Jennika
Dax att ställa undan uteblommorna men var? Har en jordkällare där jag funderat på att ställa in min uteblommor men klarar de av totalt mörker under vinterhalvåret. Har egentligen ingen annan plats (det är knökfullt överallt). Är de bättre att de får stå inomhus i värme? Det gäller bl a änglatrumpet. Tips o råd, tack!

Usch, nu väntar en lång o mörk tid. Idag -2 på morgonen och eventuellt väntas snö sad.gif . Tur att växthuset är färdigbyggt biggrin.gif .

Längtar till våren så jag får börja med uteplanteringar och annat.
Monica i Nässjö
Just änglatrumpeter har jag ingen erfarenhet av men jag förvarar fuchsior och pelargoner i min jordkällare. Blåsalvia gick också bra men inte ananassalvia, den stendog. Viktigt att tänka på är att man ska avlöva plantor som ska stå i mörker.
Att förvara inne i värme tror jag är det absolut sämsta alternativet, det brukar aldrig fungera.
anjachill
De städsegröna växterna behöver ljus och frostfri förvaring. Andra som ändå vissnar ned behöver så klart inget ljus under vintern, men även de kommer fortare igång om de får ljus från januari.
Änglatrumpet förvarar jag ljust och svalt annars hinner den inte blomma.

mvh, Anja
Eva i Höga
Mina änglatrumpeter förvarar jag faktiskt i jordkällare. Men jag tar upp dem i ljuset i februari och jag brukar få dem att blomma fint.
Tosan
Jag fick lära mig att ska man övervintra mörkt ska man helst ner i temperatur till mellan 3-5 plusgrader. Har man varmare ska man helst ha ljus och ju varmare man har desto fler timmar ljus.
Eva 33c
Änglatrumpet har jag övervintrat med framgång i jordkällare. Den har först fått stå kvar ute någon frostnatt så att bladen trillar av. Sen har jag klippt ner den något, för att få in den genom dörren. I april har jag tagit fram den och ställ den i växthuset där jag har en fläkt som håller åtminstone frostfritt. Det har fungerat bra.
Änglatrumpeter som står inne varmt och ljust får lätt spinn och annat elände, i alla fall hos mig whistling.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (anjachill @ 12-10-2007, 10:03) *
De städsegröna växterna behöver ljus och frostfri förvaring. Andra som ändå vissnar ned behöver så klart inget ljus under vintern, men även de kommer fortare igång om de får ljus från januari.
Änglatrumpet förvarar jag ljust och svalt annars hinner den inte blomma.

mvh, Anja

då måste väl du bo i en kall zon eller ha kalla somrar , för väl måste du få dom att hinna blomma ?

mina änglar fryser ner på sen hösten och sen övervintrar jag dom +10c och mörkt och ställs ut tidig vår i södersolen där bladen bränns bort för dom är inte vana vid söder sol. den får börja om från ruta1 när värmen kommer . när frosten kommer är den ca 1-2m hög och grön och frodig och jätte fin och i full blom sen juli-aug . dock har jag längre sommar än norra sverige men väl måste man kunna hinna få blommande änglar även i norra sverige även om dom övervintras mörkt .
anjachill
Visst svarade jag slarvigt ang. änlatrumpeten. Jag menar att de blommar så sent (hos mig i mitten eller i slutet av juli) om de får börja om från "början". Om de däremot får grönska hela vintern har jag blommor redan i februari.

mvh, Anja
Alexander-VG-zon3
CITAT (anjachill @ 14-10-2007, 18:50) *
Visst svarade jag slarvigt ang. änlatrumpeten. Jag menar att de blommar så sent (hos mig i mitten eller i slutet av juli) om de får börja om från "början". Om de däremot får grönska hela vintern har jag blommor redan i februari.

mvh, Anja

ahh så du menade . jo har dom blad redan färdiga under våren så börjar dom ju blomma tidigare fast för mig räcker det med att dom blommar i juli-okt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon