Full version: Ovanlig nyckelpiga
Tosan
Hittade en nyckelpiga idag av en sort jag aldrig sett förut. Den var gul och hade 14 vita prickar om jag räknade rätt. Den låg på rygg när jag fann den, och ville inte alls hålla sig stilla när den väl kom på rätt köl smile.gif
Synd att man aldrig har kameran med sig såna ggr...
Lars-Olof Arvids
Det låter som en 14-fläckig nyckelpiga (Calvia quattuordecimguttata) som är gulbrun med 14 ljusa prickar.

Olle
Tosan
Nja, den jag hittade var mycket ljusare (om man jämför med bilder på google iaf). Ganska klargul egentligen med en liten dragning åt senapsgult.
Fast å andra sidan kan det kanske variera åxå med ålder, årstid, föda osv?
Hur som helst beundrar jag er som kan hålla reda på en massa småkryp smile.gif
Gossen Ruda
Färgerna kan variera mellan olika individer och från olika ställen. Ibland kom dom till och med vara omkastade.
Tosan
Hoppla där ser man smile.gif
I vilket fall var den jättefin. Men jag får nog försöka ha med mig kameran lite oftare när jag är ute. Tycker man ser nåt nytt nästan varje vecka. Iofs, man kan ju fota med mobilen åxå även om inte bilderna blir så bra.
flower
kanske det var den svenska 22-prickiga nyckelpigan "Psyllobora vigintiduopunctata".
Den ska man vara rädd om eftersom den och dess larver livnär sig på mjöldaggssvampar.

Såg ju nu att du skrivit vita prickar den art jag pratade om har svarta pprickar så då är det nog inte den iallafall. Så kan det gå när man inte läser ordentligt. rolleyes.gif
Tosan
giggle.gif Ja så kan det gå.

Har ju grävt rätt mycket i sommar och sett en massa småkryp som jag inte känt igen. Undrar hur många det egentligen finns på hemmaplan som man aldrig upptäckt? g.gif
myrtille
Nu kommer jag med ännu en gissning: Halyzia sedecimguttata är gulare men har å andra sidan 16 prickar. Den ser rätt platt ut i profil. Det var synd du inte fick en bild. Hade varit intressant att se. Andra saker att tänka på när man ser en insekt man inte känner igen är vilken sorts växt den befann sig på och hur vegetationen runtomkring såg ut. Just Halyzian brukar förekomma på lövträd, särskilt lönn och ask.
Tosan
Hittade ett par bilder på den på google som var ganska lika den jag såg. Och jag kan gott ha missat en prick när jag räknade, för den var som sagt rätt ivrig på att komma iväg.
Den låg på rygg på en plywoodskiva under en hägg, en tall och en björk, så det kan kanske stämma.
Varken lönn eller ask är särskilt vanliga här, men det växer några lönnar ett par hundra meter bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon