Full version: Bilfråga
Netha
Någon som varit med om detta?
Opel - 96, körd 6.500 mil... nyligt oljebyte ink filter, helsyntetiskt och som alltid inköpt på Opel...
dock hade de ej samma märke som tidigare.

Kan det bero på oljan? Läste någonstans på nätet att det fanns något man skulle hälla i oljetråget som gjorde
att ventillyftarna smordes bättre.
Tacksam för alla tips och råd. smile.gif
lilla mamma
Är det en corsa eller? Det låter nästan som du skulle behöva åka tilll verkstan och kolla kammen. Om den knackade innan så kan det inte bero på det sista oljebytet, utan möjligt bero på fel olja hela tiden. Helsynteten sägs kunna vara för tunn.
Inte bara opel blir sån här, även Ford, audi mfl.
Förutom volvo 240-740 som du kan hälla vilken skitolja i som helst- de låter från start
Netha
CITAT (lilla mamma @ 11-10-2007, 22:08) *
Är det en corsa eller? Det låter nästan som du skulle behöva åka tilll verkstan och kolla kammen. Om den knackade innan så kan det inte bero på det sista oljebytet, utan möjligt bero på fel olja hela tiden. Helsynteten sägs kunna vara för tunn.
Inte bara opel blir sån här, även Ford, audi mfl.
Förutom volvo 240-740 som du kan hälla vilken skitolja i som helst- de låter från start

Det är en Corsa Combi Coupe ... jag har alltid köpt helsyntetisk olja på Opelverkstan... var in med den när det hände första gången...
men knackandet slutade precis innan jag svängde in på deras parkering... den ligger 2km härifrån.
Där fick jag förklarat att jag inte behövde bry mig om oljudet.. det gör ingen skada, fastän det inte låter specielllt trevligt
men jag är iaf orolig... det kan inte vara hälsosamt att köra en motor som ibland låte så.
Betty
Det skulle kunna vara så att du har fått en tunnare olja den här gången, d.v.s. en olja med lägre viskositet s.k. "vinterolja" och då kan det orsaka knackljud från lyftarna p.g.a. att lyftaren inte klarar av att täta lika bra med den tunnare oljan. Om det är så kan du prova att byta tillbaka till en lika trögflytande olja som du hade förrut, det behöver inte vara samma märke - men det ska vara samma viskositet (trögflutenhet).
Om problemet ändå kvarstår så är det troligen ett mekaniskt fel/ett slitage, alltså en otät lyftare som inte håller trycket.

(hälsar maken... )

Ovanstående förutsätter att det är hydrauliska tryckare(=lyftare) - annars faller teorin...
Tosan
Jo, jag har varit med om att lyftare hängt upp sig, det knackar utav bara satan! Ungefär som om du står å slår med hammare mot blocket. Kamkedjan låter inte så, iaf inte lika mycket.
Det finns ju några olika sorters "motorrenovering" på burk i olika former. Någon av dem kan nog öka vidhäftningsförmågan på oljan. Du kan ju iofs kolla kammen åxå, men på 6500 mil borde det inte va den. Dessutom skulle det ju knacka hela tiden isf om kamnocken är nernött.
En del bilar har ju den sjukan, vw´s boxermotorer framförallt. När det hände på min så bytte vi olja, varvade lös den, och bytte olja och filter direkt efter igen. Det hände några ggr till efter det, men då släppte det när den blev varm.
Det finns ju lite huskurer, tex diesel, men på en såpass ny bil så kan det ju va lite onödigt. Kolla hellre upp de där burkarna då, lyftarrengöring heter det visst (kan va stp) och finns på mackar och biltillbehörsbutiker.

För tunn olja påverkar mer justeringen och kan ge lite knack, men inte samma sorts knack. Helsyntetolja är inte heller tunnare egentligen (annat än när den är kall jämfört med mineralolja) utan har ungefär samma viskositet hela tiden. Dessutom har den bättre vidhäftningsförmåga.
Netha
CITAT (Betty @ 11-10-2007, 22:38) *
Det skulle kunna vara så att du har fått en tunnare olja den här gången, d.v.s. en olja med lägre viskositet s.k. "vinterolja" och då kan det orsaka knackljud från lyftarna p.g.a. att lyftaren inte klarar av att täta lika bra med den tunnare oljan. Om det är så kan du prova att byta tillbaka till en lika trögflytande olja, det behöver inte vara samma märke - men det ska vara samma viskositet (trögflutenhet).
Om problemet ändå kvarstår så är det troligen ett mekaniskt fel/ett slitage, alltså en otät lyftare som inte håller trycket.

(hälsar maken... )

Ovanstående förutsätter att det är hydrauliska tryckare(=lyftare) - annars faller teorin...

Jepp... det är hydrauliska tryckare.
Ska leta bland pappren rörande bilen... alla köp och verkstadsbesök finns där...
likaså vilken olja.
Tosan
CITAT (Netha @ 11-10-2007, 22:44) *
Jepp... det är hydrauliska tryckare.
Ska leta bland pappren rörande bilen... alla köp och verkstadsbesök finns där...
likaså vilken olja.

Jag tror det är den motorn som har lite problem med oljeförsörjningen. Om en oljekanal blir lite för trång så smörjer det ju sämre, så testa den där rengöringen till att börja med. Och var noga med att byta olja ofta. Hjälper inte det så kan du ha nån skada på lyftaren, men försök lyssna om det alltid är samma eller om det är olika varje gång.
Har motorn gått riktigt varm nån gång förresten?
Netha
CITAT (Tosan @ 11-10-2007, 22:58) *
Jag tror det är den motorn som har lite problem med oljeförsörjningen. Om en oljekanal blir lite för trång så smörjer det ju sämre, så testa den där rengöringen till att börja med. Och var noga med att byta olja ofta. Hjälper inte det så kan du ha nån skada på lyftaren, men försök lyssna om det alltid är samma eller om det är olika varje gång.
Har motorn gått riktigt varm nån gång förresten?

Nej den har aldrig gått riktigt varm... och jo, det låter likadant varje gång... det har bara knackat vid två tillfällen
övriga körningar har inget hörts.

Netha
Den förra oljan hette 0W 40, den nya 10W 40.
Kan det kanske vara orsaken?
MariaS
CITAT (Netha @ 12-10-2007, 08:49) *
Den förra oljan hette 0W 40, den nya 10W 40.
Kan det kanske vara orsaken?

SAmma olja. Hade det däremot stått 15W40, hade det varit en tunnare vinterolja. Mineral, halvsyntet eller helsyntet, har med motorns slitage att göra. Själv åker jag i en Chrysler från -92 och har just gått över till halvsyntet istället. Detta för att smörjförmågan i de olika oljorna är olika. Med ålderns rätt, finns det ett och annat som inte rör sig på samma sätt som det gjorde på 90-talet. Därför använder jag nu halvsynteten. Tyvärr kan jag inte svara på om du kan använda den oljan i en Opel. Men kolla det med din verkstad. Jag skulle tro att det är förslitningar i vipparmsbryggan. Då brukar man få den där jämna knackningen.
Tosan
Hade du haft ventilknack från något mekaniskt fel eller nån defekt hade det knackat hela tiden, ett tickande ljud, kanske aningen mindre i varm motor.
När lyftarna fastnar så lever det om ordentligt och oftast när motorn är kall för att sedan släppa när den blir genomvarm och lyftaren lossnar.

Var försiktig med att byta till hel- eller delsyntetolja i en motor som tidigare gått på mineralolja. Numer är även mineraloljorna bra, men syntetoljor är högrenande så gamla avlagringar från mineraloljan kan lossna och landar då i lagren vilket gör att motorn börjar knacka av det. Har den alltid gått på syntetolja så fortsätt med det, iaf tills den är gammal och gles.
Netha
Bilen har som sagt inte gått mer än 6.500 mil... samma helsyntetiska olja hela tiden tills nu... då de hade annat märke.
Med så lågt miltal bör det väl knappast handla om "slitskador".
Idag fanns inte tid att besöka verkstan, men på måndag.
Återkommer. smile.gif

Tack för att ni engagerade er i och gav svar/tips. wub.gif
Tosan
Nej, det borde inte vara några förslitningsskador, särskilt om man kört på bra olja. Skulle det va det så beror det med största sannolikhet på fabrikationsfel, för dåliga härdningar och sånt. Men som sagt, de flesta såna fel ger konstanta missljud, inte bara nån gång ibland.

Hojta bara till om det är nåt mer så får vi försöka hjälpa dig så gott vi kan smile.gif
Netha
CITAT (Tosan @ 12-10-2007, 22:15) *
Nej, det borde inte vara några förslitningsskador, särskilt om man kört på bra olja. Skulle det va det så beror det med största sannolikhet på fabrikationsfel, för dåliga härdningar och sånt. Men som sagt, de flesta såna fel ger konstanta missljud, inte bara nån gång ibland.

Hojta bara till om det är nåt mer så får vi försöka hjälpa dig så gott vi kan smile.gif

Lovar att göra så ... och tackar sååå mycket. wub.gif
Tosan
Så lite så smile.gif
Fast det är ju lite svårt att konkret hjälpa nån när man inte får höra på eländet. Hoppas iaf ni får rätsida på eländet.
lilla mamma
Apropå Chrysler, oftast är det samma motor i ch. som i opel speciellt när det är en europeisk chrysler..
MariaS
CITAT (lilla mamma @ 13-10-2007, 09:43) *
Apropå Chrysler, oftast är det samma motor i ch. som i opel speciellt när det är en europeisk chrysler..

USA-import med trevägs-katt! FAst det är Mitsubichimotorn, 3-liters V6:a
lilla mamma
En japansk amerikanare gjord i tyskland, vilken blandning!! Grannen vår hade en liten voyager, allt som inte var opel (inkl platta, motor, växellåda) var själva karossen.
Tosan
Ja man får vara glad att man har jänkare från tiden när de ff var jänkare smile.gif Även om mycket av delarna till buicken är tillverkade på annat håll så är den iaf byggd i staterna. GM´s sista fullsizekaross smile.gif
Moparkoncernen vet jag mindre om, men mopar höll ju iaf på sitt ganska länge innan de började blanda in europeerna.
Netha
Köpte...Omega 909... idag, kostade 247 kr,
vilket var billigare än angivna på nätet.
Hällde i medan motorn var igång... som man skulle.
Man hörde hur det lät lite annorlunda 2 -3 ggr... sedan gick motorn tystare... (den hade inte knackat alls idag innan oljan).

Är den sååå bra som utlovas... då är det ett mirakel. smile.gif

det var ett företag i Vännäs som var leverantör av oljan.
Tosan
Har inte testat det märket själv, men hört gott om den.
Hjälper inte det (vilket det ju verkar göra) så kan du testa 907.
Hoppas det ger sig smile.gif
Netha
CITAT (Tosan @ 15-10-2007, 20:52) *
Har inte testat det märket själv, men hört gott om den.
Hjälper inte det (vilket det ju verkar göra) så kan du testa 907.
Hoppas det ger sig smile.gif

Såg just på nätet när jag kom hem, att det också fanns 907... den fanns på me hyllan minns jag.
Ja vi hoppas att det löser sig nu... trist om grejerna inte håller mer än 6.500 mils körning.
Tosan
Ja, det är därför jag tror att det egentligen är rengöring du behöver, men har du tur räcker det med den du hällde i.
Du bör ju inte ha några mekaniska fel på så kort miltal, däremot kan oljekanalerna börja sätta igen av lite olika anledningar och då får du inte riktigt rätt mängd på alla ställen.
Oljan har ju åxå till uppgift att smörja, kyla och rengöra. Alla typer av gojs man häller i förstärker de effekterna i olika grad.
Netha
Tror också att det eg är rengöring som behövs, för vi kör bara korta sträckor...några km/tur förutom på somrarna...
och förr sa man ju att det beckar igen. Hoppas iaf att det räcker med 909, annars så blir det till att hälla i 907.

Tusen tack för ditt engagemang i frågan. wub.gif
MariaS
CITAT (Tosan @ 13-10-2007, 13:50) *
Ja man får vara glad att man har jänkare från tiden när de ff var jänkare smile.gif Även om mycket av delarna till buicken är tillverkade på annat håll så är den iaf byggd i staterna. GM´s sista fullsizekaross smile.gif
Moparkoncernen vet jag mindre om, men mopar höll ju iaf på sitt ganska länge innan de började blanda in europeerna.

Tja Mopar höll på sig fortfarande även när min LeBaron bygdes. En hederlig Detroitbil det kan jag lova. Sen har jag ju faktiskt en Dodge från 1957 med 325:a och en Imperial från 1956 med 354 Hemi också. Så jag vet vad kvalitetsbilar är gjorda av.

"Köpte...Omega 909... idag, kostade 247 kr,
Man hörde hur det lät lite annorlunda 2 -3 ggr... sedan gick motorn tystare... (den hade inte knackat alls idag innan oljan).
Är den sååå bra som utlovas... då är det ett mirakel.
det var ett företag i Vännäs som var leverantör av oljan." (Vet inte hur man får in flera citat)

Har varit återförsäljare för Omegas produkter i 7 år. De håller vad de lovar och lite till...
Tosan
Ja, det gör ju absolut sitt till! Den hinner aldrig bli riktigt genomvarm så smutsen bränns bort ur oljan, om den ens blir så varm att den hamnar i oljan. Som sagt är dagens oljor så pass bra att det har lite mindre betydelse än bara för 10 år sen, men fysiken rår vi ju lixom inte riktigt på, hur gärna vi än vill. smile.gif
Det kan ju va nåt att tänka på, kanske åka en sväng ut på landsvägen emellanåt bara för att låta den gå genomvarm en liten stund. smile.gif

Å bilar är kul! Så jag engagerar mig gärna smile.gif
Gubben har inhandlat ny "gammford" idag... Själv behöver jag en ny nedre kylarslang till Buicken, det är mindre skoj...
Tosan
CITAT (MariaS @ 15-10-2007, 21:35) *
Tja Mopar höll på sig fortfarande även när min LeBaron bygdes. En hederlig Detroitbil det kan jag lova. Sen har jag ju faktiskt en Dodge från 1957 med 325:a och en Imperial från 1956 med 354 Hemi också. Så jag vet vad kvalitetsbilar är gjorda av.

det var ett företag i Vännäs som var leverantör av oljan." (Vet inte hur man får in flera citat)

Har varit återförsäljare för Omegas produkter i 7 år. De håller vad de lovar och lite till...

hmm... nu råder det ju delade meningar här hemma ifall det ska va mopar eller GM giggle.gif Jag har gott stöd av sonens gudfar och kompisens karl, men gubben han har stöd han med tongue.gif Jag hävdar ju att man får ont i ögonen av att titta på en mopar... Fast det är klart, jag skulle nog inte grina om jag hade den där Hemi´n whist.gif

Brukar ni åka runt på nå mycket träffar? Rättvik är ju helt fantastiskt, men vi har inte haft möjlighet att åka på några år. Sen har vi ju motorveckan här uppe som börjar va riktigt stor.

Om du vill ha flera citat i samma inlägg så citerar du det första, skickar och citerar nästa och skickar, då hamnar det på samma.
Netha
Ska absolut se till att det blir lite längre turer också under den kalla perioden.

Lycka till me sök på ny kylarslang. smile.gif

Ford har vi haft 2 st... en Taunus och en Corsair... det var på -60 - 70-talet.
MariaS
Rättvik är ju stående inslag och imperialen var med i sista numret av Power som patinerad tjejbil. MIN!
GM, ford eller Mopar? Tja det är väl en smakfråga. Men efter att ha varit med här en hel dag, så tror jag att jag vet vad jag väljer rolleyes.gif wub.gif blush.gif

PS. Har varit redaktör i Chryslerklubben 5½ år och sitter fortfarande i deras redaktonskommité. FAst vi har ju ägt CAdillac också... DS
Netha
CITAT (MariaS @ 15-10-2007, 21:35) *

Känns bra att du har så goda lovord ang produkten. smile.gif
Tosan
CITAT (MariaS @ 15-10-2007, 21:49) *
Rättvik är ju stående inslag och imperialen var med i sista numret av Power som patinerad tjejbil. MIN!
GM, ford eller Mopar? Tja det är väl en smakfråga. Men efter att ha varit med här en hel dag, så tror jag att jag vet vad jag väljer rolleyes.gif wub.gif blush.gif

PS. Har varit redaktör i Chryslerklubben 5½ år och sitter fortfarande i deras redaktonskommité. FAst vi har ju ägt CAdillac också... DS

