|
gammelnalle
11-10-2007, 23:00
VAR hittar jag dem?? Jag har gjort en "Sök" och då hittar den funktionen 2 Mappar med cookies... en som härrör sig från 2004... 1fil
och en mapp som är TOM!!!!! (eller är han det??) jag kan iaf inte se någon cookie i den.
ATT jag har cookies vet jag. Och nu måste jag plocka bort några elakingar....
något kakmonster är jag inte...men dessa måste jag ha tag i...
b
Lady Hamilton
11-10-2007, 23:05
Titta upp lite till vänster på skärmen om du inte ser "Verktyg" klicka på den och välj sedan -"Internetalternativ"
gammelnalle
11-10-2007, 23:19
hmmm,,, TACK... men där kan jag bara ta bort alla cookies??? eller?? Jag vill hitta "elakingarna" och deleta...
Men NU måste jag gå och sova... kudden ropar... fortsättning i morron.
b
|Birgitta|
11-10-2007, 23:38
*raderat*
gammelnalle
12-10-2007, 05:26
[attachment=8357:cookiesfråga.jpg]
Gomorron!!
Jag fattar inte HUR.....
Välj inställningar och sedan titta på filer, så får du upp alla cashade filer, där kan man ta bort enskilda sparade filer. ASllt det här är ju mycket enklare i Firefox, där kan man lista alla cookies och plocka bort dem enskillt mycket enklare.
Jag har XP... då klickar jag i den här ordningen Den här datorn Lokal disk C Documents and settings klicka på den översta mappen då får du fram mappen med cookies
*Stintan*
12-10-2007, 07:37
Smyger in en fråga Hur vet man vilka man ska ta bort då? Körde diskrensning först och sen kollade jag under verktygsmenyn och där finns ju massor av cookies kvar och jag antar att en del behövs för att vissa saker ska fungera men hur vet man vilka?
*Stintan*
12-10-2007, 07:45
Netha, men oj där va ju ännu mer men inte lika många som om jag kollar under verktygsmenyn.
CITAT (Stintan43 @ 12-10-2007, 08:45)  Netha, men oj där va ju ännu mer men inte lika många som om jag kollar under verktygsmenyn. Under Verktygsmenyn, om du väljer Visa filer... då visas inte cookies utan temporära filer.
gammelnalle
12-10-2007, 07:48
CITAT (Stintan43 @ 12-10-2007, 08:37)  Smyger in en fråga Hur vet man vilka man ska ta bort då? Körde diskrensning först och sen kollade jag under verktygsmenyn och där finns ju massor av cookies kvar och jag antar att en del behövs för att vissa saker ska fungera men hur vet man vilka? Jag försöker...men det går trögt (kanske beroende på att nåt mellan stolen och tangentbordet är trögt??) Tackar för alla som försöker hjälpa. och instämmer i Stintans fråga.... (jag vet 3 som jag vill ha bort- men resten då??) b
Man kan utan vidare deleta alla cookies... det gör jag ofta...det blir en Dat-fil kvar som inte går eller skall att tas bort. Enda nackdelen är att man då måste logga in på nytt på t.ex Odla... minns man inte lösenordet så kanske man inte ska tömma cookies.
*Stintan*
12-10-2007, 07:57
CITAT (Netha @ 12-10-2007, 08:47)  Under Verktygsmenyn, om du väljer Visa filer... då visas inte cookies utan temporära filer. Jo nog står det cookies alltid där under temporära filer humhum och dom är mååånga och jag har ingen aning om vilka jag kan ta bort men antagligen en hel del.
gammelnalle
12-10-2007, 08:01
CITAT Den här datorn Lokal disk C Documents and settings klicka på den översta mappen då får du fram mappen med cookies nix... Den här datorn Lokal disk C Documents and settings alles OK klicka på den översta mappen där kommer 4 mappar upp All users Magda (dotterns) Björn (undrar just vem det är??) samt Bjoern (med krylliska bokstäver eller nåt) men ingen av dessa innehålller några Cookies (iaf inte som syns) Rivnu inte er i huvet för mycket... jag får be någon kompis (IRL) om hjälp... jag måste göra lite "nytta " idag med... b
CITAT (Stintan43 @ 12-10-2007, 08:57)  Jo nog står det cookies alltid där under temporära filer humhum. OK, det var pga du sa ... där va ju ännu mer men inte lika många som om jag kollar under verktygsmenyn.men om jag väljer Ta bort cookies då ser jag ju inte hur många där finns... däremot kan jag om jag väljer Inställningar/visa filer... se hur många temporära filer det finns.
*Stintan*
12-10-2007, 08:08
Ja ok Netha men jag vågar ju inte välja Ta bort cookies där eftersom jag antar att alla inte ska bort, en del behövs ju. Frågan är bara vilka. Och vad är då temporära filer för något? (Tillfälliga internetfiler?)
anna_rispan
12-10-2007, 08:10
Vi surfar på trådlöst nätverk o ibland hakar det sig. När jag då trycker på reparera så står det att datorn tömmer cacheminnet..står det cookies också. vad ligger i cacheminet?
Trädgårdsflanören
12-10-2007, 08:36
Problemet jag brukar uppleva med att ta bort ALLA cookies, är att när man skall in på sidor där man begärt automatisk inloggning och "kom ihåg mitt lösenord" att de försvinner. Har man då inte det i sitt eget minne eller uppskrivet någonstans, så kan man få problem att komma in på sidan igen. Övriga cookies brukar komma tillbaka av sig själv efterhand som man surfar runt. (stavning)
*Stintan*
12-10-2007, 08:43
Inget annat man kan få problem med om man tar bort alla?
CITAT (Stintan43 @ 12-10-2007, 08:43)  Inget annat man kan få problem med om man tar bort alla? Nej, man tappar bara inloggningar och inställningar man gjort på nätet. Men normalt kan det vara enklare än att hålla på att jaga enskilda cookies man vill ta bort.
Gossen Ruda
12-10-2007, 09:16
CITAT (Stintan43 @ 12-10-2007, 09:43)  Inget annat man kan få problem med om man tar bort alla? Nej. Kakorna är dels till för att underlätta för dig vid inloggningar mm på vissa sidor och dels för att andra websidor skall kolla och spionera på dig, när du var inne sist mm. Tillägg: Vid min månatliga rensning tar jag först bort alla temporära filer och sen sopar jag manuellt alla kakor jag vet att jag inte skall spara.
*Stintan*
12-10-2007, 19:18
Så inget annat knas kan hända då annat än att inloggningsuppgifter försvinner? Det är så mycket där så det verkar helt omöjligt att ta bort manuellt hum skulle väl ta flera timmar.
gammelnalle
12-10-2007, 20:06
CITAT (Stintan43 @ 12-10-2007, 20:18)  Så inget annat knas kan hända då annat än att inloggningsuppgifter försvinner? Det är så mycket där så det verkar helt omöjligt att ta bort manuellt hum skulle väl ta flera timmar. JO!! Datorn kan explodera och teven slocknar. Popkornen fastnar i halsen och utetermomtern fryser fast i poolen.. annars inget... b
Blomstertanten
12-10-2007, 20:18
CITAT (gammelnalle @ 12-10-2007, 21:06)  JO!! Datorn kan explodera och teven slocknar. Popkornen fastnar i halsen och utetermomtern fryser fast i poolen.. annars inget... b Ja, det där var väl ingenting !!!!
*Stintan*
12-10-2007, 20:41
fniss
gammelnalle
12-10-2007, 20:46
CITAT (Blomstertanten @ 12-10-2007, 21:18)  Ja, det där var väl ingenting !!!!  nä precis b
Blomstertanten
12-10-2007, 20:53
CITAT (gammelnalle @ 12-10-2007, 21:46)  nä precis
b Nä, det har hänt mycket värre saker än så ! Nångång ! Nånstans !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|