårt att vänja sig vid en ny. I så fall är det bara nu i början du har problem, för med största sannolikhet vänjer de sig ganska snabbt ändå. Det skulle också förklara varför ynglen inte har påverkats, för de har ju aldrig gått i något annat vatten. Nu har jag PM:at adressen till Fagersta akvarieförening.
Olle
Sailor Pluto
16-10-2007, 12:52
Tack för alla svar! Matar bara med 2-4 små "flingor" en gång om dagen, de blir uppätna varje gång . Är det någon fara då? Vill ju kolla att den krassliga honan äter också. Idag ser man att hon har något litet, trådigt vitt "grejs" på stjärtfenan fast hon verkar inte vara påverkad av detta. Det skulle väl kunna vara svamp eller något liknande? Har läst om att man kan ge den sjuka fisken ett saltbad för att få bort det (kollade på Guppysällskapets hemsida). Ska fråga i djuraffären om det är något man borde pröva innan man köper medicin.
Så det kan alltså vara därför ynglen inte påverkas? Då kanske det inte är någon fara för dem över huvud taget . Hoppas att de inte misstycker längre fram när jag flyttar över honorna till ett eget akvarium. Dom kommer nämligen inte få plats i det nuvarande!
Hur lång tid tar det förresten för fiskar att vänja sej vid ett nytt akvarium? De första fiskarna var här i 9 dagar innan det hela började .
Lars-Olof Arvids
16-10-2007, 13:28
Hur många vuxna guppy har du nu? Tyvärr är det mycket inom akvariehobbyn som det är svårt att svara generellt på. Hur mycket du ska mata beror inte bara på fiskarnas antal och hur stora och matfriska de är. I ett nystartat akvarium bör du vara försiktig för att undvika nitrit. Är akvariet väl inkört med mycket växter kan du mata mer, för då tar växterna upp en del överskottsnäring. Faktiskt finns det akvarister som anser att flingfoder är utmärkt växtgödning och inte använder någon annan. 2-4 flingor om dagen låter i alla fall inte för mycket.
Det vita på stjärtfenan är säkert början till svamp eller fenröta. Det är inte så farligt om det upptäcks i tid och kan mycket riktigt botas med ett saltbad. Mediciner ska du inte ta till förrän det är nödvändigt. Strunta i reklamen som vill att du alltid har dem hemma, för oftast klarar du dig utan dessa kemikalier som inte alltid är så ofarliga som man kan tro.
Honorna kommer säkert inte att misstycka om du ger dem ett eget akvarium så småningom. Tvärtom blir de glada över bättre plats. Du kan gärna fylla deras nya akvarium delvis med vatten ur det gamla, så blir chocken inte lika stor över att komma till en ny miljö. Hur lång tid det tar för fiskar att anpassa sig till en ny akvariemiljö är ännu en sak som inte går att svara generellt på. Det beror på hur känsliga fiskarna är, hur olika det gamla och nya akvariet är (främst i vattenvärden och vattenkvalitet) mm.
Pumpen du fick av mig är egentligen inte lämplig för ett yngelakvarium, eftersom ynglen kan sugas in och fastna i den. För att få lite cirkulation på vattnet är det bättre med en syresten, som inte bör sitta vid botten utan ganska högt upp. Ju längre väg bubblorna har till ytan, desto mer koldioxid drar de ur vattnet vilket gör att växterna växer sämre. Är yngelakvariet inte för litet går det också bra att ha ett bottenfilter. Det har jag i mina yngelakvarier på 65 och 74 liter.
Olle
Sailor Pluto
16-10-2007, 17:48
Nu är det två vuxna fiskar i akvariumet, en hane och en hona, samt 10 yngel, Var iväg till djuraffären tidigare idag och bad dem kolla mitt medtagna akvarievatten. Det var inga som helst fel på det . När jag beskrev vad fiskarna hade råkat ut för så fick jag veta att de hade haft precis samma problem! Så förmodligen hade jag fått samma resultat om jag hade köpt fisk där (köpte mina i en annan stad nämligen). Blev rekommenderad saltbad i första hand, och att jag skulle flytta honan utifall det var något smittsamt. De skulle också kontakta sin leverantör och försöka ta reda på mer.
Gjorde i ordning ett saltbad för nån timme sedan, och lät den sjuka damen ligga i ca 20 minuter (precis som det stod på guppysällskapets hemsida). Hon hade inget emot det . Bjöd på en liten matflinga som hon åt upp. Den honan som dog sist ville inte ens titta åt maten, och hon blev också dålig väldigt snabbt. Har nu mer hopp om att den kvarvarande ska bli frisk, hon verkar inte vara lika hårt drabbad. Direkt efteråt såg det ut som att det vita hade minskat lite. Ska försöka igen imorgon om det inte har försvunnit.
Oj, jag hade ingen aning om att småttingarna kunde fastna i pumpen . Då var det tur att de flesta landade bland växterna nära ytan första dagen. Dom håller fortfarande till mycket där fast de har börjat utforska resten av karet. Väldigt söta ! Lika nyfikna som föräldrarna också. Om det blir fler yngel ska jag kanske försöka skaffa en sån där syresten, är nästan hundra på att "min" djuraffär har såna hemma. Fast det är väl tänkt att det inte ska bli fler på ett bra tag, eftersom jag inte har plats för ett till akvarium riktigt än .
Lars-Olof Arvids
17-10-2007, 09:18
Vad roligt att din guppyhona är på bättringsvägen!  Du kan gärna upprepa saltbadet idag om hon verkade må bra av det. Men sedan bör du vänta med fler behandlingar, då det är stressande i längden att bli flyttad mellan olika salthalter. Jag var också inne på guppysällskapets hemsida och tycker att du lugnt kan följa instruktionerna om saltbad i artikeln om svampsjukdomar. Jag känner Christina Ghiasvand (Pawelzik) och vet att hon verkligen kan detta med guppy. Det är nog inte att säga för mycket att hon är med på akvarieforumet på www.djurportalen.nu (Christinag) och kan nås med ett PM där. Du har inte tänkt att det ska bli mer yngel på ett tag - glöm det!  Guppy kan man knappast undgå att få yngel av om man har minst en hona och en hane ihop. Är honan befruktad behövs inte ens någon hane på ett tag - hon lagrar sperma och kan få en kull i månaden i åtminstone ett halvår utan att hanen är närvarande! Olle
Ja det är inte för inte som guppy också kallas för miljonfisk...
Sailor Pluto
23-10-2007, 14:56
En liten uppdatering: honan fick flytta till ett nytt akvarium, där hon tillfrisknade och verkar trivas bra . Enda problemet nu är en aning nitrit i vattnet men det är ändå ganska lätt att få bukt med. Blev faktiskt orolig igår när hon var alldeles stilla och inte simmade runt, trodde att det kunde vara något nitrit-relaterat problem.
Imorse simmade en misstänkt smal madame runt i akvariumet med 7 små överraskningar . Det var väl därför hon betedde sej lite underligt igår (och jag tyckte väl att hon var lite väl rund). Men vart ska jag göra av sju nya bebisar ?
Lars-Olof Arvids
23-10-2007, 15:25
Grattis till nya yngel!  Om du nu har två akvarier, är det väl enklast att ha alla yngel i det ena och alla vuxna i det andra? Nitrit kan du bli av med genom mindre vattenbyten, ca 1/4-1/5 1-2 gånger i veckan, samtidigt som du är noga med att inte mata för mycket. Egentligen behöver du inte mata fiskarna alls på flera dagar, för fiskar klarar det bra och svälter nästan aldrig ihjäl. Som jag har nämnt är det alltid bra med mycket växter - behöver du mer så säg till!  Min guppyhona jag nämnde i början av tråden har fortfarande inte fått några yngel, men är rejält rund. Jag tycker att det borde vara dags snart! Olle
Lars-Olof Arvids
24-10-2007, 14:33
I morse var det rejält kallt och frostigt här också, så vi får nog vänta lite med att skicka växter. Blir det mildväder skickar jag gärna, så vi får väl följa prognoserna och hoppas att de stämmer.
Olle
Sailor Pluto
01-03-2008, 14:23
Ynglen har ynglat av sig !
Spännande tråd! Jag har också guppy de får yngel men alla försvinner. Kan det vara guppy eller black molly eller dalmatinmolly som käkar upp dem?
ängsvädd
01-03-2008, 21:53
CITAT (cherie @ 01-03-2008, 19:04)  Spännande tråd! Jag har också guppy de får yngel men alla försvinner. Kan det vara guppy eller black molly eller dalmatinmolly som käkar upp dem? Har du vattenväxter i akvariet, flytväxter som andmat o hornsärv? I så fall brukar alltid en del yngel överleva åtminstone bland guppisar.
Jo jag har växter, vet inte vad de heter. Men växterna verkar inte trivas de försvinner... Jag har en del grottor av sten som de kan göma sej i, men de kanske hellre vill vara vid ytan. Men jag såg nu två yngel hoppas de klarar sej.
ängsvädd
02-03-2008, 09:01
CITAT (cherie @ 02-03-2008, 08:21)  Jo jag har växter, vet inte vad de heter. Men växterna verkar inte trivas de försvinner... Jag har en del grottor av sten som de kan göma sej i, men de kanske hellre vill vara vid ytan. Men jag såg nu två yngel hoppas de klarar sej. Om du vill att ynglen ska överleva rekommenderar jag andmat och hornsärv. Där kan ynglen gömma sig perfekt och samtidigt få mat som fastnar i vattenväxterna, man får se till att de vuxna får mat nedanför växterna och ynglena bland växter. Om de gömmer sig i en grotta kommer de att svälta ihjäl.
Lars-Olof Arvids
05-03-2008, 08:55
Roligt med fler som har ynglande guppy! Andmat ger visserligen skydd för ynglen, men förökar sig så snabbt att den snart täcker ytan och tar bort ljuset för de andra växterna. Jag tycker bättre om hornsärv och flytormbunkar, som visserligen också förökar sig snabbt men ändå är lättare att hålla reda på. Flytormbunkar har jag gott om, om ni vill ha. Det allra bästa är att låta guppyhonorna yngla i ett eget akvarium, där ynglen sedan får gå för sig själva utan vuxna fiskar. Finns det sådana är det alltid risk att ynglen blir uppätna.
I januari köpte jag fyra kraftiga par av guppystammen "Japanese Blue" på en auktion hos Oslo akvarieklubb. Hanarna har en fantastiskt vacker blåglänsande färg, men inte de stora slöjfenorna som många andra guppyvarianter har. För några veckor sedan fick de massor av yngel. Nu har jag ca 100 st som jag har delat upp mellan ett 74- och ett 65-liters akvarium. Nu på söndag ska jag åka på akvarieauktion i Norge igen, den här gången i Lillestrøm öster om Oslo. Det är alltid spännande, för man hittar så mycket roliga fiskar som man aldrig ser i några zooaffärer. Så småningom hoppas jag kunna sälja mina guppyyngel på en liknande auktion, kanske hos Moss akvarieklubb som har sin auktion i april. Jag säljer mycket hellre genom föreningar än till zooaffärer, för hos föreningarna kan man vara ganska säker på att de hamnar hos intresserade akvarister som ser till att fiskarna får det bra. Det vet man aldrig i en affär. Synd bara att det så sällan hålls akvarieauktioner i Sverige.
Olle
OJ vad roligt, Sailor Pluto har blivit mormor!!
Nu blir jag nästan sugen på akvarium igen.. Hade gärana köpt guppys av dig, Olle. Lämnade kvar mitt när jag flyttade efter lååång tveksamhet. Kände att jag kan behöva tiden till annat än att sköta dem. Jag saknar det men tror det blir bäst för firrarna.
ängsvädd
05-03-2008, 09:53
Vad intressant Olle  Nyfiken på flytormbunkar. Vet inte vad det är. Har du något vetenskapligt namn? Någon länk? Är det samma växt som Javaormbunke som man kan fästa på stenar och rötter?
Lars-Olof Arvids
05-03-2008, 10:17
Nej, flytormbunke är inte detsamma som javaormbunke (Microsorium pteropus). De heter Ceratopteris, de vanligaste är den bredbladiga C. cornuta och den smalbladiga C. thalictroides. På norska kallas de gulrotgrass (morotsblad) vilket beskriver ganska bra hur bladen ser ut. Trots namnet flytormbunke går de mycket bra att plantera i botten. Då blir de stora och buskiga, bara de får tillräckligt med ljus. De förökar sig snabbt med småplantor som bildas på bladen. http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=24http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=62Olle
Chamomille
05-03-2008, 14:26
Av 2 små fiskar kan det bli väldigt... väldigt många.....  Kanske FÖR många... [attachment=14444:akvariet.JPG]
Lars-Olof Arvids
05-03-2008, 14:45
Vad synd att du inte skrev om det för någon vecka sedan eller två! http://www.bollmoraakvarieklubb.org/etc/St...storauktion.htmOlle
Chamomille
05-03-2008, 14:56
Ja det var ju synd. Jag hade 70 (!!!!) platy ett tag i mitt lilla akvarium  . Nyss blev jag i alla fall av med säkert 40 st... Men snart är det lika många igen... Black molly-yngel, guppy-yngel och platy-yngel  Rara, men det kan bli lite mycket.... Föresten så har jag börjat använda akvarievatten till mina blommor. Blommorna växer så det knakar och så får jag delvattenbyte rätt ofta.
Lars-Olof Arvids
05-03-2008, 15:18
Ja, akvarievatten är alldeles utmärkt att vattna med. När du gör rent pumpen och suger upp slam från botten får du dessutom jättebra växtgödning!
Olle
skogstroll
05-03-2008, 15:20
gud vad kul, jag hade glömt hur kul det var att ha akvarium. Nån dag ska jag ha det igen
Chamomille
05-03-2008, 15:21
Ja det är jätte bra! Sen jag började med akvarievatten till växterna har alla skjutit nya skott och växt på sig!
ängsvädd
05-03-2008, 15:46
CITAT (Chamomille @ 05-03-2008, 15:21)  Ja det är jätte bra! Sen jag började med akvarievatten till växterna har alla skjutit nya skott och växt på sig!  Akvarievatten är det bästa man kan ha till krukväxterna har jag hört. Ska använda sköldpaddsvattnet sedan när min vattensköldpadda har kommit.
Chamomille
05-03-2008, 15:48
CITAT (MimmiH @ 05-03-2008, 15:46)  Akvarievatten är det bästa man kan ha till krukväxterna har jag hört. Ska använda sköldpaddsvattnet sedan när min vattensköldpadda har kommit. En sköldpadda? Va roligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|