Wow, kul å ha med bilen i såna tidningar! Finns det numret ff ute?
Ja självklart är det en smaksak. Gubben är ju inbiten moparbög, själv fullkomligt älskar jag cadillac (ända tills det är dags att köpa delar. GM har överlag snorbilliga delar, så länge det inte står cadillac på dem, och särskilt om man råkar ha en -67:a)
När vi skulle köpa bil så ville han absolut ha en cab, och jag ville mer än gärna ha en cadillac, med eller utan tak, så det blev en kompromiss giggle.gif
Buicken var åxå min dröm, och ju mer jag drömde desto mer sugen blev han smile.gif
Fast jag tycker ju det är liiiite synd att inte GM har hemi åxå

CITAT (Netha @ 15-10-2007, 21:48) *
Ska absolut se till att det blir lite längre turer också under den kalla perioden.

Lycka till me sök på ny kylarslang. smile.gif

Ford har vi haft 2 st... en Taunus och en Corsair... det var på -60 - 70-talet.

Jodå det ska nog gå bra att få tag i, de säljs ju på metervara. Men det är så söligt att byta wacko.gif Tror jag sätter gubben på det, jag måste nog baka imorrn kväll whist.gif

Gubben har haft ett otal granador. Scorpion har han haft bra länge, men den skeppar vi nu, den håller inte länge till. Men granadan han köpte idag ser nästan oförskämt bra ut, är väl omhändertagen, men behöver en ventiljustering.
MariaS
CITAT (Tosan @ 15-10-2007, 22:55) *
Wow, kul å ha med bilen i såna tidningar! Finns det numret ff ute?

Sista numret som kom ut i veckan
Tosan
Då ska jag försöka få tag i det. Alltid kul å läsa om "bekanta" smile.gif
Tosan
Jag har köpt tidningen nu, men jag hittar den inte -cry-.gif
Power magazine, okt-nov numret?
Tosan
Gubben hittade den. smile.gif
Jodå, nog är den patinerad alltid, men huvudsaken är att man kan ha kul med den. Själv skulle jag inte vilja ha en sån där tokfin bil man bara vågar köra på utställningar och knappt det. Man ska våga använda den! smile.gif
MariaS
CITAT (Tosan @ 16-10-2007, 20:20) *
Gubben hittade den. smile.gif
Jodå, nog är den patinerad alltid, men huvudsaken är att man kan ha kul med den. Själv skulle jag inte vilja ha en sån där tokfin bil man bara vågar köra på utställningar och knappt det. Man ska våga använda den! smile.gif

Patinan är solbränna. Perfekt inredning. Oskruvad bil som gått 56000 miles! En ägare i californien. Full dokumentation. 5,88 total längd o.s.v. En liten juvel i smygförpackning. Drar 1,6 med termosen efter.
Tosan
Å du har en pärla med andra ord! smile.gif Och relativt billigt går den ju dessutom... Cadillacen är törstigare
MariaS
Vill innas att bränsleförhållandet på en Cadd, var sisådär 1,8 utan termos. Sen var det det där med delar som du sa.... Hål i plånboken. Nä jag gillar pärlor, vare sig de är GM eller mopar. FAst jag tror att vi börjar spåra ur nu, denna tråden handlade visst om ventillyftare i en opel eller... blush.gif
Tosan
Ja, med en frisk förgasare... Våran vill ha 2 liter...
429:an har en helt egen gänga till toppbultarna tex. Finns bara ett fåtal begagnade att få tag i. Startspärren, den där som gör att det bara går att starta på P eller N, kostar nån hundring till alla GM 57-74, utom cadillac med klima, till den går den på 1400:- eller nåt sånt. Nu är våran klima bortplockad, så vi chansade på den billigare och det funkade alldeles utmärkt. EN kolv till 429:an kostar lika mycket som 8 till en 350. Ringde och beställde ett tändningslås... Jo säger han, vi har fabriksrenoverade, den satt på 67:an, bara 67:an och ingen annan än 67:an... Och kostar väl 10 ggr så mycket som till alla andra GM om jag får gissa crazy.gif

Japp vi har spårat ur, men det är ju så svårt att låta bli blush.gif
Netha
Har glömt att berätta att Omega 909 gjorde underverk... inte ett knackande sedan den hälldes i.
Helt klart värt varenda krona smile.gif

Får tacka så mycket för tips och råd. wub.gif
Tosan
Skönt att det funkade! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon