Full version: Vad är bäst?
aqualis
Vi håller på att planera för ett växthus. Här hos oss i nordöstra Skåne är temperaturen sällan under minus 15 grader så vi tänker skaffa ett med enkelglas i både väggar och tak. Att ha glas i taket beror mest på att jag vill kunna se himlen inifrån växthuset. Med bubbelplast i halva huset vintertid så får vi en bättre isolering än med isolerglas så ur värmeteknisk synpunkt är valet lätt så långt.

Vi har sett att några väljer att sätta sina växthus på en relativt hög ( 83 cm ) sockel. I och för sig så är ju det normal arbetshöjd och glasning ner till marken kanske inte ger så mycket ur växtsynpunkt?

Det blir ju ganska många m2 som kan isoleras mycket bättre. Vi tänker ta samma slag va tegel som i huset för att få enhetlighet.

Känner du till fördelar eller nackdelar som vi bör tänka på innan vi bestämmer oss?

Med vänlig hälsning
KURT
Det finns många fördelar med sockel. B l a så blir ju takhöjden bättre, många växthus har annars låg takhöjd. Sedan beror det på hur man odlar i växthuset, odlar man i krukor så så kommer de ju upp en bit. Annars brukar de flesta nog inte ha så hög sockel.
rosita
Vi håller just nu på att göra vår sockel som består av gjutning i botten och därefter 3 lekablock på höjden, varav det översta kommer ovan mark. Så vår sockel blir ca 20 cm hög. Vårt växthus har ståndsida på 145 cm, så då blir det ju 165 cm och det får räcka. Vi ska ha 4 mm glas. Eftersom vi har ca 60 cm putsad leka i sockeln runt växthuset och frigolitskivor under stenplattorna på golvet invändigt, så blir det tillräckligt isolerat för vårt behov. Vi kommer också att isolera extra med bubbelplast på våren. Vi ska inte ha vårt växthus uppvärmt på vintern.

Ska ni ha ert uppvärmt vintertid?
Mu i myllan
Jag skulle rekommendera murat 43 cm. Muren magasinerar värmen. Jag är jättenöjd med mitt växthus som håller värmen jättebra fortfarande.
Orsaken till att jag tycker bättre om 43 än 83 cm hög mur är rent estetisk. Det krävs ett riktigt stort hus för att det inte ska se konstigt ut med hög mur. Dessutom blir det mer ljus på solsidan. 43 cm räcker för att skugga krukorna vid solväggen.
[attachment=8481:DSCN2998.PNG]
Dealer
Vi har en inramad grund av lecablock. Höjden till marknivån varierar (från ca 7-40 cm) beroende på att marken sluttar där växthuset står. Så här i efterhand ångrar jag att jag inte lade ett lager lecablock extra (en höjning med 20 cm). Det beror på att vi har jordbädd (med ca 1 m växtdjup) i växthuset. En höjning hade gjort arbetshöjden bättre till planteringsnivån (ram även invändigt). Solen värmer dessutom upp jorden via den stenmur som finns runt växthuset och möjliggör en tidigare sådd. Håller med tidigare talare, muren magasinerar värme som är värdefull även om du tänker ha golv i växthuset.
aqualis
Tack för ditt svar Dealer.

Just nu så är det ganska deppigt. Vi var inne på stadsbyggnadskontoret i dag igen. Tre kvadratmeter utöver de femton som blir tillåtna efter nyår är det tvärnobben på.

Vi blir tvungna att riva carporten.

MVH
KURT
CITAT (aqualis @ 06-11-2007, 23:37) *
Tack för ditt svar Dealer.

Just nu så är det ganska deppigt. Vi var inne på stadsbyggnadskontoret i dag igen. Tre kvadratmeter utöver de femton som blir tillåtna efter nyår är det tvärnobben på.

Vi blir tvungna att riva carporten.

MVH

Ni kanske kan göra om carporten till växthus?
MariaS
CITAT (KURT @ 07-11-2007, 06:33) *
Ni kanske kan göra om carporten till växthus?

Smart ide idea.gif VArför har inte jag tänkt på den tidigare för confused.gif Har bara planer på att göra vedboden till vinterträdgård whistling.gif med spa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon