Full version: Sibiriks Kardvädd?
seiruda
Hej,

Är ny medlem från idag.

Vi har en växt i trädgården som jag ej kan identiera. Jag har fått tips om Sibirisk Kardvädd: Har någon sett denna förut.

Kardvädd?
ingrid fuxwall
Säger som så att någon likhet med min Kardvädd - "Dipsacaceae fullonum" har inte din växt - inte bladverket i alla fall
Blomstertanten
Eryngium planum, Rysk Martorn
seiruda
Hej och tack för svaret!

Är det en växt jag bör vårda, dvs ta fröer från? Den är mycket vacker och är omtyckt av insekter. Vet ej hur den kommit till oss troligtvis från någon fågel eller?

Hälsningar
seiruda
Boxer
Jag tycker det ser ut som en Alpmartorn - Eryngium alpinum

Är "kragen" mjukare och lenare än den ser ut? Jag skulle vilja se en närbild för att vara helt säker. Den ryska martornen är stickigare.

Jag tycker absolut att du ska ta fröer och så nu i höst i en kruka som du gräver ner där du vet att den finns. Nästa år kommer det bara blad och året därpå blommar den wub.gif
seiruda
Visar en ny bild på växten. Kragen är ganska sträv.

växt2.JPG

Boxer
Nu är jag ännu säkrare på att det är Alpmartorn - Eryngium alpinum.
Eryngium alpinumEryngium planum
seiruda
Hej Boxer och tack för din fina förklaring.

Hur sitter fröerna och när kan man ta dem. Är ej speciellt duktig på detta så lite tips vore bra.
thanks.gif
Boxer
Fröna sitter innanför "kragen", på "kullen" (herrejösses, vilken förklaring). duh.gif

Här är en länk om du vill läsa mer www.theseedsite.co

Fröna är stickiga och ska plockas när de är bruna och lossnar lätt.

Var det begripligt?
seiruda
Hej igen

Det var en utmärkt och lättförstålig förklaring! rotfl.gif

Om du inte har någon egen växt så kan jag skicka fröer?

Boxer
Tack, vad snällt! Men jag har redan sått alpmartorn i år. Av förra årets sådd blev det bara en planta som jag vårdar ömt och förväntningen på nästa års blomning är stor.

Silvermartorn - Eryngium giganteum gick lättare. Av den har jag nästan 100 st plantor. wacko.gif

Rysk martorn - Eryngium planum har självsått sig hejdlöst. Kul att kunna pracka på grannar och vänner.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon